2011-02-28, 15:04
Medlem
Tja,
Nu är det så när jag om-installerade windows på min dator så lyckades den sno en hel del utrymme på hårdisken, ca 250 gb, hade windows på datorn innan och la det bara över, men filmer osv verkar blivit kvar och jag undrar jag jag gör för få bort skiten?
Hört något om disk killer men vet inte hur det fungerar eller något så hjälp med det eller om någon annan lösnig.

Sammanfattnig, vill ha min hårdisk helt ren!
Citera
2011-02-28, 15:05
Medlem
Pauronfestiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleppdog
Tja,
Nu är det så när jag om-installerade windows på min dator så lyckades den sno en hel del utrymme på hårdisken, ca 250 gb, hade windows på datorn innan och la det bara över, men filmer osv verkar blivit kvar och jag undrar jag jag gör för få bort skiten?
Hört något om disk killer men vet inte hur det fungerar eller något så hjälp med det eller om någon annan lösnig.

Sammanfattnig, vill ha min hårdisk helt ren!

Formatera, rätt lätt.
Tryck i skivan igen och formatera, tar bort allt!
Senast redigerad av Pauronfestis 2011-02-28 kl. 15:12.
Citera
2011-02-28, 15:07
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vill du får bort dessa filer eller vill rädda detta?

Det finns olika alternativ för bägge.
Citera
2011-02-28, 15:09
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Du har nog inte alls "formaterat om" Du har bara installerat om...

Det är tyvärr så att många inte förstår att det är skillnad på att "installera om" en dator mot att formatera...

När de flesta "formaterar om" sin dator så missar de steget (i installationens inledning) där de skall ta bort befintliga partitioner, för att sedan skapa en ny partition
Denna nya partition skall sedan formateras till NTFS och markeras så att Windows installeras till denna...

Du har troligtvis missat det steget, vilket innebär att du behåller samma filsystem, med samma filer samma smittor och samma problem..

Gör du som jag skrev ovan (dvs.i installationens inledning, tar bort partitioner och skapar en ny) så kommer inte det gamla datat (filer smittor etc.) att "finnas kvar" för din nya Windows installation..
Du slipper m.a.o. att ärva massa skräp från tidigare..
Citera
2011-02-28, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Vill du får bort dessa filer eller vill rädda detta?

Det finns olika alternativ för bägge.

Behöver inte rädda filerna, vill bara få bort dom
Citera
2011-02-28, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Du har nog inte alls "formaterat om" Du har bara installerat om...

Det är tyvärr så att många inte förstår att det är skillnad på att "installera om" en dator mot att formatera...

När de flesta "formaterar om" sin dator så missar de steget (i installationens inledning) där de skall ta bort befintliga partitioner, för att sedan skapa en ny partition
Denna nya partition skall sedan formateras till NTFS och markeras så att Windows installeras till denna...

Du har troligtvis missat det steget, vilket innebär att du behåller samma filsystem, med samma filer samma smittor och samma problem..

Gör du som jag skrev ovan (dvs.i installationens inledning, tar bort partitioner och skapar en ny) så kommer inte det gamla datat (filer smittor etc.) att "finnas kvar" för din nya Windows installation..
Du slipper m.a.o. att ärva massa skräp från tidigare..

När jag installerade datorn så tryckte jag på delete på den som fanns på partitoner, ( den gammla antar jag) där windows låg just då.
Sen valde jag en ny. Gjorde jag fel?
Citera
2011-02-28, 15:18
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du nämner inget om operativsystemet.

Men om du vill skapa en partition där det redan finns en eller flera partitioner måste du först ta bort befintliga partitioner och sedan skapa den nya partitionen. Om du trycker på D för att ta bort en befintlig partition måste du sedan trycka på L (eller på RETUR och sedan på L om det är systempartitionen) som bekräftelse på att du vill ta bort partitionen. Upprepa det här steget för varje befintlig partition som du vill ta med i den nya partitionen. När alla partitioner är borta markerar du det kvarvarande opartitionerade utrymmet och skapar sedan den nya partitionen genom att trycka på C. Vidare Retur (enter).
Citera
2011-02-28, 17:50
Medlem
colonendbrackets avatar
Har du endast installerat om ditt operativsystem (det vill säga, ej formaterat) och valt alternativet att spara gamla filer så bör väl alla gamla filer ligga i mappen windows.old på din hårddisk där du har installerat ditt operativsystem. Tar du bort mappen så försvinner allt från din förra operativsystemsinstallation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in