Citat:
Ursprungligen postat av Mjolkbonde
Tack för svaret!
Det är alltså möjligt att jag läser ovannämnda UJIK/Juridik II och sedan börja läsa juridik oavsett mitt gymnasiebetyg?
För UJIK (som är en nätbaseras kurs som läses på distans där alla kommer in) spelar betygen ingen roll, man gör ett antal prov och avslutar med en tentamen. De 20 (?) personer som får bäst betyg (AB) på denna tentamen blir erbjudna en plats på juristprogrammet i Lund. Då börjar du alltså på T1 som alla andra reccar. UJIKen har en egen sida på Facebook som kan vara bra att kolla.
Gällande juridik II tror jag att du måste ha läst 60 hp innan varav minst 15 hp juridik, du måste ha läst JIKen eller något liknande. Detta kan säkert korrigeras av mer erfarna skribenter på forumet eller om du ringer till UU och frågar. Kommer du in på juridik II (som är en kurs på 30 hp) läser du T1 tillsammans med de som studerar juristprogrammet för att sedan hoppa in i programmet om plats finns. Detta sätt tar något längre tid, men det kan vara värt om du gärna vill studera i Uppsala och inte har betygen samt inte vill plugga upp på komvux eller göra HP.
Det jag skulle rekommendera dig, om du inte vill plugga upp betygen, är att anmäla dig till UJIK nu till hösten, då det är en nätbaserad kurs kan du med fördel arbeta undertiden eller läsa någon annan kurs samtidigt om du känner att du klarar det. Att göra en anmälan till högskoleprovet är också en god idé, för att ta dig in på juristprogrammet på VT krävs det runt 1,4 - 1,5 på provet. Lund har något högre snitt då LU har större upptagningsområde än låt säga UU.
Om du vill satsa på en karriär inom juridiken, bli anställd på en advokatbyrå, bli advokat eller driva din egen byrå kan jag råda dig att inte söka till ett av de kvasijuristprogram som vi har i landet. Exempel på detta är affärsjuristprogrammet vid Linköpings universitet. De stoltserar med att man blir "affärsjurist", men de stora byråerna anställer uteslutande människor med en juristexamen i bagaget. Om du har lust att läsa diskussionen kring detta finns det ett flertal trådar på FB om du söker på affärsjuristprogram, affärsjurist, kvasijurist och liknande termer.
På FB förekommer det också en del bashing av ÖU och Umeå universitet (i viss grad även GU) gällande deras juristprogram. Ligger det någonting i det? Vem vet. Kanske är det "gammal är äldst" som gäller i denna bransch.