2016-03-18, 04:57
Bannlyst
Läs böcker.

Vet du vad det är?
Citera
2016-03-18, 09:36
Medlem
Coco-jambos avatar
Det låter mer som det är självförtroende du borde jobba på. Det enda sättet att lära sig ett språk ordentligt är att våga prata det, även om man inte gör det särskilt bra. Jag är uppväxt som svenskspråkig i Finland och börjar först nu, när jag pratar finska flytande, förstå hur viktigt det är. Var så pratsam som möjligt bara så pratar du nog bättre förrän du vet av det.

Vad är grejen med de två föregående svaren?^
Citera
2016-03-18, 11:06
Medlem
För att få upp det allmänna ordförrådet och grammatiken, att läsa böcker är väldigt bra. Som någon tidigare sa.

Men att slipa bort brytningen hjälper nog inte böckerna...

Prata mycket, och gärna med infödda svenskar. Utomlandsfödda som kan svenska bra kan vara nyttiga, be DEM tipsa dig. De kanske själva talar med brytning, men många av dem hör ändå också vilka fel du gör, och kan hjälpa till om du ber dem.
Låt dem tex anteckna under ett föredrag du håller, och hjälpa dig med typfelen du gör.
Ja en välvillig svensk kan också göra det, men invandraren, brodern, är mera förstående till din anhållan.

Lyssna på radio, talprogram, tex dem på P3, där de kanske tramsar ganska mycket, men det är fritt talat normal svenska i ganska högt, naturligt tempo.
Undvik däremot radioprogram där de läser innantill - språkmelodin är delvis annorlunda när man högläser från när man talar fritt.

Är du duktig på att härma så gör det. Överdriv gärna lite - så får de rätt längd på de långa vokalerna tex... Det gäller förstås att hitta bra mönstertalare att härma. Infödd svensk alltså.

Det gamla tipset att lyssna på skådespelare är av begränsad värde. Visst hör man tydligt vad de säger, och man lär sig vårdad god svenska, men så låter ju inte språket i praktiken i vardagssamtal svenskar emellan.

Att sjunga kan funka bra. Jag minns en Luciakonsert på en invandrartätt skola. I denna klass fanns bara EN infödd svensk flicka, så allihopa talade ju Rinkebysvenska. Flickan ifråga troligen också.
Men sångerna de sjöng var klockrena. Ingen brytning alls...

Sist, "tala i brytning" är inte riktigt idiomatiskt. "Tala med brytning", eller helt enkelt "bryta" är vanligare.
Och du har rätt. Att tala god svenska är bara halva steget in. Fullt ut blir du aldrig accepterat förrän du talar helt brytningfritt.
Däremot små grammatiska fel här och där upplevs som mindre störande.

Kan du inte uppnå allt - både ock, satsa på gott, flytande uttal. Gott ordförråd. Grammatiken får komma sist.
Även om du måste ha åtminstone ett ungefärligt grepp om grammatiken, så ordföljden etc funkar något så när.
Vidare, god känsla för grammatiken och stavning antyder ofta klart vad det blir för uttal.
Vilken vokal blir lång vilken kort, var det måste vara en dubbelkonsonant och var är det säkert en enkelkonsonant... Den lyhörde kan ofta så här bakvägen få en känsla för uttal.
Och omvänt naturligtvis, via gott uttal får man en känsla för stavningen och grammatiken.
Här gäller det förstås att ha språksinne.

Jag har iofs lagt märke till att alla kan inte det. Infödda svenskar med svagt språksinne har ingen hjälp alls av sin stora fördel av att vara infödda svenskar. De stavar illa ändå. Även i de lägen de VET är testlägen gissar de fel.
Citera
2016-03-18, 14:05
Medlem
Azizoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
För att få upp det allmänna ordförrådet och grammatiken, att läsa böcker är väldigt bra. Som någon tidigare sa.

Men att slipa bort brytningen hjälper nog inte böckerna...

