2011-03-02, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amoures
har själv bott tre år i Paris, och för att bättre förstå integrationen i Paris så måste man förstå Frankrikes historia.

Frankrike var en mäktig kolonialmakt och hade många kolonier i Afrika, den sista kolonin var Algeriet som dom släppte, ja det var t o m. krig mellan länderna och detta var i slutet av 60-talet.

Jag anser att det är inte mer än rätt, att när frankrike exploaterade de afrikanska kolonierna så är det väll inte mer än rätt att de kompensera dessa länder nu i efterhand, eller?

Det som inte tänks och som är ett stort hyckleri är att många rika fransmän, mer och mer bosätter sig permanent i länder som är fd. kolonialländer till dom algeriet, marocko och tunisien.

Fransmännen är hycklare som vissa (front national) spottar på araberna när de befinner sig i deras land, men det är ok att bo i arabländerna och pensionera sig där.

Sedan irriterar jag mig enormt på en sak, kan du inte se mer än till vattenytan? Dyk ner i djupet så får du reda på de riktiga orsakerna till integrationen i Europa.

Oftast är det 1/ korruption som leder till att dessa relativt rika länder i u-världen inte kan bygga upp välfärdsstater och ge jobb åt sina medborgare.
2/ de fattiga länderna exploateras av Europeiska länder.

Nu kommer skitsnacket igen... grattis.

Så då bör vi sätta alla Tyskar i koncentrationsläger också?

"Det är inte mer än rätt".

Varför skall Fransmännen lida för sin historias skull? Varför skall de nya generationerna - som inte har ett skit att göra med kolonier och krig - betala notan? Varför är det rätt?

Jag avskyr när folk kommer och försvarar allt som rör invandring med historiska företeelser, vi lever nu! 2011! Vi är inga jävla Nazister. Vi är inga jävla kolonisatörer.

Du är ansvarig för din egen historia, inte din farfars far och hans grabbars...

Sedan bosätter överklassen sig i finare områden eller i andra länder, helt i ordning, precis som det alltid varit. Detta är inget hyckleri, det är profitörens mål. Han sticker egentligen inte under stol med detta, inte när det kommer till kritan.

Front National hycklar? Nej nej, varför?

De flesta anhängare är medel- underklass. Dessa har inte råd att bosätta sig i andra länder på fina orter. De har inget med överklassen att göra. Sedan finns där en del profitörer som ju verkar för att extrema partier skall etablera sig. De vill skapa oro och osämja.

De rika länderna exploaterar de fattiga, ja. Detta innebär inte att det är "rätt" att vi nu skall låta oss bli berikade och småningom exploaterade.

Vi kan ordna med rättvisemärkt kaffe, vi kan skära ner lite på bekvämligheterna, vi kan ge dem bättre betalt. Men de bör stanna där de är. Det blir inte bättre bara för att vi låter dem dväljas i förorter runt om i Europa. De gör lika lite där som de gör i sina hemländer och då kan vi väl för fan lika gärna flytta hela bostadsområden dit istället? Bygg lite flervåningshus i Afrika, låt dem flytta in. End of Story.

Det är mer rätt, tycker jag. Finns inga hållbara argument som försvarar att Frankrike skall behöva ha en massa kaoz-förorter.
Citera
2011-03-02, 10:19
Medlem
michaellights avatar
Så enligt TS och alla andra som skriver i den här tråden är Paris en förlorad stad för att det finns mindre vita människor nu än på 30-talet? Det är ett ganska korkat resonemang. Många svarta & araber har bott i Frankrike i generationer, och är mer fransmän än vad ni är svenskar. Ja - de är ju äldre än er småpojkar på 22 år.

I dagens Europa är invandrare många gånger den nya arbetarklassen, den nya lägre klassen. De saknar utbildning & pengar samt har en egen dialekt. Precis som borgare klagade på hur era mor och farföräldrar luktade illa, klagar ni på hur svarta och araber luktar illa. Det känns inte som att ni lärt er något.

