2011-03-05, 01:32
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Om du vill se det som att det var för guds skull så får du väl det. Jag tycker väl bara att det var rätt schysst av honom, jag gillar att ha fri vilja. Skillnaden mellan oss och gud är ju just den att vi inte är perfekta. Det hör ju ihop med den fria viljan, jag kan välja att bjuda på kakor om jag vill eller om jag vill råna en affär och skjuta någon. Man kan ju inte ha fri vilja och samtidigt alltid vara god, förr eller senare så faller man för en frestelse eller liknande eftersom vi är människor och vi felar. Med "guds avbild" så menade man troligtvis inte att han duplicerade sig själv.

Vår uppväxt skapar våra föräldrar, de kan göra den skitkass om de så vill. Ondska existerar för att gud gav oss fri vilja och att en del inte använder den på ett bra sätt.
Varför gillar du fri vilja? Den är ju roten till allt ont enligt er och du hade inte saknat den om den inte funnits... om den ens finns. Och varför skapade inte gud oss perfekta, om det nu hade gjort ondska omöjlig?
Citera
2011-03-05, 01:34
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nVc
Vill bara klarlägga att jag inte försöker förklara för dig hur du ska tro, utan mer förklara dels hur jag tror och hur bibeln svarar på frågorna. Så vi är på det klara med det.

Ja, vi talar om den kristna guden här och nej, jag har inte bytt samtalsämne.
Ja, Gud är allsmäktig, han är mäktigare än Satan. Så hur går detta ihop?
Jag kan köra en kortfattad resumé av en längre text som jag läste inte alltför längesedan:

Går vi tillbaka till då allt började med Adam och Eva, då Satan fick människorna att vara syndiga kom fråga upp. Satan ifrågasatte Guds rätt att styra, inte hans makt. Han menade att människorna skulle klara sig bättre utan Guds styre. Adam och Eva gjorde uppror och förklarade att "Vi behöver inte Gud som härskare." Hur skulle Gud visa att de hade fel?

Om han hade tillintetgjort dem skulle inte frågan om huruvida han ska styra eller ej besvarats.

Så om jag tar en lånad metafor:
En lärare förklarar för sina elever hur de ska lösa ett matematiskt problem. I klassen finns det en begåvad, men upprorisk elev som menar att läraren inte kan sin sak och att han själv kan lösa det bättre. En del elever följer honom och blir också upproriska. Hur ska läraren hantera detta? Avlägsna eleven? Eleverna kommer i så fall tro att den upproriska eleven hade rätt. Om han inte låter eleven försöka lösa problemet kommer de andra eleverna tro att han är rädd att för att bli överbevisad. Läraren låter eleven försöka lösa problemet. Så agerade Gud. Gud har låtit Satan härska över människorna och människorna låter sig ledas av honom.

Läraren vet att eleven har fel, men vet att det kommer vara nyttigt för klassen att låta eleven försöka lösa uppgiften. Därefter kommer de förstå att det bara är läraren som är kvalificerad att leda klassen.
Om läraren bestraffar alla efterkommande klasser genom att inte dyka upp på lektionerna, är det ett lämpligt counter messure?
Citera
2011-03-05, 01:35
Medlem
wootens avatar
Citat:
Vet inte vart du vill komma men en sådan fråga, men ingen människa vet det. Inte jag heller. Däremot tror jag på en sak. Hela världen kan vara en illusion á la Matrix.

Och hur kan du veta det? Vet inte var jag skrev att gud övergivit människan.

Generaliserar? Nja. Han låter helt enkelt dörren vara öppen för oss, men vill inte knuffa oss igenom den. Hela poängen med tro skulle gå förlorad i så fall. Dörren är öppen för alla.
Dit jag vill komma med det är att det inte skulle göra någon skillnad om vi haft fri vilja eller ej.
Citera
2011-03-05, 01:41
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Varför gillar du fri vilja? Den är ju roten till allt ont enligt er och du hade inte saknat den om den inte funnits... om den ens finns. Och varför skapade inte gud oss perfekta, om det nu hade gjort ondska omöjlig?

Varför jag gillar fri vilja tycker jag är en ickefråga. Varför skulle någon inte gilla det? Ja folk gör dumma saker när fri vilja existerar, det är bara att acceptera.

Jag tänker inte besvara dina frågor mer än en gång.
Citera
2011-03-05, 01:48
Medlem
nVcs avatar
Citat:
Om läraren bestraffar alla efterkommande klasser genom att inte dyka upp på lektionerna, är det ett lämpligt counter messure?

