• 2
  • 3
2011-03-01, 11:50
Medlem
Feberns avatar
De bästa måltiderna från låg- till högstadiet var ju överlägset strömming, potatismos och lingon. Jag minns hur jag och min kompis blev så nostalgiska att vi gick till en korvkiosk för att ta med oss mos, besökte en fiskevagn för att köpa fisk för att sedan panera där hemma.

Det äckligaste kommer alltid vara potatisen man serverades. Eller taccofiskgratäng.

På gymnasiet åt vi på en restaurang där det var fyra olika rätter varje dag inklusive veckans pasta och soppa.
2011-03-01, 11:51
Medlem
tepss avatar
Nice tråd måste jag säga.
Dock så listar de flesta för mycket.

Jag tycker att hönan i curry och tonfiskgratängen var dom två bästa sakerna man kunde få äta i skolan.
Hönan i curry precis som den var med ris till och tonfisken med citronpeppar till.

Något sådär dåligt kommer jag inte direkt på men det var väl svårt att äta fiskgratängerna ibland för dom var inte direkt tillagade och olika var det varje gång.

Har inte ätit skolmat på snart 9 år... man är välkommen till skolor för att äta väl?
Om man föranmäler eller har en anhörig som går där.
Det ska ju inte vara så svårt tycker man.
2011-03-01, 15:12
Medlem
morkfromorks avatar
Minns bara det som var bra, som spagettin och köttfärsen

Minns att jag hade massor med ketchup, och lämnade ingenting
2011-03-01, 16:01
Medlem
+= hemmagjord RIKTIG pizza kebab
-=korven o fisken
2011-03-01, 16:08
Medlem
MPHDs avatar
Bästa var blodpudding med lingon och vitkål.

Sämsta var nog Pölsa
2011-03-01, 16:32
Medlem
kostymnisses avatar
Bäst var ju risgrynsgröt med halva kanellagret!!!
Sämst var ju förutom potatisen som ingick till ALLT, fiskgrejerna (förutom den panerade) som alltid var på tok för vattniga och smaklösa.
2011-03-01, 17:34
Medlem
XeQteRs avatar
Vi hade överlag så jävla dålig mat vilket resulterade i att man åt ute flera gånger i veckan under min gymnasietid. Dock finns det ett antal legendariska klassiker:

-Kebabsoppa
-Rotfruktsgratäng (smakade fan, jag fick kväljningar när jag åt)
-Alla jävla korvrätter (frukostkorv, lunchkorv, korv etc. var alla exakt samma rätt men de varierade namnet istället för rätten )
-En gång gjorde de något jävla hopkok med sådana där "Denniskorv-köttbullar" http://iloapp.bemy.se/blog/blogg?Sho...1251820477.jpg smakade åt helvete det också.

Samt en liten sidogrej som måste ha varit det största fiaskot på skolan någonsin. Det fanns en tarvlig rövslickarförening på skolan som var någon form av miljögrupp. De anordnade under en period någon jäkla "minska-matsvinnet"-månad. Detta för att så mycket mat slängdes (konstigt med tanke på att den smakade fan ). I alla fall, de fanns vågar under soptunnorna där man slängde maten och rövslickarföreningen hade satt upp mål med utgångspunkt från de 30 kg mat som slängdes i snitt per vecka.

Nivå 1 - Minska svinnet med 3 kg, alltså 27 kg tillåtet svinn. Pris: Alla på skolan får en kaka.
Nivå 2 - Minska svinnet med 8 kg, alltså 22 kg tillåtet svinn. Pris: Alla på skolan får en bulle.
Nivå 3 - Minska svinnet med 15 kg, alltså 15 kg tillåtet svinn. Pris: Alla på skolan får en glassbåt.
Nivå 4 - Minska svinnet med 27 kg, alltså 3 kg tillåtet svinn. Pris: Elevernas förslag.

När detta infördes protesterade jag direkt med tanke på de orimliga mål som hade satts upp. I synnerhet med att locka oss elever med "valfritt pris" om vi nådde nivå 4 som var totalt orimligt. Under klassrådet när jag tog upp detta fick jag bara massa skit överröst på mig, på grund av åsikterna.

I alla fall, efter att detta experiment hade genomförts visade det sig att vi endast hade minskat svinnet med ca 1-2 kg per vecka. VÄRLDENS STÖRSTA FIASKO! Vi lyckades inte ens nå nivå 1 så det blev inte ens någon kaka. Dessutom, bara för skoj skull räknade vi lite på vad som skulle krävas för att uppnå nivå 4, det skulle innebära, enligt våra beräkningar involverande de ca 1100 elever på skolan, att varje elev måste slänga mindre än 9 gram mat. 9 GRAM! Det är ca två sockerbitar i vikt.
2011-03-01, 18:12
Moderator
rotadents avatar
Det finns en stor skolmatstråd under matlagning, använd den.
https://www.flashback.org/t174152

Tråd låst.

//Mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här