Prata mycket, och gärna med infödda svenskar. Utomlandsfödda som kan svenska bra kan vara nyttiga, be DEM tipsa dig. De kanske själva talar med brytning, men många av dem hör ändå också vilka fel du gör, och kan hjälpa till om du ber dem.
Låt dem tex anteckna under ett föredrag du håller, och hjälpa dig med typfelen du gör.
Ja en välvillig svensk kan också göra det, men invandraren, brodern, är mera förstående till din anhållan.

Lyssna på radio, talprogram, tex dem på P3, där de kanske tramsar ganska mycket, men det är fritt talat normal svenska i ganska högt, naturligt tempo.
Undvik däremot radioprogram där de läser innantill - språkmelodin är delvis annorlunda när man högläser från när man talar fritt.

Är du duktig på att härma så gör det. Överdriv gärna lite - så får de rätt längd på de långa vokalerna tex... Det gäller förstås att hitta bra mönstertalare att härma. Infödd svensk alltså.

Det gamla tipset att lyssna på skådespelare är av begränsad värde. Visst hör man tydligt vad de säger, och man lär sig vårdad god svenska, men så låter ju inte språket i praktiken i vardagssamtal svenskar emellan.

Att sjunga kan funka bra. Jag minns en Luciakonsert på en invandrartätt skola. I denna klass fanns bara EN infödd svensk flicka, så allihopa talade ju Rinkebysvenska. Flickan ifråga troligen också.
Men sångerna de sjöng var klockrena. Ingen brytning alls...

Sist, "tala i brytning" är inte riktigt idiomatiskt. "Tala med brytning", eller helt enkelt "bryta" är vanligare.
Och du har rätt. Att tala god svenska är bara halva steget in. Fullt ut blir du aldrig accepterat förrän du talar helt brytningfritt.
Däremot små grammatiska fel här och där upplevs som mindre störande.

Kan du inte uppnå allt - både ock, satsa på gott, flytande uttal. Gott ordförråd. Grammatiken får komma sist.
Även om du måste ha åtminstone ett ungefärligt grepp om grammatiken, så ordföljden etc funkar något så när.
Vidare, god känsla för grammatiken och stavning antyder ofta klart vad det blir för uttal.
Vilken vokal blir lång vilken kort, var det måste vara en dubbelkonsonant och var är det säkert en enkelkonsonant... Den lyhörde kan ofta så här bakvägen få en känsla för uttal.
Och omvänt naturligtvis, via gott uttal får man en känsla för stavningen och grammatiken.
Här gäller det förstås att ha språksinne.

Jag har iofs lagt märke till att alla kan inte det. Infödda svenskar med svagt språksinne har ingen hjälp alls av sin stora fördel av att vara infödda svenskar. De stavar illa ändå. Även i de lägen de VET är testlägen gissar de fel.

Tack så hemsk mycket för hjälpen Jag är inte den socialaste personen annars men har några få kompisar som jag har kontakt med då och då och som jag tränar mycket med, men det har alltid varit så att jag inte har kunnat bli så mycket social med främlingar som har en jättegod socialkompetens och kan bli vän med främlingar jätteenkelt, och det är så jag vill bli. Dessa människor skulle jag inte tro att de läser böcker utan de har alltid varit den sociala personen sedan de har varit liten, så vad kan vara den bästa lösningen för mig isf? Och vilka sorts böcker tycker du att jag ska läsa?
Citera
2016-03-19, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Tack så hemsk mycket för hjälpen Jag är inte den socialaste personen annars men har några få kompisar som jag har kontakt med då och då och som jag tränar mycket med, men det har alltid varit så att jag inte har kunnat bli så mycket social med främlingar som har en jättegod socialkompetens och kan bli vän med främlingar jätteenkelt, och det är så jag vill bli. Dessa människor skulle jag inte tro att de läser böcker utan de har alltid varit den sociala personen sedan de har varit liten, så vad kan vara den bästa lösningen för mig isf? Och vilka sorts böcker tycker du att jag ska läsa?

Är man lite blyg och inte så naturligt jättesocial, får man hitta på knep.

Satsa på något intresse som är vanligt för svenskar. Säg, satsa på att spela bridge. Gå en kurs eller två i någonting. Ja gå en bridgekurs... Och bridgespelarna är mera sociala än schackspelarna - som är ett annat alternativ.
Men just kurser och frivilliga skolformer är vanliga tips för de lite blyga... Inte minst män som vill hitta en hustru.