När man dömer en människa utifrån hur hon ser ut, eller vem hon liknar, har man inte alla hästar i stallet. IQ guldfisk om ni så vill det.
Citera
2011-03-02, 10:19
Medlem
Smutterss avatar
Det gör mig ingenting att det är många färgade i staden då det inte borde spela roll. Det som är sorgligt är den höga arbetslösheten som verkar råda..
Citera
2011-03-02, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotselleri
Vafan har du levt under en sten de senaste 30 åren eller? Varför åker du till Paris om du inte vill se svarta människor? Då är det väl bättre att åka till Boden?

Det är ju inte direkt nån nyhet att Paris har problem i förorterna pga bristande arbetsskydd osv..

Har inte levt 30 år än.
Jag mellanlandade i Paris för att sedan ta flyget till Sverige, hade nyss kommit från Martinique(en fransk koloni med väldigt bra och snälla människor, svarta är dom också). Iom att jag anlände till Paris på morgonen och mitt Sverige tåg inte gick förens på kvällen tänkte jag att jag kunde ta en liten runda i Paris under tiden.
Citera
2011-03-02, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.C.G.
Jag undrar hur TS skulle reagera om han skulle åka till de riktiga förorterna i Paris. Dvs. dit du bara kommer med buss. Rosengård är ganska mjukt i jämförelse.

Edit: Dessutom är det nästan bara vita (99%<x) i en hel del arrondissemang. Dvs där lägenheterna kostar 10-20 miljoner £ för en fem rum.

Har du varit i de riktiga förorterna i Paris eller?
Citera
2011-03-02, 10:31
Medlem
En del som svarat i tråden överdriver nog lite med den procentuella uppdelningen av människor men låt gå för det.

Förra sommaren var jag på tågluff genom östeuropa och besökte då makedonien, serbien, kroatien, slovenien, slovakien, tjeckien.

Några andra vänner gjorde också en tågluff genom europa från tyskland via österrike, italien och frankrike.

Vi som åkte genom östeuropa kände oss inte otrygga någonstans i något land och vi såg inte heller men än någon enstaka som inte såg inhemsk ut.

De som åkte den andra rutten blev rånade i marseille, blåsta på hotellrum i paris för att sedan få stryk av ett gäng svarta på tunnelbanan. Dagen efter de fick stryk blev en av dem som gick för att handla knivrånad på alla sina pengar igen....
De sa att Frankrikes städer var de mest otrygga platser de besökt, vilket jag är benägen att hålla med dem om..

Så för att svara några tidigare i tråden om man inte kan åka till paris som romantisk stad längre så skulle jag säga Nej, gör inte det. Åk istället hellre till typ Zagreb eller Ljubljana så är städerna både finare och renare, med trevligare folk och dessutom kostar det bara 1/2 till 2/3 av priset i paris!
Citera
2011-03-02, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av michaellight
Så enligt TS och alla andra som skriver i den här tråden är Paris en förlorad stad för att det finns mindre vita människor nu än på 30-talet? Det är ett ganska korkat resonemang. Många svarta & araber har bott i Frankrike i generationer, och är mer fransmän än vad ni är svenskar. Ja - de är ju äldre än er småpojkar på 22 år.

I dagens Europa är invandrare många gånger den nya arbetarklassen, den nya lägre klassen. De saknar utbildning & pengar samt har en egen dialekt. Precis som borgare klagade på hur era mor och farföräldrar luktade illa, klagar ni på hur svarta och araber luktar illa. Det känns inte som att ni lärt er något.

När man dömer en människa utifrån hur hon ser ut, eller vem hon liknar, har man inte alla hästar i stallet. IQ guldfisk om ni så vill det.

De 22-åriga etniska svenskarna som bott här i generationer över minst några hundra år, de är SVENSKA. De har ljus hy och ett typiskt nordiskt/västerländskt utseende. Du vet precis hur de ser ut.

En Arab kan aldrig bli mer fransman än vad de är Svenskar.

"När man dömer en människa utifrån hur hon ser ut, eller vem hon liknar, har man inte alla hästar i stallet. IQ guldfisk om ni så vill det."

Javisst, säg det till negrerna och muslimerna. Jag håller med dig, men du skall inte göra detta till något svenskt/vitt rasistproblem nu. Ändra lite på taktiken, sätt igång att kritisera invandrare och Islam för just den rasismen du avskyr. Islam dömer ut alla (dömer dem till helvete och fasa) som inte tillber Allah, det är rasism. Så säg detta till dem. Säg det till alla MENA-drägg som hatar ALLA judar. Säg det till Iranierna som hatar både negrer, araber och judar. (Känner du inte till detta så har du inte umgåtts särskilt mycket med Iranier.)

