• 1
  • 2
2011-02-28, 20:18
Medlem
BullManiacs avatar
Hej!

Jag funderar på att köpa en Canon 550d. Det är mest film-funktionen jag fastnat mest för. Jag har kollat runt på youtube och har sett att kvalitén är riktigt bra på de flesta filmer.

Det jag undrar är om någon vet vilket objektiv som är bäst för filminspelning? Jag har hört att 50mm 1.8f skall vara väldigt bra för de flesta lägen.

Alla tips och råd skulle uppskattas mycket!

Mvh
Citera
2011-02-28, 20:21
Medlem
Ursäkta frågan, men är det inte bättre att lägga pengarna på en videokamera istället om du ska filma?

Jag kanske missuppfattade dig, men i din trådstart verkar det lite som att du är mer ute efter att filma än att fotografera. I så fall ber jag om ursäkt!
Citera
2011-02-28, 20:26
Medlem
luckebjuckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullManiac
Hej!

Jag funderar på att köpa en Canon 550d. Det är mest film-funktionen jag fastnat mest för. Jag har kollat runt på youtube och har sett att kvalitén är riktigt bra på de flesta filmer.

Det jag undrar är om någon vet vilket objektiv som är bäst för filminspelning? Jag har hört att 50mm 1.8f skall vara väldigt bra för de flesta lägen.

Alla tips och råd skulle uppskattas mycket!

Mvh

Sigmas 50mm 1,4 eller 30 mm 1,4 har jag hört ska vara bra till filmning
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=306829
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31986

Citat:
Ursprungligen postat av smackdown
Ursäkta frågan, men är det inte bättre att lägga pengarna på en videokamera istället om du ska filma?

Jag kanske missuppfattade dig, men i din trådstart verkar det lite som att du är mer ute efter att filma än att fotografera. I så fall ber jag om ursäkt!

Fördelen med en systemkamera gentemot en videokamera är att du får större urval av objektiv.
Citera
2011-02-28, 20:32
Medlem
ZombieIncs avatar
Satsa på ett Canon eller möjligen Sigma 50mm f/1.4 inte 1.8, om du har råd vill säga. Det är stor skillnad på 1.8 och 1.4.
Citera
2011-02-28, 20:45
Medlem
BullManiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZombieInc
Satsa på ett Canon eller möjligen Sigma 50mm f/1.4 inte 1.8, om du har råd vill säga. Det är stor skillnad på 1.8 och 1.4.

Jo, och stor skillnad på priset också dessvärre.

Kit-lensen 18-55mm tycker jag verkar vara bra, men det verkar iallafall som, enligt filmer på youtube, att folk fått bättre kvalité med 50mm 1.8:an.
Citera
2011-02-28, 20:51
Medlem
ZombieIncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullManiac
Jo, och stor skillnad på priset också dessvärre.

Kit-lensen 18-55mm tycker jag verkar vara bra, men det verkar iallafall som, enligt filmer på youtube, att folk fått bättre kvalité med 50mm 1.8:an.
Köp inte 18-55! Visst, du får vidvinkel men annars ovärt. Du får bättre kvalité med 50mm 1.8
Köp bara kamerahuset och sedan ett 50mm separat
Citera
2011-02-28, 22:27
Medlem
Pinnen_s avatar
Jag har exakt den kameran och har precis köpt 50mm 1,8. Jag köpte kameran från början med standardobjektivet 18-55 och jag är avundsjuk på dig som har möjligheten att välja 1,8an framför standardobjektivet. Och ska du filma så behöver du ju inte kunna zooma heller.

Har du råd så rekommenderar jag dig att köpa 1,4an. Som sagt så är det skillnad.

Elller vafan köpt vilket objektiv som helst förutom 18-55an. Man tröttnar på bristen av kvalitét snabbt.
Senast redigerad av Pinnen_ 2011-02-28 kl. 22:29.
Citera
2011-03-01, 15:51
Medlem
Om du ska filma så skulle jag råda dig att köpa kamerahuset i kit med 18-55 is och sedan köpa 50mm 1.8 till. 50mm på en cropkamera blir lite för mycket tele för att kunna göra en hel film med. Enligt mig fungerar faktiskt 18-55 is bra att filma med.

Äger också kameran.
Citera
2011-03-01, 18:27
Medlem
bitterhets avatar
Det beror såklart på vad du ska filma. Generellt sett är kameran riktigt bra och att kunna filma i 720p 60fps och 1080p 30fps är riktigt nice, speciellt om man skall använda slowmo. Den klarar riktigt höga ISO-värden med vilket är bra för nattfilm.