Detta skrev jag tidigare:
Citat:
Jag tror att skillnaden är att om man snackar om Gud och huruvida han har övergivit oss eller ej så får man snacka om samtliga människor. Det är så resonemangen förs i de heliga skrifterna. Vi, människor som homogen grupp, övergav Gud vilket i sin tur att vi hade lämnat honom redan när vi föddes. Därför blir det såldes vår uppgift när vi föds att åter söka oss tillbaka till honom.
Citera
2011-03-05, 01:49
Medlem
nVcs avatar
Citat:
Dit jag vill komma med det är att det inte skulle göra någon skillnad om vi haft fri vilja eller ej.

I vilket sammanhang då?
Citera
2011-03-05, 02:03
Bannlyst
Citat:
Varför jag gillar fri vilja tycker jag är en ickefråga. Varför skulle någon inte gilla det? Ja folk gör dumma saker när fri vilja existerar, det är bara att acceptera.

Varför tror du att du har fri vilja, hur man än vrider och vänder på det har vi stora begränsningar i vår fria vilja.

I ett sekulärt samhälle är vår fria vilja begränsad av miljön, naturlagarna, vårt rättssystem, vår ekonomi, tidigare erfarenheter, våra gener, vår interaktion med andra, vår uppfostran bland annat.

I ett religiöst samhälle är den även begränsad av religiösa dogmer.

Så hur kommer det sig att du på något sätt tror att du har en fri vilja?
Citera
2011-03-05, 10:17
Medlem
wootens avatar
Citat:

Det är ingen ickefråga då den är roten till allt ont, enligt dig, och den enda anledningen till att vi fick den är guds ego. Tyvärr gick det inte som gud ville. Vi valde (enligt er) bort snubben som aldrig visat sig, som aldrig besvarat en bön (statistiskt belagt), som aldrig visat tecken på sin existens. Det du säger är i princip att du skulle njuta mer av att ligga på en segelbåt i karibien än att ligga i en kista, oavsett om du njöt av det lika mycket. Du gillar fri vilja för att du tror att du har det. Du skulle inte ha det sämre om du inte hade det. Du skulle ha det bättre, om du var skapad lycklig
Senast redigerad av wooten 2011-03-05 kl. 10:28.
Citera
2011-03-05, 10:22
Medlem
wootens avatar
Citat:
Detta skrev jag tidigare:
Jag vet att du skrev detta tidigare. Och jag svarade på det första gången du skrev det.
Citera
2011-03-05, 10:22
Medlem
wootens avatar
Citat:
I vilket sammanhang då?
I alla sammanhang.
Citera
2011-03-05, 11:09
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessFreedomNow
Varför tror du att du har fri vilja, hur man än vrider och vänder på det har vi stora begränsningar i vår fria vilja.

I ett sekulärt samhälle är vår fria vilja begränsad av miljön, naturlagarna, vårt rättssystem, vår ekonomi, tidigare erfarenheter, våra gener, vår interaktion med andra, vår uppfostran bland annat.

I ett religiöst samhälle är den även begränsad av religiösa dogmer.

Så hur kommer det sig att du på något sätt tror att du har en fri vilja?

Jag kan välja att gå upp på morgonen, eller ligga kvar i sängen om jag känner för det. Det är fri vilja. Lagar betyder inte att vi inte har fri vilja, regler och liknande i samhället/bibeln tar inte bort någons fria vilja.

Påstår du att vi inte har en fri vilja? Om inte, varför argumenterar du ens om det?
Citera
2011-03-05, 11:16
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Det är ingen ickefråga då den är roten till allt ont, enligt dig, och den enda anledningen till att vi fick den är guds ego. Tyvärr gick det inte som gud ville. Vi valde (enligt er) bort snubben som aldrig visat sig, som aldrig besvarat en bön (statistiskt belagt), som aldrig visat tecken på sin existens. Det du säger är i princip att du skulle njuta mer av att ligga på en segelbåt i karibien än att ligga i en kista, oavsett om du njöt av det lika mycket. Du gillar fri vilja för att du tror att du har det. Du skulle inte ha det sämre om du inte hade det. Du skulle ha det bättre, om du var skapad lycklig

Låt oss säga att gud finns och skapar dig. Sedan får du 3 val. Att sluta existera, leva ett helt förbestämt liv eller att få fri vilja.

Ja det finns mycket dumt här i världen men det måste finnas, annars så måste man ta bort den fria viljan och då kan man lika gärna plocka bort hela jorden och våran existens.

Jag tror gud var väl medveten om att folk skulle vara elaka mot varandra när han gav människan fri vilja. Som sagt så måste fri vilja finnas annars så är allt helt onödigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in