2011-02-28, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koenstig
Vad skulle ni göra? Om ni har 50 miljoner kronor som ni är ute efter att få en så stor värdeökning som möjligt de närmaste 10 åren.

Jag kommer inte att spendera pengarna på onödigheter för mitt eget välbefinnande, syftet är att få pengarna att växa, inget annat.

Kom gärna med alla möjliga typer av förslag, tidsgränsen är 10 år och jag kan tänka mig investera i alla tänkbara områden (ej droger/vapen).

Jag vill ha en så säker placering som möjligt med en så hög avkastning som möjligt.

Några alternativ jag funderat över:

1. Köpa upp mindre byggföretag och starta en koncern med gemensamt admin eller dyl. (effektivisering av mindre generationsföretag till försäljning)

2. Binda upp pengarna med en hög avkastning men med en låsning på 10 år?

3. Köra på börsindex men eliminera dumma fonder/aktier.

4. Starta ett eget företag med en idé som jag tror på.

5. Låta någon "privatebanking" ta hand om pengarna, med goda villkor eftersom jag har en relativt stor förmögenhet.

6. Investera i råvaror som guld, olja osv? (Lite orolig för kommande kriser/krig)

7. Köpa fastigheter och tomter på framtida "heta" orter, ställen.

8. Starta en bank som lånar ut till en hög ränta men låg säkerhet.

Kom gärna med andra förslag, vet att möjligheten att tjäna mycket ökar exponentiellt med mängden pengar, Jag siktar på 9-siffrigt år 2021.

Skulle satsat på 6, köp någonting som är relativt billigt(pga av t.ex. huset skick) medans marken är på ett bra område. Sedan lägger du pengar på att rusta upp det och sedan när det är klart lägger du ut det på marknaden igen. Då de flesta idioter som köper hus i t.ex. stockholmstrakten är relativt okunniga/lata för att rusta upp huset själva.
2011-02-28, 21:39
Medlem
preben12s avatar
Investera i en skrot och köp koppar svart av diverse resande folk. Kopparpriset stiger hela tiden nu. En stensäker investering.

http://di.se/Default.aspx?sr=6&tr=28...epslanguage=sv
Senast redigerad av preben12 2011-02-28 kl. 21:46.
2011-02-28, 21:46
Medlem
KevPers avatar
Lundin mining är mitt tips. Är själv all in i aktien. Dock inte alla 50 så klart!
2011-02-28, 21:46
Medlem
Börsen. Om du vet hur man gör för att hantera risk. Skulle definitivt inte vara långsiktig idag och lägga aktierna i byrålådan. Placera större delen tryggt och handla med resten.
2011-02-28, 21:47
Medlem
AfterEight-s avatar
Investera 1/50 del i mig och mina företagsplaner. Om jag i framtiden blir framgångsrik och har en års vinst på minst 10 miljoner är du berättigad till 1 årslön. Dvs. om allt går som det ska, köper du 10 miljoner eller uppåt för 1 miljon.
2011-02-28, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koenstig
Jag har redan en bra tillvaro och är ingen "lyxmänniska", jag lever gott på den lön jag har och vill att pengarna skall växa så att jag kan ge mina barn och barnbarn en trygg och stabil ekonomisk uppväxt.

Vore trevligt om mina barn kan välja att jobba med det dom vill och inte behöva ha pengar som drivmedel. Att kunna jobba med det man vill och inte behöva tänka på ekonomin skulle gjort mig lycklig i mina yngre dagar.

Fast man behöver ju inte 100 000 000 för att kunna ha en trygg uppväxt. Då skulle man ju kunna klassa majoriteten av alla svenska barn som 3e världen-ungar... för så mycket pengar har inte många. En miljon är en förmögenhet i mina ögon, 10 ännu värre - 50 - förfan du kan ju fan göra vad du vill!

Jag menar har ungarna sådär mycket i ryggen kommer de inte känna sig trygga, de kommer bli bortskämda brats som handlar kläder för 30 000 i veckan på pappas kort och åker yacht till Gotland på Stockholmsveckan. Kul.

