Begreppet "Fri" är väl mer eller mindre synonymt med de olika GNU-licenserna. Är det licensierat med GNU's licenser är det fritt, är det inte det så är det "öppet" (om man utgår från FSF och tar väldigt breda drag).
FSF's fyra friheter har redan varit beskrivna i tråden, och för att kunna garantera dessa friheter har GNU utformat sin GPL-licens som ett sätt att påtvinga dessa friheter från licensen. Exempelvis så måste du, om ditt program bygger på ett GPL-licensierat program, också själv licensiera med GNU GPL, vilket ger samma sorts rättigheter för användarna av ditt program som vid det föregående programmet.
Ett exempel är TiVo, som bygger på linux och ger ut källkoden på
sin sida, vilket är väldigt bra för communityt. Hade det varit en annan licens skulle det knappast ske.
En licens som då, som jag förstår det, skulle vara öppen men inte fri är BSD's licens. Den ger dig i grova drag rätt att ta koden och göra som du vill med den. Exempelvis så tog microsoft delar av TCP/IP-stacken i
BSD och använde i windows. Hade den varit licensierad med GPL så hade microsoft brytit mot licensen när de inte gav tillgång till källkoden (Sen är frågan om GNU faktiskt hade kunnat driva det till rättegång och göra något åt det, men men).
Så, såvitt jag förstår det, för att free software foundation ska klassificera ditt program som fritt så räcker det inte att användaren har vilka friheter som helst, det ska också finnas garantier för att programmet och dess derivat också i framtiden förblir fria.
Också en intressant artikel på ämnet, där det tas upp hur, när ett projekt har flera licenser,
GPL kan tvinga bort de andra licenserna (Kod från ett BSD-projekt kan licensieras om, och licensieras den som GPL kan den koden i sin tur inte senare licensieras tillbaka till BSD).
Hursomhelst, det här är bara hur jag uppfattat skillnaden här.
Öppen mjukvara = mjukvara med tillgång till källkoden.
Fri mjukvara = mjukvara med garanti till att källkoden håller sig fri och öppen (d.v.s., följer hur FSF vill ha det).
Sen kan man debattera i oändlighet om BSD's eller GNU's licenser är "mest fri".