Citat:
Ursprungligen postat av amoures
har själv bott tre år i Paris, och för att bättre förstå integrationen i Paris så måste man förstå Frankrikes historia.
Frankrike var en mäktig kolonialmakt och hade många kolonier i Afrika, den sista kolonin var Algeriet som dom släppte, ja det var t o m. krig mellan länderna och detta var i slutet av 60-talet.
Jag anser att det är inte mer än rätt, att när frankrike exploaterade de afrikanska kolonierna så är det väll inte mer än rätt att de kompensera dessa länder nu i efterhand, eller?
Det som inte tänks och som är ett stort hyckleri är att många rika fransmän, mer och mer bosätter sig permanent i länder som är fd. kolonialländer till dom algeriet, marocko och tunisien.
Fransmännen är hycklare som vissa (front national) spottar på araberna när de befinner sig i deras land, men det är ok att bo i arabländerna och pensionera sig där.
Sedan irriterar jag mig enormt på en sak, kan du inte se mer än till vattenytan? Dyk ner i djupet så får du reda på de riktiga orsakerna till integrationen i Europa.
Oftast är det 1/ korruption som leder till att dessa relativt rika länder i u-världen inte kan bygga upp välfärdsstater och ge jobb åt sina medborgare.
2/ de fattiga länderna exploateras av Europeiska länder.
Frankrike var en mäktig kolonialmakt och hade många kolonier i Afrika, den sista kolonin var Algeriet som dom släppte, ja det var t o m. krig mellan länderna och detta var i slutet av 60-talet.
Jag anser att det är inte mer än rätt, att när frankrike exploaterade de afrikanska kolonierna så är det väll inte mer än rätt att de kompensera dessa länder nu i efterhand, eller?
Det som inte tänks och som är ett stort hyckleri är att många rika fransmän, mer och mer bosätter sig permanent i länder som är fd. kolonialländer till dom algeriet, marocko och tunisien.
Fransmännen är hycklare som vissa (front national) spottar på araberna när de befinner sig i deras land, men det är ok att bo i arabländerna och pensionera sig där.
Sedan irriterar jag mig enormt på en sak, kan du inte se mer än till vattenytan? Dyk ner i djupet så får du reda på de riktiga orsakerna till integrationen i Europa.
Oftast är det 1/ korruption som leder till att dessa relativt rika länder i u-världen inte kan bygga upp välfärdsstater och ge jobb åt sina medborgare.
2/ de fattiga länderna exploateras av Europeiska länder.
Nu kommer skitsnacket igen... grattis.
Så då bör vi sätta alla Tyskar i koncentrationsläger också?
"Det är inte mer än rätt".
Varför skall Fransmännen lida för sin historias skull? Varför skall de nya generationerna - som inte har ett skit att göra med kolonier och krig - betala notan? Varför är det rätt?
Jag avskyr när folk kommer och försvarar allt som rör invandring med historiska företeelser, vi lever nu! 2011! Vi är inga jävla Nazister. Vi är inga jävla kolonisatörer.
Du är ansvarig för din egen historia, inte din farfars far och hans grabbars...
Sedan bosätter överklassen sig i finare områden eller i andra länder, helt i ordning, precis som det alltid varit. Detta är inget hyckleri, det är profitörens mål. Han sticker egentligen inte under stol med detta, inte när det kommer till kritan.
Front National hycklar? Nej nej, varför?
De flesta anhängare är medel- underklass. Dessa har inte råd att bosätta sig i andra länder på fina orter. De har inget med överklassen att göra. Sedan finns där en del profitörer som ju verkar för att extrema partier skall etablera sig. De vill skapa oro och osämja.
De rika länderna exploaterar de fattiga, ja. Detta innebär inte att det är "rätt" att vi nu skall låta oss bli berikade och småningom exploaterade.
Vi kan ordna med rättvisemärkt kaffe, vi kan skära ner lite på bekvämligheterna, vi kan ge dem bättre betalt. Men de bör stanna där de är. Det blir inte bättre bara för att vi låter dem dväljas i förorter runt om i Europa. De gör lika lite där som de gör i sina hemländer och då kan vi väl för fan lika gärna flytta hela bostadsområden dit istället? Bygg lite flervåningshus i Afrika, låt dem flytta in. End of Story.
Det är mer rätt, tycker jag. Finns inga hållbara argument som försvarar att Frankrike skall behöva ha en massa kaoz-förorter.