Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-09-03, 13:31
Medlem
Har varit här på Flashback i över ett halv år. Främst har man hängt i Centralstimulantia-delen och litegrann i de andra drogforumena. Men jag har även spenderat en viss tid i de övriga forumena här på FB och efter vissa små tankegångar har jag lyckats komma fram till att moderatorerna är olika hårda i de olika delarna här på FB.¨

De moderatorerna som är värst måste vara de som håller i trådarna i "Data- och IT-delen" samt i "Politik & samhällsmedvetenhet".

Är det någon annan som märkt av det här?
Citera
2004-09-03, 13:42
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resultant
Har varit här på Flashback i över ett halv år. Främst har man hängt i Centralstimulantia-delen och litegrann i de andra drogforumena. Men jag har även spenderat en viss tid i de övriga forumena här på FB och efter vissa små tankegångar har jag lyckats komma fram till att moderatorerna är olika hårda i de olika delarna här på FB.¨

De moderatorerna som är värst måste vara de som håller i trådarna i "Data- och IT-delen" samt i "Politik & samhällsmedvetenhet".

Alla är ju olika, och moderatorerna är männhiskor som alla andra, med olika värderingar och syn på saker och ting. Vi försöker vara så samstämmiga som möjligt, och när det gäller olika åtgärder så diskuteras dessa oftast i Outlaw innan dom genomförs. Men visst, dom politiska forumen är per definition mer värdeladdade och genererar mer "problem" än dom andra forumen. Så hetlevrarde och verbala som användarna är på flashback så vore det konstigt annars. eftersom det blir mer heta debatter där än på andra ställen så blir det också fler v arningar och tillsägelser, och moderatorerna måste oftare och hårdare styra upp diskussionerna. Jag tror inte det har med dom enskilda moderatorerna att göra, utan med dom enskilda diskussionerna.
Citera
2004-09-03, 13:54
Moderator
Ruskigbusss avatar
Som mod i så skilda forum som Warez, Psykologi och Tobak - så har jag lite olika förutsättningar vid modereringen i de forumen.

I Warez så är det mycket vanligt att folk postar fel, t ex frågar allmänna frågor om vilket program som skall användas eller diskuterar p2p-frågor.
Dessa typer av frågor har egna forum och därför kan jag flytta trådarna dit.
Det gör jag om någon diskussion uppstått. I annat fall låses de.

I psykologi är det ju ganska subjektivt, det finns många skolor och inriktningar - så där är jag mera tolerant. Någon gång har jag brutit ut ett ämne som jag tyckt förtjänat en egen tråd, i stället för att låta ursprungstråden spåra ur.

I tobak är det sällan några problem, eftersom vi rökare är toleranta och vänliga människor. Någon enstaka anti-nikotinist dock.

Oftast har man ju någon med-mod, så i tveksamma fall så frågar jag de.

Däremot personangrepp, köp/sälj etc accepteras inte och leder till omröstningar i outlaw och därmed ev påföljd. I såna fall är det oftast en kraftig majoritet för en viss åtgärd - så där spelar moderatorns åsikt inte lika stor roll.
Citera
2004-09-03, 14:16
Medlem
snappar upp informationen. tack
Citera
2004-09-03, 17:07
Medlem
Pellenezs avatar
Utan att kollat särskilt noggrant så tror jag att modereringen är slappast i knarkforumen. Ligger helt enkelt i ämnets natur.
Av mina forum måste det modereras mest och hårdast i M&J eftersom det är alltför många nötter som postar fel där.
Citera
2004-09-03, 17:17
Medlem
Carcasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
I tobak är det sällan några problem, eftersom vi rökare är toleranta och vänliga människor.

Ibland älskar jag verkligen dig.

Förövrigt anser jag inte att det finns någon moderator som är för hård, eller för slapphänt för den delen. Vissa kanske inte låser trådar lika stiligt som andra, men det är ju en annan femma..
Citera
2004-09-03, 17:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Utan att kollat särskilt noggrant så tror jag att modereringen är slappast i knarkforumen.
Helt riktigt.
Citera
2004-09-04, 12:20
Medlem
Jo, visst har man märkt att moderatorerna är slappast i drogforumet men det ligger som sagt kanske i naturen och diskussionerna blir inte alltid så heta att folk behöver ta till personangrepp för att göra sin röst hörd.
Citera
2004-09-04, 15:00
Medlem
Citat:
Jag tror att en del mods är mer aktiva i trådarna (och t.ex. uppmanar att återgå till topic eller sluta med påhopp och liknande) och slipper förmodligen negativa beslut...
Citera
2004-09-04, 15:49
Medlem
sonlard80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Utan att kollat särskilt noggrant så tror jag att modereringen är slappast i knarkforumen. Ligger helt enkelt i ämnets natur.
Av mina forum måste det modereras mest och hårdast i M&J eftersom det är alltför många nötter som postar fel där.

M&J vad är det? leta men hitta ingen del som hade dom initialerna...eller så är det ölen som börjar göra sitt jobb
Citera
2004-09-04, 15:53
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonlard80
M&J vad är det? leta men hitta ingen del som hade dom initialerna...eller så är det ölen som börjar göra sitt jobb

Medier & Journalistik

Direktlänk:
http://forum.flashback.info/scandinavia/forumdisplay.php?f=30
Citera
2004-09-04, 16:19
Medlem
DrLoves avatar
Citat:

En anledning till att vi moderatorer i IT-delarna är hårdare kan vara att vi blir trötta på användarnas idioti, något vi får märka av på ett helt annat sätt än de andra forumen gör. När en fråga ställs för femtioelfte gången, utan att personen har sökt på varesig Google eller bland trådarna i forumet, så är det inte utan att man håller på att bryta ihop.

När frågor tragglas fram och tillbaka för mycket så blir man till slut hårdare med modereringen.

Sedan vet jag inte vad du menar med "hårdare med modereringen". Menar du att vi låser trådar snabbare/på ett mindre diplomatiskt vis, eller att vi generellt har mindre tolerans mot användare?

/DrLove
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in