Däremot mötte inte riktigt kameran mina förväntningar när det gäller att fånga upp skarpa rörelser utan motionblur (snackar om film-delen såklart). Det blir lite suddigt vid hastiga rörelser, vilket försvårar användningen av program som Twixtor (ett program för att fejka superslowmo). Skall man jobba mycket med slowmotion, exempelvis filma extremsporter osv, så är det nog bättre med en 7D. 7D'n har lite bättre sensor än 550D'n.

Men överlag är jag riktigt nöjd med den, blir sjukt snygga bilder och filmer.

Kom bara ihåg att köpa ett stort och snabbt minneskort (behövs minst ett SDHC Extreme med 20mb/s för att kunna filma 1080p). Själv har jag ett 2GB SDHC Extreme i för tillfället, vilket räcker till ungefär 10 minuter film i 720p@60fps.

Hoppas det hjälper!

MVH Bitterhet

EDIT: Angående objektivet så har min vän ett 50mm f1.8, vilket räcker gott och väl för filmning. Blir riktigt schysst f-stop på det, bakgrunderna blir fina och suddiga precis som på film!
Senast redigerad av bitterhet 2011-03-01 kl. 18:30.
Citera
2011-03-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bitterhet
Det beror såklart på vad du ska filma. Generellt sett är kameran riktigt bra och att kunna filma i 720p 60fps och 1080p 30fps är riktigt nice, speciellt om man skall använda slowmo. Den klarar riktigt höga ISO-värden med vilket är bra för nattfilm.

Däremot mötte inte riktigt kameran mina förväntningar när det gäller att fånga upp skarpa rörelser utan motionblur (snackar om film-delen såklart). Det blir lite suddigt vid hastiga rörelser, vilket försvårar användningen av program som Twixtor (ett program för att fejka superslowmo). Skall man jobba mycket med slowmotion, exempelvis filma extremsporter osv, så är det nog bättre med en 7D. 7D'n har lite bättre sensor än 550D'n.

Men överlag är jag riktigt nöjd med den, blir sjukt snygga bilder och filmer.

Kom bara ihåg att köpa ett stort och snabbt minneskort (behövs minst ett SDHC Extreme med 20mb/s för att kunna filma 1080p). Själv har jag ett 2GB SDHC Extreme i för tillfället, vilket räcker till ungefär 10 minuter film i 720p@60fps.

Hoppas det hjälper!

MVH Bitterhet

EDIT: Angående objektivet så har min vän ett 50mm f1.8, vilket räcker gott och väl för filmning. Blir riktigt schysst f-stop på det, bakgrunderna blir fina och suddiga precis som på film!

Själv använder jag två sådana här minneskort http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=454750 och det fungerar utmärkt även till 1080p filmning. Varje kort räcker till cirka 40 minuter.

Jag filmar enbart extremsporter och har faktiskt inte märkt av något motionblur. Vilken slutare använder du? Tänk på 180graders regeln. Alltså dubbelt så lång slutartid som fps. Filmar du i 720p 60fps ska du alltså ha 1/120 som slutartid. Ska du sedan göra om det i twixtor till 500fps så ska du ha 1/1000 som slutartid.
Citera
2011-03-02, 23:24
Medlem
bitterhets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojojojojojo
Själv använder jag två sådana här minneskort http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=454750 och det fungerar utmärkt även till 1080p filmning. Varje kort räcker till cirka 40 minuter.

Jag filmar enbart extremsporter och har faktiskt inte märkt av något motionblur. Vilken slutare använder du? Tänk på 180graders regeln. Alltså dubbelt så lång slutartid som fps. Filmar du i 720p 60fps ska du alltså ha 1/120 som slutartid. Ska du sedan göra om det i twixtor till 500fps så ska du ha 1/1000 som slutartid.

Tack så mycket! Kom på det där med slutartiden nu när du sade det, har haft genomgång om det på nån medialektion. Hade totalt glömt bort att man måste tänka på det även när man filmar. Angående minneskortet så står det i handboken att man måste ha minst ett Class 6 SDHC-kort. Så att dina kort fungerar stämmer bra. Hörde dock från någon att man skall ha 20mb/s, så jag litade på det.
Där ser man, man skall tydligen inte lyssna på allt folk säger!

Tack för hjälpen i alla fall, ska se om det kanske blir något av den här longboardsommaren ändå!

MVH Bitterhet
Citera
2011-03-03, 13:09
Medlem
En sak till du borde tänka på är du snabbt kommer att vilja ha någon sorts minirig för att få kameran stabiliserad. Det är sjukt svårt att filma någorlunda still pga av den dåliga filmergonomin. En sådan kan man bygga själv för ett par hundringar. inspiration

En annan sak man snabbt blir sugen på är viewfinder eller en monitor för att lättare kunna ställa fokus. Det har jag dock ej investerat i då jag tycker de känns väldigt dyra. Och det går att ställa fokus utan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in