2011-02-27, 20:06
Medlem
Storblottarns avatar
Ber om ursäkt för en kanske lite luddig topic men det var de enda sättet jag kunde sammanfatta problemet på.

Jag ställer frågan åt en vän eftersom han saknar konto här i forumet. Hans dator har strulat ett par dagar nu. Problemet yttrar sig i att varje gång han startat sin dator så är aktivitetsfältet låst på något sätt. Det ligger där som vanligt men det går inte att aktivera det på något vis. Alla ikoner i det går inte att använda. Det går varken att vänster eller högerklicka på aktivitetsfältet. Inte heller startmenyn går att aktivera på något sätt.

Däremot kan han klicka på mappar och annat på skrivbordet. Men problemet då är att om han öppnar en mapp så går den inte att stänga ned igen. Likaså med bilder och annat. Det enda sättet han får alla de här problemen att försvinna är om han trycker ctrl/alt/delete för att starta aktivitetshanteraren. Det räcker. Han behöver bara få upp aktivitetshanteraren och sedan stänga ned den igen, då funkar allt som det ska. Men det är ju lite jobbigt att behöva göra så varje gång, så vi undrar vad det kan vara som är orsaken till det.

Han har scannat datorn med sitt NOD32, och fyra olika onlinescanners, diverse antispyware program också. Han hade funnit en trojan sa han, tror det var NOD32 som satte den i karantän också. Nu vet jag inte vilken trojan det var, men att den hamnade i karantän sa han.

Jag vet inte vilket OS han använder, men det är antingen Win 7 eller Vista.

Är det någon som känner till problemet och vet hur man kan lösa det?
Citera
2011-02-27, 20:12
Medlem
Fraadyis avatar
Det är musen han använder som det är fel på. Han måste uppdatera musens drivrutiner, eller så funkar den inte till det OS'et...Pröva med andra möss, så ska ni få se att det funkar, just nu fick jag dumpa min Logitech G5 för att den reagerade på samma sätt och använder en trådlös mus istället...
Citera
2011-02-27, 20:23
Medlem
Storblottarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fraadyi
Det är musen han använder som det är fel på. Han måste uppdatera musens drivrutiner, eller så funkar den inte till det OS'et...Pröva med andra möss, så ska ni få se att det funkar, just nu fick jag dumpa min Logitech G5 för att den reagerade på samma sätt och använder en trådlös mus istället...
Fast efter han öppnat och stängt aktivitetshanteraren så funkar det hur bra som helst med musen.
Citera
2011-02-27, 20:28
Medlem
Fraadyis avatar
Ja det stämmer, den typ återställs då... :/
Citera
2011-02-27, 20:34
Bannlyst
antagligen fel på vista eller 7.
testa att uppdatera grafikdrivrutinerna
Citera
2011-02-27, 20:37
Medlem
Citat:

Detta har hänt mig med men jag gjorde en system återställning så har det funkat sedan dess. (Jag använder också en logitech G5)
Citera
2011-02-27, 21:53
Medlem
Storblottarns avatar
Citat:
Ja det stämmer, den typ återställs då... :/
Du hade rätt. Det var drivrutinerna till musen som spökade. Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in