2011-02-27, 23:31
Medlem
Har en gammal laptop som kraschade för ett tag sedan och har gått och grämt mig över alla filer jag inte längre kommer åt.

Förra veckan fick jag dock den brillianta idén att köpa en dock-hårddisk som man kan stoppa in de gamla interna hårdiskarna i och på något sätt skapa en extern hårddisk utav dessa. Detta i hopp om att det inte var hårddiskarna som orsakat kraschen.

Det stämde! Hårddiskarna levde. Dessvärre är filerna låsta så jag kommer ändå inte åt dem. Är det någon som vet vilket program jag behöver för detta uppdrag och lite kort om hur jag bär mig åt?

OERHÖRT TACKSAM för era svar!
Citera
2011-02-27, 23:40
Medlem
Fleptuts avatar
Boota upp med en Ubuntu liveCD. Brukar gå att kopiera över till en usb disk då.

/Flep
Citera
2011-02-27, 23:41
Medlem
X_surfers avatar
Högerklicka på mappen/filerna välj egenskaper -> säkerhet -> avancerade säkerhetsinställningar och ta över ägarskapet för filerna.

Kan du inte se fliken säkerhet så beror det antingen på att du har "använd förenklad fildelning" ikryssad eller använder Windows XP home edition - prova i så fall att göra samma procedur från felsäkert läge)
Citera
2011-02-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Högerklicka på mappen/filerna välj egenskaper -> säkerhet -> avancerade säkerhetsinställningar och ta över ägarskapet för filerna.

Kan du inte se fliken säkerhet så beror det antingen på att du har "använd förenklad fildelning" ikryssad eller använder Windows XP home edition - prova i så fall att göra samma procedur från felsäkert läge)

Tack så jättemycket! Det fungerade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in