2011-02-28, 00:30
Bannlyst
Säg att informationen på en hårddisk (en bildfil) och en plansch på väggen är isomorfa. Finns det ett annat ord för bild i det här sammanhanget som gäller isomorfa objekt mer generellt?

Nu använde jag ordet objekt i kunskapsbrist på annat. Vad vore ett ev. mer korrekt substitut för objekt ovan?
Citera
2011-02-28, 00:33
Medlem
Duger inte objekt?
Citera
2011-02-28, 08:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Duger inte objekt?

Objekt känns mer specifikt för bild i det här fallet.
Tänk att vi har två texter eller två varelser. Då behövs ett mer överordnat begrepp om det begreppet även skall gälla för dessa.

Kan mod flytta till språk? Jag råkade posta fel.
Citera
2011-02-28, 09:02
Medlem
Prometeuss avatar
Menar du ett ord för isomorfa saker i allmänhet?
Citera
2011-02-28, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Menar du ett ord för isomorfa saker i allmänhet?

Ja ! Du använder "sak" här t ex.
Citera
2011-02-28, 10:03
Medlem
Hax.s avatar
Föremål?
Vara?
Ting?
Citera
2011-02-28, 10:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.
Föremål?
Vara?
Ting?

Föremål lutar mer åt konkreta ting.
Vad menar du med vara?
Ting lutar också mer åt fysiska objekt.

Låt säga att man har samma ljud i två olika former. Ena på en SD-disk och den andra på en gammal grammofonskiva. Ljudet är ju det som sägs vara isomorf.

Information är det närmsta jag hittar som är heltäckande då minst allt fysiskt faller under denna kategori.
Citera
2011-02-28, 11:50
Medlem
Vad vill du diskutera? Om objekt är en bra benämning eller inte? Det är ju det ordet som används.
Citera
2011-02-28, 14:19
Bannlyst
Citat:
Vad vill du diskutera? Om objekt är en bra benämning eller inte? Det är ju det ordet som används.

Citat:
Ursprungligen postat av fysikmotor
Säg att informationen på en hårddisk (en bildfil) och en plansch på väggen är isomorfa. Finns det ett annat ord för bild i det här sammanhanget som gäller isomorfa objekt mer generellt?

Nu använde jag ordet objekt i kunskapsbrist på annat. Vad vore ett ev. mer korrekt substitut för objekt ovan?

http://www.sil.org/linguistics/Gloss...enericTerm.htm
----------------
Ljud, färgbeskrivning/färg eller recept är inte objekt, annat än mentalt (iofs är hela universum mental, men det är en annan diskussion när man pratar i "jordnära" lingvistik) och möjligtvis mattematiskt. Så objekt känns inte tillfredsställande då det helt enkelt inte generellt handlar om objekt, utan information. Rätt ska vara rätt . Inte kallar man en bild för sås t ex, det vore lika fel som att generalisera isomorfa information till objekt.
Senast redigerad av fysikmotor 2011-02-28 kl. 14:25.
Citera
2011-02-28, 14:41
Medlem
2 olika former av samma vara kke?
Citera
2011-02-28, 15:13
Medlem
Vad menar du med isomorfi i sammanhanget? Menar du den matematiska definitionen?
Citera
2011-02-28, 15:50
Bannlyst
Citat:
Vad menar du med isomorfi i sammanhanget? Menar du den matematiska definitionen?

Saxat ur NE:

Citat:
isomorfi

isomorfi´, systematisk likhet i form eller struktur i väsentliga avseenden, trots olikhet i material e.d. Isomorfi kan gälla t.ex. en karta och dess motsvarande landskap. Begreppet används även inom kemin.

Har svårt att hitta någon bättre definition, men det är inte strikt det matematiska som jag syftar på.

Om två olika ord från två olika språk betyder hund, så är orden isomorfa i avseendet av betydelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in