Och det är DU som skall läsa mycket, dina svenska samtalspartners behöver inte det. Det är ändå sällan som svenskar pratar med varandra om vilka böcker de läser... Konstigt nog, men det är faktiskt ovanligt. Nån gång kan de tipsa varandra om böcker att läsa, men att diskutera innehållet, personerna i böckerna - det gör man nog bara inom skolan, på svenskan resp engelskan...

De som är intresserade av sport, fotboll, ishockey, de pratar ofta och gärna om detta...
Så bra om du har hum om aktuellt sport, där du vet att många kollar.

Lite fraser om vädret är bra att påbörja ett samtal med...

Men DU kan ju gärna fråga om boktips, så har du nåt att påbörja ett samtal med... Säg som det är, "jag vill förbättra min svenska, både ordförråd och svenska, så vilka böcker rekommenderar och tipsar du?" Ställer du frågan.
Med liiite tur ställer en sådan person upp också som samtalspartner.

Var inte rädd att bjuda på fika.. Här får du vara lite generös, men utan att överdriva. Bjud INTE folk hem på stora middagar. Svenskar blir bara generade, och tror de måste bjuda tillbaka och det ids de inte. Bjuder du hem någon, gör något enkelt. Så till och med en svensk ids bjuda tillbaka. Eller kan enkelt återgälda genom att bjuda på lite fika på stan.

Numera har en del bibliotek "låna en svensk". Det är nog tänkt mest åt relativt nyanlända, men du kan säkert låna du också...

Vilka böcker? Tja läs mycket. Eller rättare sagt, de som läser mycket, de läser det mesta. Inte för svårt, det skall inte vara bara hårt arbete, det skall vara ett nöje också. Svenska författare, men översättningar till svenska är oftast bra.
Låt dina intresse hjälpa dig. Sedan utvidgar du med tiden.
Gå till biblioteket, se till att du har ett lånekort, och "botanisera" i lugn och ro. Eller gå till en second hand, typ Myrorna. De har många begagnade billiga böcker. Och så köper du en trave böcker för 5-10 kr stycket... Då kan du ju anteckna och understryka i dem också. Och läsa om några månader senare. Just att läsa om en tid senare, ger ofta mycket extra.

Det är egentligen bara den s.k. kiosklitteraturen som är så där översatt och som du bör undvika. - mest därför att översättarna får dåligt betalt, så de måste hafsa igenom översättningen för att få ihop till levebrödet... Var lite försiktig med dagstidningar av ungefär samma anledning - småfel slinker ofta igenom där. Och inte alla journalister är språkligt medvetna, så det är ojämnt helt enkelt.
Men ändå - sitter du på bussen och har tid över att döda, så läs igenom Metro, SÅ dålig är den inte men lättläst.
Citera
2016-03-20, 17:32
Medlem
Osthuvuds avatar
Intressant tråd! Jag talar också med (nederländsk) brytning. Barn lär sig mycket snabbt ett nytt språk och talar det oftast utan brytning, men när man är vuxen går det nästan inte att förlora det. Men det betyder självklart inte att man kan träna att tala med mindre brytning!

Och är det verkligen ett problem att man kan höra att man inte är infödd? Jag tycker det kan låta charmigt när det hörs en lätt brytning och man vet var talaren kommer ifrån. Hon som presenterar vädret på SVT rapport talar också fortfarande med serbisk brytning.

Du ska vända 'problemet' och i stället vara stolt på din härkomst. När du accepterar vem du är och inte är nervös längre, tror jag att det bli lättare att tala svenska.

Får jag fråga var du kommer ifrån?
Citera
2016-03-28, 14:18
Moderator
Hamilkars avatar
Fyra i princip identiska trådar sammanfogade och försedda med en sammanfattande rubrik.

/Mod.
Citera
2016-03-28, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Osthuvud
Intressant tråd! Jag talar också med (nederländsk) brytning. Barn lär sig mycket snabbt ett nytt språk och talar det oftast utan brytning, men när man är vuxen går det nästan inte att förlora det. Men det betyder självklart inte att man kan träna att tala med mindre brytning!