Varför sitta och vaka över pengarna? Ha kul så att de sätts i omlopp i ekonomin igen eller investera i något som vore värdefullt för planeten eller mänskligheten (ett litet vattenreningsverk i en by i afrika som renar vatten för ca 1000 personer kostar bara 10 000 kronor, till exempel. Eller varför inte köpa upp en bit av Sveriges urskog och skydda den från avverkning?)

Jag menar, har man så mycket pengar är det fan ens skyldighet att bidra lite. Det har du råd att göra och ändå ha större delen av förmögenheten kvar.
2011-02-28, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
när man avverkar planterar man! det betyder att ny ung skog växer fram. jag anser att det är positivt + att det gynnar mångfalden bland djur och växter att ha olika gamla skogar. dessutom så blir man inte av med dem växthus gaserna då dem ändå bildas under förruttnelse processen när träden dött.

Har du varit i Norrland och tittat på avverkningarna? Det ser ut som storatornados farit fram och det finns inte en chans att plantera något där.
Och när det planteras så slår det ut mångfalden i flora pga att de planterar bara genmodifierad besprutad gran.
Djur och småväxter gynnas absolut inte pga traktormaskinerna har kört sönder djurbon samt växter och det ligger massor med grenar och spillved överallt som täcker marken. Nya moderna skogar har ingen kvalite alls om man jämför med gammelskog. Dessutom växer granarna snabbare (pga genmod) så att kvaliten är mycket sämre och mindre hållbar och därmed blir husen som byggs av sämre virke. Träden står mindre emot oväder vid storm.
Bäckarna i skogarna är för det mesta sönderkörda.
Det bästa är när träden självsår, tappar frön och bildar träd, för träden på plats är bäst anpassade till befintlig natur och blir starkast.
Och att ta ner små trädarealer (tårtbitsform) med minimal åverkan på naturen.
Senast redigerad av songofdolphins 2011-02-28 kl. 22:55.
2011-02-28, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MikeNice
Jag tycker du ska ta och köra upp dina femtio miljoner i röven. om inte annat skänka mig 150 000 för att hjälpa min familj som har en svårt sjuk dotter i leukemi, nej jag ljög bara , precis som du.
tönt.
troll.
Skaffa dej riktiga drömmar som du kan uppfylla istället för att sitta här o låtsas.

hahahaha bitter stackarn!

Ts mitt råd från mig till dej: Gör som jag, slösa som aldrig förr
2011-02-28, 22:03
Medlem
huyhonas avatar
åk till en fattig by i afrika bygg ett litet hus med kök. utveckla dina kock kunskaper och GE barnen mat. alternativ låt en afrikan jobba som kock hos dig och stå för utgifterna. att bygga detta lär ju kosta 100000 tusen kanske. sen kostar det kanske 1000 kr om dagen för mat och vatten. 1000 * 365 = 365000. 100000+365000=465000.....

tycker du kan offra 1% av dina pengar till fattiga barn och vuxna ialafall

mvh
2011-02-28, 22:04
Medlem
UnderVerses avatar
SEB Svenska fond är allt jag säger.
2011-02-28, 22:41
Medlem
Sittkissares avatar
Självklart har han inte pengarna. Han drömmer bara. Men hur som helst. Med 50 miljoner så skulle jag flytta utomlands till någon tropisk ö i Sydostasien eller liknande och bara njuta av livet. Livet är så jävla kort och det finns inget efterliv. Det enda man har är kanske 80år på denna jord. Det är inte ett piss i kosmologiska mått. Skulle utan tvekan passa på att njuta av pengarna. Varför skaffa mer och mer pengarna om man inte behöver, när det finns bättre saker att göra i livet än att skaffa siffror
2011-02-28, 22:46
Medlem
Du måste vara öppen för det mesta! Satsa inte för stort på grejer. Spara självklart en del av pengarna i guld, kaffe och juice etc. Har man dom tillgångarna måste man ha mkt grejer på G. Starta eget om det är nåt du tror på! Köp horor, droger, bilar och fastigheter mm. Dont spend it all at once.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in