2011-03-06, 13:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av davvelavve
Fanns ägget eller hönan först?

Definera ägg!
Citera
2011-03-06, 14:08
Medlem
Endast jag själv kan få mig att inte tro på Gud. Om man verkligen tror på Gud tvivlar jag starkt på att någon annan kan få en att tveka. Så det enda som skulle få mig att sluta tro på Gud vore väl att jag kom till en slutsats att jag inte tror Gud existerar.
Citera
2011-03-06, 15:53
Medlem
hitchmemos avatar
[quote=songofdolphins][quote=hitchmemo]1.Tänk vad många som kommer släppa hörnflaggan med detta ämne. Börja leva och slippa tyrannen med skägg i himmelen och dess vidriga hot om eldar och skam.
2.Gör livet lättare troende så som din förmoder och fader gjorde. Släpp gudarna loss och lev av det sunda förnuftet.
Citat:

1. Den du beskriver är djävulen som omskrivs i bibelns gamla testamente.
2. Vilka gudar menar du???? Du trodde ju inte på nån gud! Menar du satan.. De andra sk gudarna osv är avfällningar till han med horn.

Skilj på vad ni pratar om när ni pratar om Gud.

1. - songofdolphins - dina hjärnspöken om gud och djävlar får stå för dig själv. Att hänvisa till någons existens och en text som inte är veriferbar eller ens sann är 2011 lite hokuspokus. Men det är din rätt att göra i "Lalla land". Men du - Börja leva och släpp tyrannen som du vill kalla något, jag skiter i vad.

.: - Kan inte detta få dig att sluta tro på någon fiktiv dogm?

2.- songofdolphins - nu tar du i lite här! Alltså, Nej, jag har bara "sunt förnuft" som ledstjärna i mitt lilla liv. Jag hänvisar bara till vad många av mina medmänniskor pratar om för gudar. Det är Ok så länge det är privat för dessa själar. songofdolphins - dina brösttoner om att jag skulle skilja på tomtar och troll när dom är lika uppdiktade för vist syfte och som påverkar och grumlar omdömen är bara löjligt.

.: - som du vet är vi alla här och nu. Beviset är odiskutabelt så. Så länge människan har utvecklats har det varit "sunda förnuftet" som drivit mänskligheten till där vi är i dag. Hokuspokus är inte med i ekvationen av utveckling.

Nå, songofdolphins - den viktiga frågan var ju den dogm med en gud som ville förslava dig, kaffir. Trots att du själv har snuttefilt och gud som tröst.

Ska vi inte göra något för att föhindra en sådan framtid? Du och jag, songofdolphins. Kan du köpa att jag inte har snuttefilt och din rätta tomtedogm! Jag lovar att inte försöka konvertera dig till "sunt förnuft" (utan gud och inte ens en text med massa ord som förvillar).
Citera
2011-03-06, 18:18
Medlem
picsordidnthappens avatar
För att kunna svara på det tror jag att man först måste fråga, vad får dig att tro på gud?
Citera
2011-03-06, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitchmemo
2.- songofdolphins - nu tar du i lite här! Alltså, Nej, jag har bara "sunt förnuft" som ledstjärna i mitt lilla liv. Jag hänvisar bara till vad många av mina medmänniskor pratar om för gudar.

Så, du kan inte ens prata med en trevlig ton utan att spy gallan ut.
Det var du som skrev om han med skägg som är hämndlysten, varför ta upp nåt när du skiter i det?

Du snackar om att du har sunt förnuft när du inte ens vet vad det är för gudar du pratar om. För att många andra pratar om de.. Kan du inte tänka själv? Det låter inte som sunt förnuft för 5 öre.

Vet du ens vad de gudarna står för som du nämner??? Vad deras syfte/mål är? Vad som har skapat dessa gudar?
Senast redigerad av songofdolphins 2011-03-06 kl. 18:43.
Citera
2011-03-06, 18:54
Medlem
Vincent_Vegass avatar
Vem som helst som vart inne på MGB här på flashback måste ha inställningen: Det finns ingen Gud!

