2011-03-01, 17:49
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodlessFreedomNow
Ni tror ju att "den allsmäktige guden" som skapat allt och alla bryr sig ert och andras sexliv t.ex. Medans han inte bryr sig ett skit om naturkatastrofer.

Okey!
Citera
2011-03-01, 17:57
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
På vilket sätt anser du att vi är egocentriska? Det vore intressant att få reda på lite mer om hur du tänker kring detta!
Lite svårt att förklara, men för det första hela konceptet. Att gud finns och ser just er och bryr sig och älskar er. Att tro detta samtidigt som man tror på bibeln är för mig helt obegripligt. Och principen är väl densamma nu som för 1000-tals år sedan då man trodde att allt kretsade kring människan även "vetenskapligt". Sedan att gud skulle vara allsmäktig och god ät en direkt omöjlighet. Ju större perspektiv man ser människan ur, ju mindre blir vi. Och att inte inse detta tycker jag tyder på egocentrism. Och ett otroligt vanligt misstag är att låta gud stå som förklaring till det man inte förstår eller vet. Att bortse från vetenskapliga eller logiska resonemang för att det kan skada ens tro är egocentriskt tycker jag, och att inte ha en tillräckligt objektiv syn för att inte inse att man gör detta.
Senast redigerad av wooten 2011-03-01 kl. 18:03.
Citera
2011-03-01, 18:03
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Lite svårt att förklara, men för det första hela konceptet. Att gud finns och ser just er och bryr sig och älskar er. Att tro detta samtidigt som man tror på bibeln är för mig helt obegripligt. Och principen är väl densamma nu som för 1000-tals år sedan då man trodde att allt kretsade kring människan även "vetenskapligt". Sedan att gud skulle vara allsmäktig och god ät en direkt omöjlighet. Ju större perspektiv man ser människan ur, ju mindre blir vi. Och att inte inse detta tycker jag tyder på egocentrism. Och ett otroligt vanligt misstag är att låta gud stå som förklaring till det man inte förstår eller vet. Att bortse från vetenskapliga eller logiska resonemang för att det kan skada ens tro är egocentriskt tycker jag.

Okey - jag känner för att jag verkligen vill besvara både det som du säger här och det som Godless säger! Men om jag gör det så har jag en känsla över att vi hamnar offtopic för här handlar det inte om att försvara tron - utan mer motsatsen - vad som skulle kunna vara anledningen till att man slutar att tro! Så det enda jag kan göra är att svara med ordet okey! Tack för både dina och Godless svar här!
Citera
2011-03-01, 18:13
Medlem
ColdCradles avatar
Citat:
Jo det finns nog många som har slutat att tro på Gud när det har skett traumatiska händelser i deras liv - ColdCradle - har du varit troende någongång? Och om du har du varit troende men sedan lagt det på hyllan, vad fick dig att sluta tro på Gud? Och om du är troende - vad skulle kunna få dig att sluta tro på Gud?

Samma fråga gäller wooten!

Ja jag har varit kristen tidigare, jag bestämde mig för att gå efter min egna tro eller vad man ska säga, jag är mer en spirituell person. Så jag tror fortfarande att det finns en Gud och att alla religoner tror på samma Gud bara att dem har olika sätt att få kontakt med honom.

Jag vägrar tro på att man antingen åker till helvetet eller himlen jag tror inte Gud är så dum så att han inte låter folk få en chans att ändra på sig. Jag har hållit på en hel del med astral resor och sånt, den spirituella världen tror jag på och det är Gud som skapat den. Sen tyckte jag inte om att vara kristen, fick så jävla dåligt samvete och kände att jag svek Gud hela tiden när jag rökte cannabis, drack alkohol osv. Jag är lyckligare såhär!

Nu svarade jag väl inte helt rätt eftersom du frågade om Gud och inte kristendomen eller något, men den tron förlorade jag ju. Men inget kan ta ifrån mig tron på Gud men min syn på honom har ju förändrats.