Och är det verkligen ett problem att man kan höra att man inte är infödd? Jag tycker det kan låta charmigt när det hörs en lätt brytning och man vet var talaren kommer ifrån. Hon som presenterar vädret på SVT rapport talar också fortfarande med serbisk brytning.

Du ska vända 'problemet' och i stället vara stolt på din härkomst. När du accepterar vem du är och inte är nervös längre, tror jag att det bli lättare att tala svenska.

Får jag fråga var du kommer ifrån?

Jag kan rapportera att jag känner en holländare som är språkgeni när det gäller svenska.
Efter under 3 år i landet gör han i princip inga grammatiska misstag och accenten är minimal och ytterst svårplacerad. Visste redan att holländare är bra på språk och han har själv sagt att han är svenskofil eller vad det kan heta. Men att man kunde lyckas så bra som han på så kort tid är nästan omöjligt att tro.

Han satt och väntade i 6 månader på ett personnummer innan han kunde börja jobba, så det var då han pluggade utav bara helvete. Jmfr andra länder i Europa där det bara är att tuta och köra - varför denna väntan? Men det var det bästa som hänt hans svenska språkutveckling.
Citera
2016-03-28, 16:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kassiopejaIII
Jag kan rapportera att jag känner en holländare som är språkgeni när det gäller svenska.
Efter under 3 år i landet gör han i princip inga grammatiska misstag och accenten är minimal och ytterst svårplacerad. Visste redan att holländare är bra på språk...

Jag känner en annan från Nederländerna som varit i Sverige 20 år. Han bryter något så infernaliskt att det är svårt att hänga med när han pratar fort. Det låter ungefär som någon som spelar fiol.
Citera
2016-03-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azizok
Brytning kan vara charmig - drottning Silvia inte bara bryter på tyska: hon gör rena grammatiska fel efter drygt 40 ÅR i Sverige....var stolt över din bedrift, och vill du till varje pris tala brytningsfritt kan jag rekommendera talböcker (lånas på bibliotek) som du lyssnar på, stoppar bandet, repeterar, lyssnar på igen osv. Gärna läsa ur bok inför någon med brytningsfri svenska som kan rätta dig så fort något låter "osvenskt".

Grattis till din ambitionsnivå - man önskar att fler nyvenskar (och pursvenskar vore som du!!
Citera
2016-07-13, 22:38
Medlem
Jag har kommit till Sverige förra året. Jag började att plugga svenska nästan samma dag jag hade kommit . Efter ett år här blev jag förbannad över mitt uttal, som är med kraftig slavisk brytning, dvs. förhårda "r" ljudet, jag blandar det långa "e" med korta "e" / "ä" ljudet, vidare har jag svårigheter att uttala långa "a" ljudet på rätt sätt osv.

Nu försöker jag att tänka bara på svenska, tala mitt modersmål med svenska ljud lyssna och upprepa efter uppläsarna på TV, men det går för sakta

Jag är jävla ilsken över mitt jävla slaviskt modersmål - kanske kan jag lära mig bara ett annat slaviskt språk bra

Finns det nåt bra råd att förbättra mitt uttal?
Citera
2016-07-13, 22:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hermann-
Jag har kommit till Sverige förra året. Jag började att plugga svenska nästan samma dag jag hade kommit . Efter ett år här blev jag förbannad över mitt uttal, som är med kraftig slavisk brytning, dvs. förhårda "r" ljudet, jag blandar det långa "e" med korta "e" / "ä" ljudet, vidare har jag svårigheter att uttala långa "a" ljudet på rätt sätt osv.

Nu försöker jag att tänka bara på svenska, tala mitt modersmål med svenska ljud lyssna och upprepa efter uppläsarna på TV, men det går för sakta

Jag är jävla ilsken över mitt jävla slaviskt modersmål - kanske kan jag lära mig bara ett annat slaviskt språk bra

Finns det nåt bra råd att förbättra mitt uttal?

Hör du skillnaden mellan hur en svensk uttalar och du själv uttalar utan att spela in dig själv? Om du inte spelar in dina uttal och försöker förändra genom att lyssna till dig själv, så är det ett tips att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in