Detta problem med rasism är just ett större problem hos andra grupper, så som negrer och Araber.

Jag har aldrig stött på så mycket rasism som hos dessa grupper.

Du är fel ute, inomhus.

"I dagens Europa är invandrare många gånger den nya arbetarklassen, den nya lägre klassen. De saknar utbildning & pengar samt har en egen dialekt. Precis som borgare klagade på hur era mor och farföräldrar luktade illa, klagar ni på hur svarta och araber luktar illa. Det känns inte som att ni lärt er något."

Vad är det vi skall lära oss? Jag har lärt mig att negern hatar araben, juden hatar alla utom judar osv... och så har jag lärt mig att västerlänningen har fått för sig att han skall betala för förfädernas synder samt sin egen synd, nämligen den att han exploaterar 3:e världen. Så för att kompensera detta släpper han in Somalier och andra negerarter samt MENA.

Halva jordens befolkning ungefär - se kartan - är alltså exploaterade av sin egen överklass och av oss, till förmån för vår välfärd.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Third_world_countries_map_world_2.PNG?uselang =sv

Du ser ju själv, total katastrof. Jag vill skära bort allt det gröna och gula på kartan med en skalpell och kasta ut skiten i rymden. Väck med allt. (Inklusive invånarna).

Det vore på sin plats att erbjuda dem betalning mot att de steriliserar sig. Fan vilken briljant jävla lösning, egentligen.
Senast redigerad av KooperativSkog 2011-03-02 kl. 10:52.
Citera
2011-03-02, 10:51
Medlem
Är bosatt i Paris sedan 4 månader tillbaka, och det är i ärlighetens namn fruktansvärt mycket skitsnack man får ta del av här. Men kan väl dela med mig av mina upplevelser.

* Det är inte en majoritet av personer med afrikanskt och arabiskt ursprung. Långt ifrån. Anledningen till att de samlas i just RER:en är förmodligen för att de tågen tar dem hem till förorterna - där det är en majoritet av invandrare. Det är många tiggare (läs romer) och en del "racailles" (blattegäng på grov svenska) som förpestar tillvaron, men de är sannerligen underrepresenterade.

* Inte ta en romantisk week-end till Paris pga det här? Ja, då lär ni inte kunna åka till någon europeisk storstad, knappt någon storstad i världen. Visst, det kan upplevas som sunkigt från Charles De Gaulle in till centrum, men det är ju inte direkt en rättvisande bild. Det är typ som att göra Rosengård 10 gånger större, låta ett tåg passera där och sedan direkt komma fram till Malmö. Det jag dock kan säga på rak arm är att det finns specifika områden man ska hålla sig borta ifrån. Châtelet Les Halles är oftast sprängfyllt av diverse racailles och där sker en del droghandel - därav oftast många poliser på plats. Inget särskilt roligt ställe att vara ute på kvällen heller. Montmartre med Sacre Coeur och Molin Rouge är idylliskt på dagen, men på kvällen blir det lite annan stämning. Det är det klassiska prostitutionskvarteret, och om man bara rör sig några hundra meter från den stora gatan Boulevard Clichy så blir det bara värre och värre. Dessutom finns det ett speciellt område där tjejer absolut inte ska gå på kvällarna, har dock glömt av namnet.

* Det jag dock nyss nämnde utgör kanske max 5 procent av en annars underbar stad. Jag kan ge hur många exempel som helst på platser man måste besöka, men väljer att inrikta mig på Le Marais som är lite av bög och judekvarteret. Fruktansvärt pitoretskt, avslappnad stämning både dag och natt, falaflar från himmelriket och sköna second hand-butiker. Sedan finns det underbara parker, Trocadero vid Eiffeltornet är asfett och Champs Elysées gör dig aldrig besviken.

Har inte mycket att tillägga om själva invandringsproblematiken. Det jag främst märker är att den politik som bedrivs snarare ökar klyftorna och gör saker och ting värre. Annars så vill jag inte lägga in fler åsikter i den frågan då jag inte är så belevrad inom området som jag borde vara.

