• 1
  • 2
2011-03-01, 02:01
Medlem
Dosordies avatar
Hej jag vet att jag tidigare sätt att det finns dom som friterar hamstrar. Jag har sökt massor på google men hittar inga recept överhuvudtaget på mat gjord på hamsterkött.
Jag är först och främst ute efter något gott recept på friterad hamster. Men även andra recept.

Är det någon som har provat att äta hamster och i så fall hur smakar det?
Är det någon som har ett bra recept eller några ideer på hur man kan få en hamster god när man friterar den. Jag tänkte att man skulle kunna göra som fondue och fritera dom hela på en pinne.
Citera
2011-03-01, 02:13
Medlem
Har du aldrig friterat något?

Recept:
1 satts frityrdeg
1Hamster
1kastrull olja
Citera
2011-03-01, 02:25
Medlem
Dosordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Har du aldrig friterat något?

Nej, inte med frityrdeg. Och jag har sökt på frityrdeg. Det finns massa olika recept. Vissa värkar vara för vegetarisk mat. Jag har gjort fondue, man friterar kött. Men då har man ingen frityrdeg. Måste man verkligen använde det om man friterar hamster?

Sen är jag ute efter lite mer än hur man friterar, jag är är ute efter ett gott vin till också. Vad för vin skulle passa bra till hamster?
Ja det kanske passar bra med frityrdeg när det inte är mat utan mer godis, snacks man e ute efter.

Jag vet inte om hamster riktigt är mat, men kanske man skulle kunna ha någon sås till och potatis till hamstern som en maträtt.
Senast redigerad av Dosordie 2011-03-01 kl. 02:32.
Citera
2011-03-01, 02:39
Medlem
Haha jag har aldrig ätit hamster jag menade mest hur avancerat kan det vara och självklart behöver du inte frityrsmet men ska du äta något så pass udda så går mina tankar till Asien tänk friterad räka eller friterad kyckling på Kina restaurang
Citera
2011-03-01, 20:56
Medlem
Silverturks avatar
Godis -> Matlagning

/Mod
Citera
2011-03-01, 21:02
Medlem
dePauls avatar
Hamster smakar ungefär som marsvin eller kanin. Friteras antingen efter marinering eller i smet i två omgångar. Man försöker att forma köttet till "nuggets" i samband med styckning. Det kan innebära att man ibland måste "sätta ihop" fler bitar till en.

Det blir tyvärr inte mycket mat på en stackars hamster.

Som tillbehör passar det bra med allt möjligt i potatisväg. T ex engelska pommes (chips).

~Paul~
Citera
2011-03-01, 21:20
Moderator
skunkensunes avatar
Det är ju inte så jäkla mycket kött på en hamster, så rimligtvis behöver du några stycken om det skall vara en huvudrätt.

Här är recept på hamster och andra "udda" djur annars. - http://covertorbit.tripod.com/modern_recipes.htm
Citera
2011-03-01, 23:51
Medlem
Dosordies avatar
Tack alla för bra svar. Jag tänkte om man skulle fritera hamstern hel och inte rensa den. Blir det för mycket ben då? Tänkte att kanske den blir så där krispig hela hamstern.
Citera
2011-03-02, 08:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dosordie
Tack alla för bra svar. Jag tänkte om man skulle fritera hamstern hel och inte rensa den. Blir det för mycket ben då? Tänkte att kanske den blir så där krispig hela hamstern.
Problemet är ju att köttet inte täcker hamsterns (eller andra djurs) skelett i ett jämnt lager. Det betyder att när vissa ställen redan är färdigtillagade så behöver andra ställen mer tid. Om man då fortsätter tills hela hamstern är genomgräddad så blir därför en del bitar totalt oätbara, sega och närmast kremerade.

Du blir tyvärr tvungen att dela hamstern i bitar, gärna enligt principen om anatomisk styckning. Därefter bör du fritera de olika detaljer var för sig. Du värmehåller med fördel de färdiga bitarna i ugn under tiden som de andra tillagas.

Min fråga är: Anser du att en stackars hamster är värd så här mycket arbete? Blir det inte enklare att köpa en fläskkotlett?

~Paul~
Citera
2011-03-06, 00:25
Medlem
Dosordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
P

Min fråga är: Anser du att en stackars hamster är värd så här mycket arbete? Blir det inte enklare att köpa en fläskkotlett?

~Paul~

Den som har testat flest saker när man dör har vunnit!
Citera
2011-03-06, 19:40
Medlem
cobrs avatar
Bör vara en liknande procedur som att koka kräftor, eller?
Citera
2011-03-06, 21:41
Medlem
≈MisterPapa≈s avatar
Erkänn att det är din lillasysters hamster du ska fritera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in