OnT: Som många tidigare sagt är teodicé problemet det bästa motargumentet rent sakligt. D v s om det finns en Gud som är god och allsmäktig hur kan han tillåta Djävulen, krig, brott mot mänskligheten, våldtäckt mot barn etc. Sedan om detta är ett argument mot Gud som enhet eller mot faktumet om hans allsmäktighet/godhet är ju också diskutabelt. Det bästa argumentet för att det finns en Gud är väl att merparten av världens befolkning tror på ngn form av Gud, vi som är agnostiker eller atheister är ju i ganska stor bemärkelse en minoritet. Men det blir lite som klassikern att "1 340 000 000 000 flugor kan inte ha fel: ät skit"

/V_V
Citera
2011-03-06, 18:55
Medlem
EraserP12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spose
Meningen "Gud prövar de han älskar" brukar stå i svars för sådana händelser.
Ja, eftersom att de kristna makthavarna inte ville släppa sitt folk så lätt.
Citera
2011-03-06, 19:35
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B787
Har forskarna observerat hur cellen kom till och sen utvecklat sig till människa och på det sättet bevisat att Gud inte skapade varje "art" för sig som sen ser ut som de gör idag som det står i Bibeln?
Tror du på allvar att det är detta som krävs för att bevisa makroevolution? (Men visst, genom fossil och dnaanalys har vi fått en rätt bra bild över hur arterna utvecklats. Men det kan ju knappast gått dig förbi att makroevolution är ett naturvetenskapligt faktum)
Senast redigerad av wooten 2011-03-06 kl. 19:42.
Citera
2011-03-06, 19:39
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Så är givetvis fallet, fast om vi frågar Bertrand Russell lär vi få svaret att matematik ändå bara är logik!

Men här tror jag att du kanske läste fel/missförstod. Jag menade alltså att endast inom matematik och logik (du kanske missade att jag också inkluderade logik) kan man sätta ekvivalenstecken mellan vad som är sant och vad som är rationellt (dvs. vad som är i enlighet med matematikens/logikens regler), varför det i vardagslivet och allt där man inte kan nyttja det stringenta logiska/matematiska språket det följer att det som är rationellt att tro faktiskt kan vara falskt.
Nja, det är möjligt att jag missförstod dig. Men jag tror även du missförstod mig. Jag är med på att matematik är logik i sin renaste form, men logik kan även användas utanför matematiken, son mitt exempel ville illustrera. Men visst, allt som är rationellt är inte logiskt nödvändigt, men vise berså, och det som är logiskt är nödvändigt sant.
Citera
2011-03-06, 19:45
Medlem
Mackrills avatar
Jag vet inte hur man skall göra för att få troende till icke-troende idag, men ett fall i historien är ju under upplysningstiden.
Citera
2011-03-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Tror du på allvar att det är detta som krävs för att bevisa makroevolution? (Men visst, genom fossil och dnaanalys har vi fått en rätt bra bild över hur arterna utvecklats. Men det kan ju knappast gått dig förbi att makroevolution är ett naturvetenskapligt faktum)
Nej, det hela handlar egentligen om att ni tar evolutionsteorin som bevis för att Gud inte skapade djuren för sig och att de "utvecklats" därifrån. Javisst, evolutionsteorin säger att vi kommer från en enda cell, om det är vad som kallas "absolut bevisad fakta" enligt vetenskapen så kan man ju fråga sig hur mycket mer som bara är påhitt.
Citera
2011-03-06, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Men vad finns det egentligen för anledningar som skulle kunna få just dig att sluta tro på Gud? För min del så vet jag faktiskt inte - jag kan inte komma på en enda sak! Folk har ju försökt med alla möjliga alternativ i debatterna till varför man inte borde tro på Gud - men jag tror i alla fall!

Jag vet vad som skulle få dig att sluta tro. När du växer upp, skaffar ett jobb och sedan blir lite mindre utvecklingsstörd..?

Nä seriöst så tror jag du kanske skulle inse det om din hjärna kunde se logik utan influenser av otroligt korkade slag. Det har också antagligen med din självkänsla att göra. Du vill helt enkelt känna dig bättre än andra genom att tro på någonting "gott" helt stumt & blint och så gillar du att rätta andra som inte tror på gud. Ditt ego vet inga gränser! Du ser inte verkligheten! Din familj hatar dig! På ditt språk: Satan är ALLT! ALLLT SÄGER JAG!! SPRING MIN SKÖNA, SPRING FÖR LIVET!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in