EDIT: Kan även lägga till två händelser som ger er stämningen i Paris, svart och vitt.

Första dagen jag tar RER:en ser jag en vit man ge en svart kvinna en spottloska rakt i ansiktet. Hon hade till och med ett barn i famnen. Det enda som var upprinnelsen var en dispyt om en sittplats. Det här speglar inte situationen såklart, men rasismen är väl utbredd i Paris och Frankrike. Jag vill inte se detta slå igenom i Sverige.

Racailles har jag bara råkat ut för en gång. Det var på metron, när en kille kommer fram och börjar hetsa. I princip handlade det om att "du slår mig först så slår jag dig sen, jaha du vill inte slå mig, okej, då slår jag dig". Det var dock en så kallad droppe i havet, men det kan gå till så där.

Med andra ord så vill jag få sagt att det förekommer skit, både från det ena och det andra hållet. Jag ger ingen rätt. Det enda är att det finns en baksida med Paris, men den är inte så framträdande som vissa verkar vilja få det som.
Senast redigerad av SirMelker 2011-03-02 kl. 10:59.
Citera
2011-03-02, 10:52
Medlem
urquinaonas avatar
Instämmer helt. Att Frankrike har en del invandrare från sina forna kolonier är väl förståeligt men någon måtta får det väl ändå vara. När jag var i Paris gick jag på ett KFC för att stilla hungern, jag skämtar inte när jag säger att jag var den enda personen i ett hav av svarta afrikaner, eller nyfransoser kanske man ska säga nuförtiden.

Det börjar ju faktiskt gå lite för långt när ursprungsbefolkningen hamnar i minoritet på allt fler ställen. Man vill ju som sagt uppleva fransmännens Paris och inte Lagos eller Dakar. Även om man åkte till Afrika under kolonialtiden var säkert andelen européer mindre än antalet utomeuropeiska invandrare i Europa idag. Snart är det ju bara byggnaderna som skallrar om att man faktiskt befinner sig i Europa
Citera
2011-03-02, 10:53
Medlem
servuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutters
Det gör mig ingenting att det är många färgade i staden då det inte borde spela roll. Det som är sorgligt är den höga arbetslösheten som verkar råda..

Du har inte reflekterat kring att det är pga att de är "färgade" som de är arbetslösa från första början? Dessa MENA-människor är så klart like värdelösa i Frankrike som de är i Sverige. Därtill har de en massa negrer, som ju är som de är. Lågintelligenta, våldsamma, aggressiva, obildade osv.

Jag gjorde ett flygbyte i någon av Paris B-flygplatser för något år sedan. Mtp hur många av säkerhetsvakterna som var negrer trodde man att man var i Afrika.
Citera
2011-03-02, 10:54
Medlem
storastos avatar
HERREGUD - DU ÅKTE UTOMLANDS OCH SÅG UTLÄNNINGAR!!!!

var i paris i november under en veckas tid och såg fler vita än svarta - tror bara du är en vanlig rasist som inte har kunskap nog om andra människor - eller är det ren rädsla ditt avsky bygger på?
Citera
2011-03-02, 11:00
Medlem
storastos avatar
HERREGUD - DU ÅKTE UTOMLANDS OCH SÅG UTLÄNNINGAR!!!!

var i paris i november under en veckas tid och såg fler vita än svarta - tror bara du är en vanlig rasist som inte har kunskap nog om andra människor - eller är det ren rädsla ditt avsky bygger på?

till råga på allt höll jag på att bli rånad av 3 vita idioter - 2 svarta stoppade dem, kallade på polis och bad mig om ursäkt för denna hemska upplevelse!

På Louvren - för er mindre kultiverade människor så är det ett museum - fick vi en guidad tour av en färgad man - jäklar i in låda vilken guidning!! Han kunde konst, arkitektur och var en av de hövligaste jag har träffat!!

Vid Eiffel... står ett färgat par framför mig och som erbjuder mig att gå före då jag gick på kryckor - tror du inte att en smällfet vit drägg tränger sig före i kön... jag lät honom gå före då han luktade så helvetiskt av svett!

Paris är en underbar stad men mycket vackert att se på - för att du inte ska få sådana hemska chocker framöver vill jag tipsa dig att stanna på hemmamark och plocka blåbär när tiden är inne...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in