• 1
  • 2
2011-02-28, 16:00
Medlem
Mr.Gagas avatar
I dagsläget benämnas man fortfarande som ungdom om man är under 25, vilket är lite komiskt då en del ungdomar har barn och familj (är inte helt utanför den allmänna levnadsmallen så som tonårsmorsor osv).. Hur länge har man kallats för ungdom när man är 24 år?

Ska vi vänta oss att vi som är under 25 fortfarande kommer vara ungdomar när vi är 30?

Är det så att man gärna kallar oss ungdomar för att bagatellisera oss, att vi är en svagare kraft som man ska ledas av de vuxna? Är det så politikerna gör såhär för att rättfärdiga och bekräfta våra sämre ställning i samhället?
Citera
2011-02-28, 16:03
Medlem
Jag tycker man är ungdom tills man är max 23 år.
Citera
2011-02-28, 16:05
Medlem
Mr.Gagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DownToHell
Jag tycker man är ungdom tills man är max 23 år.
jag tycker att man är ungdom när man är max 18

det är inga direkta revolutionerade kroppsförändringar eller ens mentala för den delen som händer därefter..Visst någon kan dra upp att männen är dumma och mognar någonstans i tidiga 20åldern men allvarligt, det rimmar illa med rösträtt osv. Jag skulle vilja påstå att den här senare mognaden knappt är kännbar, eller är det jag som är sent utvecklad ?
Senast redigerad av Mr.Gaga 2011-02-28 kl. 16:11.
Citera
2011-02-28, 16:07
Medlem
Ungdom är man tills man sålt sin själ till samhället dvs klar med sin utbildning och kan ta hand om sig själv. (Enligt mig)
Citera
2011-02-28, 16:12
Medlem
Dr.Dres avatar
Det är ju jävligt relativt. En 20-åring är vuxen för ett 14-åring, och en 25-åring är väldigt ung för en 80-åring.

Det kommer hur gammal du än blir finnas människor som ser dig son en ungdom.

Och att som 25-åring bli kallad ungdom är det ju bara larvigt att bli "kränkt" för. Det är ju runt 25 man är som skarpast och mest optimal människa. Man har en nyskapande tänkade och en stark kropp. Sen går det väl generellt bara nedåt.

Albert Einstein och de flesta andra revolutionerande tänkare/uppfinnare kom ju på sina viktigaste upptäckter i ung ålder. Så att det på något vis skulle vara sämre att kallas ungdom förstår jag inte. Folk får gärna kalla mig ungdom när jag är 30.
Citera
2011-02-28, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axozy
Ungdom är man tills man sålt sin själ till samhället dvs klar med sin utbildning och kan ta hand om sig själv. (Enligt mig)

Sålt sin själv till samhället när man kan ta hand om sig? Hur tänker du nu, såld är du väl snarast när du är i behov av att ngn annan tar hand om dig?
Citera
2011-02-28, 16:22
Medlem
Mr.Gagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Dre
Och att som 25-åring bli kallad ungdom är det ju bara larvigt att bli "kränkt" för. Det är ju runt 25 man är som skarpast och mest optimal människa. Man har en nyskapande tänkade och en stark kropp. Sen går det väl generellt bara nedåt.
varför ska man inte bli kränkt, den vuxne är ju auktoriteten, att bli kallad ungdom är att bli nedvärderad, du är inte vuxen (stark och erfaren nog). Du är inte speciellt färsk när du är 25år... kanske kan man bli erkänd som en likvärdig människa då med de andra vuxna?

Sen att man i själva verket är mer kvicktänkt och oftare i bättre fysik förändrar ju inte saken att man inte är jämbördig med den vuxne som visserligen har "mer erfarenhet"..
Citera
2011-02-28, 18:54
Medlem
Juni76s avatar
När man är 21 räknas man fortfarande som ungdom (ungdum höll jag på att skriva). Sen är man ung ett tag och sen blir man vuxen när man är 27. Sen finns de ju vissa som mognar fortare andra och vissa som fortsätter bete sig som 18 resten av livet, men om man bara ska se till ålder som siffra så tycker jag så.
Citera
2011-02-28, 20:12
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juni76
När man är 21 räknas man fortfarande som ungdom (ungdum höll jag på att skriva). Sen är man ung ett tag och sen blir man vuxen när man är 27. Sen finns de ju vissa som mognar fortare andra och vissa som fortsätter bete sig som 18 resten av livet, men om man bara ska se till ålder som siffra så tycker jag så.

Vad är det speciella som händer vid 27? Jag har några år dit, så det vore bra om du kunde
elaborera runt denna fruktansvärda förvandling och metamorfos som inträffar sekunden efter
man lyckats blåsa ut det 27:e ljuset på tårtan.
Citera
2011-02-28, 20:19
Medlem
Wishforitnows avatar
Jag som är 25 år gammal tar illa vid när jag blir kallad ungdom eller för den delen måste visa legg på restauranger/ställen som har 18 års gräns.

Jag känner mig mogen och vuxen, varför ska jag bli behandlad som en tonåring (ungdom?).

Jag har fastjobb, vill i framtiden ta mitt körkort och utbilda mig, har en flickvän som dessutom är äldre än vad jag är.

Har aldrig dragits till yngre, mitt ex var 7 år äldre och min nya flickvän är 4 år äldre.

Jag mår bäst av att umgås med folk som ligger på samma nivå mentalt sagt. Jag gillar inte att springa runt och dampa mig som en tonåring vilket jag märker att många i min ålder gör.

De ungdomar i min åldersgrupp på jobbet beter sig som om dom gick på gymnasiet och var mellan 16-20 år gamla. Jag trivs inte med det.

Hur länge jag kommer bli kallad ung/ungdom vet jag inte, men jag hoppas det går över snart och jag kan börja behandlas som en vuxen person och inte en jävla ungdom.
Citera
2011-02-28, 20:24
Medlem
Juni76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duality
Vad är det speciella som händer vid 27? Jag har några år dit, så det vore bra om du kunde
elaborera runt denna fruktansvärda förvandling och metamorfos som inträffar sekunden efter
man lyckats blåsa ut det 27:e ljuset på tårtan.
När man blir 27 så finns det till exempel inga som helt ungdomsrabatter att finna längre. Det är ingen som tycker att du är för ung för att skaffa barn, och du börjar ses som gammal av de som är 20. Du är ganska nära 30 och vänner och bekanta börjar stadga sig. Efter 27 börjar det gå undan, huxflux är du 30. När man är 26 är man så nära 25, men 27 är nästan 30 = vuxen.
Tänk dig när du är 21, då är det okej att ha ett jobb vilket som helst, på McDonalds till exempel. Men när du är 27 så känns det inte lika kul längre. När du är 27 vill du ha kommit en liten bit på väg i livet iallafall, dags att ta sig i kragen då om inte förr.
Nä, men det är väl ingen förvandling som sker över en natt när man blir 27, men som sagt, ska man sätta en siffra på när man är vuxen och inte kan se sig som ungdom på något sätt längre så skulle jag säga att det är just när man är 27.
Citera
2011-02-28, 20:28
Medlem
Juni76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wishforitnow
Jag som är 25 år gammal tar illa vid när jag blir kallad ungdom eller för den delen måste visa legg på restauranger/ställen som har 18 års gräns.
Jag känner mig mogen och vuxen, varför ska jag bli behandlad som en tonåring (ungdom?).

Du blir nog behandlad som en ungdom för att många anser att du inte har samma erfarenhet som de som är äldre än du är.

Och legg får du räkna med att visa 10 år till om du ser ungdomlig ut...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in