• 1
  • 2
2011-03-01, 15:20
Medlem
chowyunfets avatar
Är det någon som vet var man kan köpa en hel gris på 12-15kg, någonstans nära göteborg? Tänkte helgrilla i sommar som omväxling.

Är det för övrigt nån som har några tips på värmekälla, upphängning, marinad/rub, grilltid?
Citera
2011-03-01, 15:37
Medlem
Tagelbergs avatar
Det är inte så jävla lätt att helgrilla en gris. I princip så bör den roteras hela tiden för att bli stekt ända in så man bör ha något slags ställning som man dels kan snurra hela tiden och man behöver kunna höja och sänka den eftersom det är svårt att hålla jämn grillbädd. Jag har för mej att det tog en par timmar innan den var genomstekt.

Å andra sidan var det sjukt gott.
Citera
2011-03-01, 15:51
Medlem
Inget om Göteborg dock.

Köpte en hel gris på runt 13 kg hos Scan i Slakthusområdet i Stockholm för ett gäng år sedan, kanske finns motsvarande i Gb?

Då ingick en ställning som man kunde få den uppspänd på. Fick rådet att använda briketter för det är lättare att få en jämn och fin glödbädd, tog omkring 4 tim tills den var genomstekt. Man får rotera halvvarv emellanåt.

Har sett på senare tid att det finns nån typ av plåtlådor man kan använda men vet inget om dom.

"Asadogrillning" är ordet för dagen.
Senast redigerad av Bananrepublikan 2011-03-01 kl. 15:59.
Citera
2011-03-01, 16:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananrepublikan
Inget om Göteborg dock.

Köpte en hel gris på runt 13 kg hos Scan i Slakthusområdet i Stockholm för ett gäng år sedan, kanske finns motsvarande i Gb?

Då ingick en ställning som man kunde få den uppspänd på. Fick rådet att använda briketter för det är lättare att få en jämn och fin glödbädd, tog omkring 4 tim tills den var genomstekt. Man får rotera halvvarv emellanåt.

Har sett på senare tid att det finns nån typ av plåtlådor man kan använda men vet inget om dom.

"Asadogrillning" är ordet för dagen.
Briketter är ju det enda som pallar med att glöda tillräckligt länge.
Kol tar ju slut på nolltid, och fylla på hela tiden gör ju så man tappar värme.
Citera
2011-03-01, 20:20
Medlem
chowyunfets avatar
Briketter blir nog bra, bara att lägga på några extra då och då. Jag har sett en ställning i Visby som dom grillade lamm på. Det var typ en plåt som glödbädden låg på och sen ett fäste där man körde ner spettet med hela uppspända lammet så att det stod lutat över glöden. Man kunde snurra på det också. Nån som känner igen vad jag beskriver och kanske vet var man kan få tag på en?

Gällande kryddning, vad tror ni är bäst, en dryrub eller en marinad som man penslar på under grillningen? Eller både och kanske?

Man kan ju köpa hela lamm och t o m tjurar på Angereds kötthall, men dom är muslimer och har tyvärr inte gris...
Citera
2011-03-01, 20:30
Medlem
dePauls avatar
Sävedalens kötthall är det givna svaret.

http://www.vastsverige.com/sv/partil...cts/108918/na/

När det gäller tillagningstips så är det kanske enklast att söka på "asada" för att få ett uttömande svar.

~Paul~
Citera
2011-12-15, 11:42
Medlem
Vet någon hur man kommer i kontakt med t ex Scan för att köpa?

Eller finns det något ställe man kan gå till och köpa direkt?

Tacksam för svar!
Citera
2011-12-15, 12:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dakioso
Vet någon hur man kommer i kontakt med t ex Scan för att köpa?

Eller finns det något ställe man kan gå till och köpa direkt?

Tacksam för svar!
Själva Scan säljer vad jag vet inte över disk till privatpersoner. Du får nog ta kontakt med en privat slaktare, dvs en mindre uppfödare på landet eller med en större butikskedja, typ City Gross.

~Paul~
Citera
2011-12-15, 13:57
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Själva Scan säljer vad jag vet inte över disk till privatpersoner. Du får nog ta kontakt med en privat slaktare, dvs en mindre uppfödare på landet eller med en större butikskedja, typ City Gross.

~Paul~
Där jag bor finns inge lokal slaktarbutik. Däremot så förmedlar de flesta ICA och Konsum butiker kött om man bara beställer. Jag har köpt halv gris och köper årligen ett helt lamm under slaktsäsongen. Jag bara snackar med flickorna i charken, och så får jag lämna mina uppgifter, och sedan så här de av sig när beställningen kommit. Gris brukar bara ta nån dag, lamm kan däremot variera lite, för det är ju ingenting som slaktas hela tiden på samma sätt som gris görs.

Kilopriset är ju även rejält reducerat jämfört med om man köper färdigstyckat i butiken, och då har väl ändå butiken som förmedlade köpet lagt på någon krona. När det gäller gris så har jag även haft mer specifika önskemål om att det skall vara lokalproducerat, och helst biodynamsikt, och det är inga problem. Butikerna köper upp kött från många håll och av olika kvaliteter.
Citera
2011-12-15, 14:05
Bannlyst
Priset kan variera mellan 500-1000 kr. (levande gris)
Detta tjänar både du och bonden på, affärerna, och slakterierna som mellanhand är onödig.
Hör med några bönder bara.

Allternativt, köp en levande kulting, mata med matrester, ha den som hund.
Sen slakta och äta.
Grisar går att få rumsrena, och en slägga i pannan har ingen gris överlevt.
Senast redigerad av Gamlerunke 2011-12-15 kl. 14:07.
Citera
2011-12-15, 14:16
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Där jag bor finns inge lokal slaktarbutik. Däremot så förmedlar de flesta ICA och Konsum butiker kött om man bara beställer. Jag har köpt halv gris och köper årligen ett helt lamm under slaktsäsongen. Jag bara snackar med flickorna i charken, och så får jag lämna mina uppgifter, och sedan så här de av sig när beställningen kommit. Gris brukar bara ta nån dag, lamm kan däremot variera lite, för det är ju ingenting som slaktas hela tiden på samma sätt som gris görs.

Kilopriset är ju även rejält reducerat jämfört med om man köper färdigstyckat i butiken, och då har väl ändå butiken som förmedlade köpet lagt på någon krona. När det gäller gris så har jag även haft mer specifika önskemål om att det skall vara lokalproducerat, och helst biodynamsikt, och det är inga problem. Butikerna köper upp kött från många håll och av olika kvaliteter.

Varför vill du ha biodynamiskt kött? Vad tillför det, jämfört med ekologiskt kött?
Citera
2011-12-15, 14:25
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Varför vill du ha biodynamiskt kött? Vad tillför det, jämfört med ekologiskt kött?
Personlig preferens, men kanske är det ekologiskt jag menar. Dvs jag vill inte ha en gris från en grisfabrik, jag vill ha en "lycklig" gris vilket jag brukar specificera, och då får jag förslag på några gårdar som har lite dyrare uppfödda men lyckligare grisar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in