Citat:
Ursprungligen postat av death_in_a_box
Det känns svårt att sitta och skylla på er, för jag vet att de flesta gör misstag av samma sort som ni, men det finns en hel del som är galet och som tyder på bristande förståelse för vad ni håller på med. Inget illa menat, varken med det konstaterandet eller resten av inlägget.
Jag kan inte annat än tacka för en klargörande kommentarer!
Citat:
Jag satt och skrev en massa och lyckades inte få ihop det till nåt bra, så jag nöjer mig med följande:
1. Om varvtalen ni har nedtecknat i ert GoogleDoc är generatorns varvtal, så tror jag att ni skulle må bra av att få upp det ordentligt. Sikta på över 1000 rpm, om ert vattenhjul har kraft att driva en sån utväxling.
(Er uppmätta spänning verkar ju bero linjärt av varvtalet. Högre varvtal -> högre spänning.)
Det är hjulets varvtal vi mätt, men om du lägger på 50 procent ungefär får du generatorns så ingen större skillnad.
Hjulet skulle i alla fall vara i närheten att klara en uppväxling till 500 rpm. Hur som haver så har vi varken rätt prylar eller budget att fixa en sådan uppväxling. Vi tänkte oss först en uppväxling med hjälp av diverse cykelhjul och kedjor. Problemet i det fallet var dock att det helt enkelt inte fanns plats. Vi har vårt hjul placerat i ett djupt dike.
Citat:
2. Mätresultaten borde bli rätt om ni bara kopplar nåt "lagom" stort motstånd mellan generatorns + och - (testa med några ohm till att börja med, justera om ni känner att det verkar vettigare). Spänning kan ni mäta utan resistans, men ström blir ju skumt. Och visst har ni koll på att voltmeter parallellkopplas och amperemeter seriekopplas?
Mot alla odds har vi faktiskt det! Och till och med varför

Angående varför vi inte har testat att mäta någon ström är för att vi helt enkelt inte tycker att det är någon idé med de låga värden på spänning vi fått. Det är ju knappast så att vi kan få en lampa att lysa eller liknande i vilket fall.
Citat:
3. Resonemanget om "hjulets effekt" är helt off. Det du får ut med din formel P = (M * V^2)/2 är ju en energi (E), inte en effekt (P) (kika på storheterna, massa * sträcka^2 / tid^2 blir inte effekt). Om vi antar att du menar E = (M * V^2)/2 så är det fortfarande skumt, eftersom du då räknar med att hela hjulets massa rör sig med kantens(?) fart.
haha! ILLA om vi ens tänkt tanken att presentera något av det resonemanget! Skäms, trots min "anonymitet" här på flashback.
Tanken vi hade var att E = (M * V^2)/2, men att eftersom vi har ett flöde med massan/sekund kunde vi göra om det till P = (M * V^2)/2 precis som vi gjorde med lägesenergi formeln P = mgh där m ger flödet (kg/s).
Citat:
Det du vill ha är I ("moment of inertia" på engelska, minns inte svenska) och [lilla omega] (vinkelhastighet, mäts i rad/s). Men såvitt jag kan se har du ingen nytta av att veta hur mycket energi hjulet har i vilket fall, så skit i att räkna det där.
Tack!! Vi har mätt vinkelhastigheten i m/s (omkretsen*rps) varför den formeln E = (I*v^2)/2 aldrig verkade stämma! Nu med rad/s stämmer den mycket bättre och med våra nya uträkningar är vårt hjul på en verkningsgrad mellan 50 och 60 procent. Tror du det kan stämma? Alltså de markerade uträkningarna med rubriken
Hjulets verkningsgrad (inertia!)
https://spreadsheets.google.com/ccc?...XNjNvcXc&hl=en
Citat:
Hjulet når ju ett steady-state där lika mycket effekt tillförs av vattnet som tas ut av generatorn. Hur mycket energi hjulet har säger inget om hur stor effekt som tas ut. Däremot kan man ju veta hur stor effekt generatorn tar ut vid något visst varvtal, men för det behöver ni ju bara mäta hjulets varvtal.
Så, sammanfattningsvis: Få generatorn att snurra snabbare. Ha en resistans i kretsen, och mät på rätt sätt.
Sant att vi inte vet något om hela vattenkraftverkets effekt genom att mäta effekten av endast hjulet. Vi tycker dock att det vore intressant att se hur bra just hjulet blev som vi gjort. Alltså en jämföring mellan maxeffekten vi får av vattnetslägesenergi och hjuletsenergi. Alltså en verkningsgrad av endast hjulet utan belastningar av varken utväxlingar eller generator.
Återigen, stort tack för många upplysningar! Om den nya beräkningen stämmer har du hjälpt oss något oerhört! I vilket fall har många pusselbitar fallit på plats. I och med att vi inte gjorde just kapitlet om momentkrafter och tröghet i fysik A har vi inte haft helt lätt att klura ut allt.