2011-04-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Kan en St: Bernard och en Chihuaha föröka sig? Nej. => Olika arter => Makroevolution.

Att kunna skapa fertil avkomma är ju bara en definition på vad en art är, gränsen mellan arter är dock ganska flytande. Vad blir utslaget om man tillämpar FST-index i stället?
Citera
2011-04-06, 23:21
Medlem
nVcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistAnarkist
hohohooo...

Vet du? Det är helt klart inte samma art som det varit.

Jag skulle kunna visa på fossil och dna för att påpeka att arter skiljt sig från varann vid vissa tider, men eftersom du tycks villa ha observerade instanser, var så god.

http://www.talkorigins.org/faqs/faq-speciation.html

http://www.talkorigins.org/faqs/speciation.html

och återigen skillnaden mellan arter och skillnader mellan individer är densamma men på olika skalor. D.v.s. makroevolution är mikroevolution som skett fler gånger.

om det ännu är oklart kan jag dra en paralell, skillnaden mellan art och ras är densamma som den mellan språk och dialekt. När en dialekt blivit tillräckligt annorlunda ser man den som ett skiljt språk, man ser ännu liknader, men det är inte längre samma språk. Övergången är analog, precis som med evolution.

Som sagt, det vi snackade om är att vi inte har observerat makroevolution. Vi har inte sett att en art bildas från en annan "med våra egna ögon". Att makroevolution är mikroevolution flera gånger om har inte med saken att göra.
Citera
2011-04-10, 20:24
Medlem
KapitalistAnarkists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nVc
Som sagt, det vi snackade om är att vi inte har observerat makroevolution. Vi har inte sett att en art bildas från en annan "med våra egna ögon".

Såg du länken?

Citat:
Att makroevolution är mikroevolution flera gånger om har inte med saken att göra.

Det har mycket med saken att göra. Eftersom makroevolution är samma som mikroevolution betyder det att faktumet att varje mänska har olika dna är detsamma som att olika arter har olika dna. Att skilnaden i individer är densamma som med arter.

Det att föräldrarnas egenskaper syns i barnen, men barnen inte är en kopia av föräldrarna. Det är speciation i miniatyr. Där har du det som du ville. Det kan du se. Därför understrykte jag poängen med makro och mikro.
Citera
2011-04-10, 21:13
Medlem
livegens avatar
De troende skulle sluta tro på Gud, om gud visade sig fysisk för dem. Det är just för att de troende inte kan se och uppleva Gud som de tror på Gud.

Om Gud visade sig, så skulle de troende börja tro på annat icke existerande.
Citera
2011-04-11, 22:31
Medlem
nVcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistAnarkist
Såg du länken?

Det har mycket med saken att göra. Eftersom makroevolution är samma som mikroevolution betyder det att faktumet att varje mänska har olika dna är detsamma som att olika arter har olika dna. Att skilnaden i individer är densamma som med arter.

Det att föräldrarnas egenskaper syns i barnen, men barnen inte är en kopia av föräldrarna. Det är speciation i miniatyr. Där har du det som du ville. Det kan du se. Därför understrykte jag poängen med makro och mikro.

Ja, jag såg dem och jag förstår inte om du missförstår mig med flit eller om du inte förstår hur jag menar. T.o.m. min kära "motdebattör" (Dr.Drex) som läser biologi på väldigt hög nivå håller med mig i det avseendet. Vi lägger ner här.
Citera
2011-04-13, 12:08
Medlem
Faktoidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Känner igen det där. Det finns Gudsbegrepp som man kan använda sig av där man inte behöver begå intellektuell harakiri

Citat:
Ursprungligen postat av Faktoiden
Jag förstår inte riktigt hur du menar, kan du utveckla hur du tänker!?

Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Som barn trodde man på tomten men växte sedan ifrån detta. Detsamma borde man göra med den antropomorfa gudsbilden. De som kommit längre i sin gudsuppfattning menar att Gud är själva varat, det som "är". Det handlar alltså inte om något högsta väsen eller dylika.

När jag nu läste igenom din första kommentar igen förstod jag mycket bättre hur du menar, förlåt min tröghet.
Citera
2011-04-19, 19:13
Medlem
hitchmemos avatar
Citat:
Som sagt, det vi snackade om är att vi inte har observerat makroevolution. Vi har inte sett att en art bildas från en annan "med våra egna ögon". Att makroevolution är mikroevolution flera gånger om har inte med saken att göra.

Produktionen av ord och åter ord är inte svar på frågan. Häng inte upp dig så patetiskt på att vetenskapen ännu inte har alla teorier lösta. Med din inställning skulle du inte ens ha hörtalas om Darwin eller mikroevolution och framför allt inte makroevolution.

Gläds med vetenskapen och släng hjärnspökena.

Så, NvC med egna ord och med lite sunt förnuft - Vad skulle kunna få dig att sluta tro på Gud?
Citera
2011-04-19, 19:25
Bannlyst
Absolut ingenting. Inte ens om någon hade en kniv i strupen mot mig.
Citera
2011-04-19, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lampara
Absolut ingenting. Inte ens om någon hade en kniv i strupen mot mig.

Vilket inte är helt omöjligt om du skulle begå apostasi från Islam!
Citera
2011-04-19, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessFreedomNow
Vilket inte är helt omöjligt om du skulle begå apostasi från Islam!

Jaha, okey. Går du på droger eller något?

Kom ihåg, jag älskar dig som min broder/syster i mänskligheten.

Puss och kram.
Citera
2011-04-19, 20:01
Medlem
hitchmemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampara
Jaha, okey. Går du på droger eller något?

Kom ihåg, jag älskar dig som min broder/syster i mänskligheten.

Puss och kram.

Med vilken hand om du nu älskar en icketroende kommer du att smeka din broder/syster?
Citera
2011-04-19, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hitchmemo
Med vilken hand om du nu älskar en icketroende kommer du att smeka din broder/syster?

?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in