Edit: Förlåt för lite OT. men om du är intresserad av att veta mer om vad jag tror på så kan du läsa här

http://members.optusnet.com.au/~acceptance/YourPurposeWeb/PlanesandDimensions.htm

Jag tycker helt enkelt det är så sjukt mycket vettigare än alla religioner, och sen att jag har gjort ut ur kroppen upplevelser och sett mycket själv. Man ska följa det man känner är rätt i hjärtat.

Mvh
Senast redigerad av ColdCradle 2011-03-01 kl. 18:21.
Citera
2011-03-01, 18:14
Medlem
wootens avatar
Citat:
Okey - jag känner för att jag verkligen vill besvara både det som du säger här och det som Godless säger! Men om jag gör det så har jag en känsla över att vi hamnar offtopic för här handlar det inte om att försvara tron - utan mer motsatsen - vad som skulle kunna vara anledningen till att man slutar att tro! Så det enda jag kan göra är att svara med ordet okey! Tack för både dina och Godless svar här!
Skulle gissa att det är ok att skriva vilka brister ens argument har för att sluta tro på gud. Annars blir det en listtråd, inte en diskussion.
Citera
2011-03-01, 18:57
Medlem
Mankas avatar
Jag är också en som inte längre kan förneka Gud. Jag har ju hört Hans röst, sett godis dela på sig och bli fler samt rösterna i mitt huvud är Jesus och Gud. Dessutom finns Helvetet för jag har flyttat själar därifrån under psykos. Samt allt jag drömmer om Jesus och kyrkan och allt vad som händer i drömmarna gör att jag aldrig någonsin kan bli en otroende människa igen. Däremot tror jag att vetenskapen är en liten del av min tro.

Som att Noaks ark skulle ha alla djuren ombord tror jag inte en sekund på. Regnbågen skulle vara ett tecken på att syndafloden aldrig mer kommer tror jag inte heller på då regnbågen bara är spektrum. Bibeln är sann och icke sann. Nära döden upplevelser som liknar uppenbarelsebokens beskrivningar har jag läst om så inget i världen kan få mig att inte tro längre.
Citera
2011-03-01, 19:01
Bannlyst
Citat:

Det är väl när man inte kan försvara tron som man tappar den! Och om de troende skulle applicera samma skeptisism på sin tro och ens personliga anledningar att de tror som de gör på allt som motsäger deras tro. Då skulle det inte finnas några troende.
Citera
2011-03-01, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Jag är också en som inte längre kan förneka Gud. Jag har ju hört Hans röst, sett godis dela på sig och bli fler samt rösterna i mitt huvud är Jesus och Gud.

Ser jag mer som bevis att du är schitzad och bör uppsöka närmaste psyk.

Citat:
Dessutom finns Helvetet för jag har flyttat själar därifrån under psykos. Samt allt jag drömmer om Jesus och kyrkan och allt vad som händer i drömmarna gör att jag aldrig någonsin kan bli en otroende människa igen. Däremot tror jag att vetenskapen är en liten del av min tro.

Så klart du har!

Citat:
Som att Noaks ark skulle ha alla djuren ombord tror jag inte en sekund på. Regnbågen skulle vara ett tecken på att syndafloden aldrig mer kommer tror jag inte heller på då regnbågen bara är spektrum. Bibeln är sann och icke sann. Nära döden upplevelser som liknar uppenbarelsebokens beskrivningar har jag läst om så inget i världen kan få mig att inte tro längre.

Hur vet du att du inte drömde om uppenbarelseboken för att du läst uppenbarelseboken?
Citera
2011-03-01, 19:05
Medlem
Dalailamas avatar
Jag har ett par vänner som har varit starkt troende men som dekonverterat. Anledningen har varit att de drabbats av så många tragedier på kort tid att de helt enkelt inte kan förmå sig att tro att det finns någon mening med det hela.

