Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Själva Scan säljer vad jag vet inte över disk till privatpersoner. Du får nog ta kontakt med en privat slaktare, dvs en mindre uppfödare på landet eller med en större butikskedja, typ City Gross.
~Paul~
Där jag bor finns inge lokal slaktarbutik. Däremot så förmedlar de flesta ICA och Konsum butiker kött om man bara beställer. Jag har köpt halv gris och köper årligen ett helt lamm under slaktsäsongen. Jag bara snackar med flickorna i charken, och så får jag lämna mina uppgifter, och sedan så här de av sig när beställningen kommit. Gris brukar bara ta nån dag, lamm kan däremot variera lite, för det är ju ingenting som slaktas hela tiden på samma sätt som gris görs.
Kilopriset är ju även
rejält reducerat jämfört med om man köper färdigstyckat i butiken, och då har väl ändå butiken som förmedlade köpet lagt på någon krona. När det gäller gris så har jag även haft mer specifika önskemål om att det skall vara lokalproducerat, och helst biodynamsikt, och det är inga problem. Butikerna köper upp kött från många håll och av olika kvaliteter.