2011-02-28, 14:52
Medlem
Watterwalkers avatar
Ett tag nu har jag funderat över skillnaden mellan orden Snygg, Söt och Vacker.
Till någon veckas fundering har jag som kille kommit fram till följande:

Snygg: Snygg är det första intrycket man får av en person man träffar/ser.

Söt: När man har lärt kännat en person lite bättre eller snarare sett så anser jag att men tycker personen är Söt.

Vacker: Det enda jag får fram är en brud i en bröloppsklänning.

En tjej som jag har frågat tycker att det är precis tvärtom mellan Sygg/Söt...

Vad säger ni?
Senast redigerad av Watterwalker 2011-02-28 kl. 14:57.
Citera
2011-02-28, 14:55
Bannlyst
Snygg = En tjej man vill sätta på, ute på klubben osv. Annat perspektiv är ju kläder.

Söt = En kattunge kan vara söt, ett barn kan vara söt. Enligt mig är en tjej med lite fräknar och ett fint leende söt.

Vacker = En blomma kan vara vacker, vackert väder när det strålas upp och reflekteras mot vattnet. En tjej kan vara vacker när hon sitter på en sten med vinden i håret i en fin klänning
Citera
2011-02-28, 14:55
Medlem
kallesietes avatar
Snygg/vacker är mer rakt. Kläder, ansiktsdrag, kropp, hållning o.s.v.
Söt är mer känsla, lite personlighet, leende m.m.

Enligt mig.
Citera
2011-02-28, 14:58
Medlem
hansolo86s avatar
Snygg: http://imstars.aufeminin.com/stars/fan/halle-berry/halle-berry-20050731-59210.jpg

Söt: http://smultronkyssar.webblogg.se/images/2010/ellen-page_71343404.jpg

Vacker: http://3.bp.blogspot.com/_V3jemVLvIe0/TDucdYy8e_I/AAAAAAAAACw/t3qVrQlS2jA/s1600/katemara.jpg
Citera
2011-02-28, 14:59
Medlem
Snygg brud: Knullbar.
Söt brud: Flickvänsmaterial.
Vacker: Se men inte röra.
Citera
2011-02-28, 15:05
Medlem
snikvards avatar
Hur är definitionerna när tjejerna säger det om killar då?
Citera
2011-02-28, 15:06
Medlem
Du glömde sexig, jag gör iallafall skillnad på det också.

Är skit svårt att sätta definitioner på detta. Det är som att förklara smaken utav salt och bitter..

Mitt försök:
Sexig: Ser fräsch ut, lite kåt kanske, och helt klart någon man blir tänd på när det gäller sex.
Vacker: Välskapt, eller väldigt fin, man njuter av det man ser, miljön runt omkring spelar stor roll. typ fin tjej i solen på stranden med vind i håret.
Snygg: ja, snygg helt enkelt. välskapt, fin, vacker
Söt: ja, söt kanske lite fräknar eller så som någon sa. Ser typ mysig ut, eller lite osäker/ bara gullig.

Jag bedömer tjejer efter att antingen vara söt eller så är hon snygg, sen kan hon vara sexig och vacker ovanpå det. Visst kan vissa tjejer vara både söta och snygga, men de är inte så vanligt att de är båda.

Kan en tjej vara både söt och snygg för er, eller gör ni skillnad antingen eller?

My 2 cents.
Citera
2011-02-28, 15:12
Medlem
Ettan1s avatar
Definitioner (från Bonniers Svenska Ordbok, åttonde reviderade upplagan).

Jag tycker att definitionerna tydligt beskriver orden och gör det ganska enkelt att förstå skillnaderna mellan dessa ord. Sen följer ju inte alla personer definitionerna på orden när de beskriver en människas utseende varav man inte kan gå helt på definition. Alla ser olika på olika saker.

edit: La till definition på sexig.
Senast redigerad av Ettan1 2011-02-28 kl. 15:22. Anledning: La till definition på sexig.
Citera
2011-02-28, 15:15
Medlem
Ja!s avatar
Snygg: Snygg röv, slät hy, någon man kan knulla och skryta om det.
Söt: Stora ögon, oskyldigt utseende, lite försiktig av sig.
Vacker: Någon man drar efter andan när man ser, man fylls av en varm känsla i hela kroppen. Man vill låta denna kvinna behålla sin integritet till varje pris.
Citera
2011-02-28, 15:20
Medlem
SorcererSimons avatar
Snygg: Någon man vill knulla med.
Söt: Någon man vill knulla med.
Vacker: Någon man vill knulla med.

Resten är väl egentligen bara hårklyverier?
Citera
2011-02-28, 15:25
Medlem
AlexOnTops avatar
Min uppfattning (jag är av det kvinnliga könet)

När man snackar om män
Snygg: Förmodligen en "manlig man", allmänt goodlooking. Inte så djup mening, man syftar bara på de yttre attributen.
Söt: Antingen en man som ser lite barnslig ut, eller den andra meningen (för mig) att någon är söt kan vara att personen har humor och är allmänt söt/gullig till sättet. Dvs, snäll och ödmjuk, rolig. T.ex "nämen vad söt han är", behöver inte alls ha något med utseendet att göra.
Vacker: Jag tror inte att vacker kan passa in på män. Faktiskt.

När man snackar om kvinnor
Snygg: Även någon man oftast skulle kalla sexig. Starka drag, lite av ett androgynt utseende, oftast.
Söt: Samma mening som för männen.
Vacker: Syftar endast på de yttre attributen, någon som ser oskuldsfullt sexig ut. Jag tänker mycket på grekiska gudinnor när jag ser ordet vacker.... Någon som både är sexig och söt, kanske?
Citera
2011-02-28, 16:33
Medlem
Vacker = Tidlöst utseende. Fin balans. Bra symmetri.

Snygg = Välvårdad, ser bra ut och är attraktiv, men inte tillräckligt för att räknas som vacker

Söt = Gullig som ett barn alt. attraktiv, men når inte upp till att räknas som snygg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in