Jag är inne på samma linje. Om det finns en gud så sitter h*n och garvar åt mig och varje gång jag är på gränsen av vad jag klarar av så slänger h*n åt mig något litet köttstycke.

Det påminner om en ond lek...
Citera
2011-03-01, 19:57
Medlem
nVcs avatar
Citat:
Lite svårt att förklara, men för det första hela konceptet. Att gud finns och ser just er och bryr sig och älskar er. Att tro detta samtidigt som man tror på bibeln är för mig helt obegripligt.
Låt det vara obegripligt för dig då. Försök bara inte att få det att låta som en objektiv sanning.

Citat:
Och principen är väl densamma nu som för 1000-tals år sedan då man trodde att allt kretsade kring människan även "vetenskapligt". Sedan att gud skulle vara allsmäktig och god ät en direkt omöjlighet.
Varken du, jag eller någon annan sitter på den absoluta sanningen, därmed kan du inte säga att det är omöjligt.

Citat:
Ju större perspektiv man ser människan ur, ju mindre blir vi. Och att inte inse detta tycker jag tyder på egocentrism.
Du säger det själv, vi människor är små. Samtidigt är du helt övertygad om att det inte finns någonting större än oss.

Citat:
Ursprungligen postat av wotten
Och ett otroligt vanligt misstag är att låta gud stå som förklaring till det man inte förstår eller vet. Att bortse från vetenskapliga eller logiska resonemang för att det kan skada ens tro är egocentriskt tycker jag, och att inte ha en tillräckligt objektiv syn för att inte inse att man gör detta.

Dessa vetenskapliga eller logiska resonemang är inte bevisade för det första, för det andra om du tar evolutionen exempelvis så är det inget som motbevisar Guds existens, många kristna ser evolutionen som det ultimata guds beviset, då det var han, enligt dem, som stod bakom dem.
Citera
2011-03-01, 20:01
Medlem
Peedros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Nära döden upplevelser som liknar uppenbarelsebokens beskrivningar har jag läst om så inget i världen kan få mig att inte tro längre.

Kroppen producerar DMT (psykadeliskt ämne/drog) naturligt, vilket frigörs precis innan du dör. Detta kan förklara en hel del spirituella nära döden upplevelser.

Jag vet inte riktigt själv om jag är kristen eller inte så jag menar inte att detta tyder på att gud inte finns.

Angående att kristna människor är egocentriska, vilket nämnts tidigare i tråden, låter i mina öron oerhört korkat. Kristendomens budskap är snarare motsatsen. Mina erfarenheter med kristna personer är snarare att de är väldigt omtänksamma, givmilda och snälla.
Citera
2011-03-01, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nVc
Låt det vara obegripligt för dig då. Försök bara inte att få det att låta som en objektiv sanning.

Att hans tro tog slut för att han tyckte att det var obegripligt ÄR en objektiv sanning.

Citat:
Varken du, jag eller någon annan sitter på den absoluta sanningen, därmed kan du inte säga att det är omöjligt.

Jo, det är faktiskt omöjligt att gud är både god och allsmäktig samtidigt. Det är ett väldigt känt problem med det som stöts och blöts i tusentals år. Och hittils har kristna aldrig lyckats förklara detta med något annat än vi har fri vilja. Men om vi har det så är guds påstådda allvetande omöjligt.

Så trassla dig ur den härvan om du kan. Det har kristna försökt med i 2000 år och inte lyckats.

Citat:
Dessa vetenskapliga eller logiska resonemang är inte bevisade för det första, för det andra om du tar evolutionen exempelvis så är det inget som motbevisar Guds existens, många kristna ser evolutionen som det ultimata guds beviset, då det var han, enligt dem, som stod bakom dem.

En sak är säkert i alla fall, ett påstående utan belägg (Gud) kan avfärdas utan belägg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in