2011-03-01, 14:02
Bannlyst
Hej, jag kommer antagligen bli bannad för det här men jag tar chansen ändå.
Jag är 14 år och har problem att vara bland människor, jag avskyr människor i allmänhet, jag har svårigheter när det kommer till såpass enkla saker som att beställa mat eller om jag överhuvudtaget måste samtala med någon okänd människa, jag undviker ofta sociala situationer men det är inte så jobbigt så jag får panik eller liknande, jag kan göra klart det jag ska göra men det tar emot, om någon skrattar så tror jag alltid att dom skrattar åt mig, om jag gör någon prata så tror jag dom pratar om mig, på kvällar (hemma) så känner jag mig iaktagen, känns som att någon står bakom mig och tittar på mig, det är otroligt jobbigt och jag blir väldigt rädd när dessa känslor kommer, när jag går och lägger mig tror jag också att det står någon och tittar på mig. Det jag egentligen vill fråga är om det finns något att göra mot det här, medicin eller liknande. Jag har diagnosen ADHD men jag misstänker även att jag har social fobi, agora fobi och paranoia.

Jag är tacksam för seriösa svar och sen ber jag er att inte döma mig efter min ålder. Jag ursäktar mig också för samtliga stavfel då jag inte är den bästa med grammatiken.
Citera
2011-03-01, 14:24
Medlem
Floodss avatar
Ta dig i kragen, det kommer säkerligen bli bättre med tiden. Kom annars tillbaka när du är 18.
Citera
2011-03-01, 14:26
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Total paranoia is total awareness - Charles Manson.

MannenBakomDig
Citera
2011-03-01, 14:36
Bannlyst
Well saken är den att jag har haft dessa problem så länge jag kan minnas.
MannenBakomDig? var det inte du skrev det där inlägget om att du funderar på mord? själv får jag liknande tankar ibland, har speciellt svårt med människor i reklamer.
Citera
2011-03-01, 14:39
Medlem
Citat:
Jag käkar Ritalin, jag vet inte riktigt om det var det här du var ute efter men men...

Citat:
jag har tvångssyndrom

(Ritalin på Fass.se )

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...7&UserTypeID=2

Andra biverkningar (det är okänt hur vanliga de är)

återkommande tvångstankar

• oförklarlig svimning, bröstsmärta eller andfåddhet (kan vara tecken på hjärtproblem).

Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 av 100 användare)

• självmordstankar eller självmordskänslor

se, känna eller höra saker som inte finns. Detta är tecken på psykos.

• okontrollerbart tal eller rörelser (Tourette’s sjukdom)

• tecken på allergi t.ex. utslag, klåda eller nässelutslag på huden, svullnad av ansikte, läppar, tunga eller andra kroppsdelar, andfåddhet, väsande andning eller svårighet att andas

___

Om det nu är så att det är relaterat till ditt användande utav Ritalin tycker jag att du borde prata med doktorn som skrev ut det till dig.

e: Det där med att det står någon bakom en har jag erfarit ända sen jag var typ 10 år och det har bara blivit värre med åren.
e2: Mycket om det du skriver stämmer typ in på mig till viss del eller helt, bland annat att folk pratar om en. Fått schizotyp störning som diagnos tillsammans med social fobi & ångestsyndrom UNS. Har dock inte ADHD.
Senast redigerad av Gernheld 2011-03-01 kl. 14:43.
Citera
2011-03-01, 14:43
Bannlyst
Oj fan, dock vet jag inte om det beror på Ritalinet då jag nyligen började använda det, som sagt så har jag haft dessa känslor så länge jag kan minnas, tack för svaret, ska definitivt tas upp med doktorn.
Citera
2011-03-01, 15:10
Medlem
emretss avatar
får man fråga hur länge du har tagit ritalin ?
Citera
2011-03-11, 17:16
Medlem
Kan vara ett möjligt autistiskt drag. Svårigheten med människor och noja, som kanske egentligen är tecken på extremt kontrollbehov? Jag har själv Aspergers syndrom och går med förföljelsekänslor men enligt terapeut och läkare så har detta att göra med min Asperger-diagnos just för att jag har ett extremt kontrollbehov.
Det faktum att du har ADHD är ännu en bidragande faktor till att jag drar denna slutsatsen, eftersom många med autism har ADHD och vice versa.
Fundera över det TS!
Citera
2011-03-11, 17:25
Medlem
invisuss avatar
parnaoid schizofreni kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem