2011-02-28, 04:06
Medlem
armaniturkens avatar
hej,jag har en "vanlig" analog kamera typ familjekamera 1997 eller vad man ska kalla det nu till saken! ja vill veta vilken filmrulle jag bör tjacka för bästa bildkvalitet ! tack på förhand

mvh: armaniturken
Citera
2011-02-28, 11:01
Medlem
Generellt så ger en låg-ISO-film bättre kvalitet än en hög-ISO-film, så kolla efter ISO 100 och nedåt. Sen är jag ingen expert på vilka som är bäst och så..

MEN.. med tanke på ditt inlägg så verkar det som att du inte har så mycket erfarenhet av fotografi så du kanske inte ska lägga dina pengar på dyra professionella filmer (som du kommer felexponera osv) utan satsa på konsumentfilmer typ Fuji Superia och välja lite högre ISO, typ 400.

Precis som med en digitalkamera så blir inte kvaliteten automatiskt bra bara för att man trycker på avtryckaren, man måste exponera bra och ha ha bra ljus för att få ut det mesta av kameran.

Kör på med analogt foto, det är jättekul, men bry dig inte så mycket om vilken film du ska ha i början, kör på något billigt!
Citera
2011-02-28, 15:51
Medlem
Bjuder på en länk också, som intro:
http://www.betterphoto.com/buyers/filmChoosing.asp

Kontentan av länken är just att det inte finns några självklara svar om vilken film man ska välja, utan att man får testa några olika och se vad man gillar.
Citera
2011-03-05, 00:56
Medlem
GLYKOZs avatar
Bästa film enl. mitt tycke som jag testat (för länge sedan) är Fuji Velvia 50 ISO samt Kodadcrome 25,fruktansvärt finkorniga diafilmer som jag testade i riktigt bra ljusförhållanden i framförallt Afrika!Velvian bör exponeras med inställning 32 ISO,tenderar att bli lite för underexponerade annars!En bra o korrekt mätande kamera samt ljusstark optik krävs!Jag använde i huvudsak en Canon F-1n med en 50mm fd 1.4 och en 80-200 fdn 4.0L, den sistnämnda i riktigt optimala ljusförhållanden!En bra allroundfilmfilm som gillade var ektacrome 200 ISO,vet inte om någon av dessa finns kvar på marknaden?
Citera
2011-03-15, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GLYKOZ
Bästa film enl. mitt tycke som jag testat (för länge sedan) är Fuji Velvia 50 ISO samt Kodadcrome 25,fruktansvärt finkorniga diafilmer som jag testade i riktigt bra ljusförhållanden i framförallt Afrika!Velvian bör exponeras med inställning 32 ISO,tenderar att bli lite för underexponerade annars!En bra o korrekt mätande kamera samt ljusstark optik krävs!Jag använde i huvudsak en Canon F-1n med en 50mm fd 1.4 och en 80-200 fdn 4.0L, den sistnämnda i riktigt optimala ljusförhållanden!En bra allroundfilmfilm som gillade var ektacrome 200 ISO,vet inte om någon av dessa finns kvar på marknaden?

Ektachrome lever.
Citera
2011-03-15, 21:33
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GLYKOZ

Ja, för en amatör med "familjekamera" är ju diafilm jäkligt hett år 2011...

Feznts tips är mycket bättre. Köp Fuji superia eller motsvarande. Det funkar bra, finns att köpa lite överallt och duger fint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in