2011-02-27, 14:17
Medlem
Gazaremsans avatar
Hoppas detta är rätt postat?

Skulle vilja ha svar på hur moderatorerna i angiven tråd resonerar. Jag själv samt flertalet andra har fått poster raderade trots att de varit On Topic.
I de flesta trådar i forumdelen AB&K så är det relativt högt i tak, medlemmar som skriver av sig sin ilska över hemska brott och diskuterar ev. påföljder tillåts göra detta så långe de är On Topic i övrigt i sitt inlägg. Men i just denna tråd där de misstänkta är "ensamkommande" flyktingbarn så raderas en hel del inlägg som jag anser varit On Topic, men som varit fräna i sin kritik mot hanteringen av dessa "barn". Moderatorerna är inte heller direkt blyga i sina åsikter kring de misstänkta, bl.a en moderator jobbar till vardags med "ensamkommande flyktingbarn", vilket gör att man kan ana en stark sympati för dessa, vilket också berörd moderator ger starkt sken av i sina inlägg.

Så här ser disskusionsunderlaget ut i trådstarten:
Citat:
Diskussionsunderlag: Vad anser ni om detta? Borde gärningsmännen vid en fällande dom bli utvisade? Borde deras asylärenden läggas på is tills det hela är utrett? Varför står inget om detta i mainstream-media? Skulle något liknande kunna hända ifall t.ex. en gymnasieklass med svenska elever åkte på klassresa till ex. Danmark och badade på ett bad där? Skulle de antasta 11-åriga flickor?

Ledsagaren ska ha förklarat för de ensamkommande "barnen" innan besöket på badhuset och gått igenom svenska seder och bruk, att man inte får våldsföra sig på flickor även om de är lättklädda.
Ska Sverige verkligen ta emot personer som inte redan besitter dessa - för oss - självklara seder och bruk? Är människor (sic) av den här typen verkligen kompatibla med det svenska samhället?

Kan man få önska sig en mindre godtycklig moderering i tråden?

Länk til tråden:
https://www.flashback.org/t1466666
Citera
2011-02-27, 14:31
Moderator
blomvattnares avatar
Jag är en av dem som modererar tråden. Moderatorn du nämner som jobbar med ensamkommande flyktingbarn är inte moderator i Aktuella brott och har alltså inga moderatorkrafter där. H*n skriver inlägg precis som vilken medlem som helst.

För övrigt så har såväl jag som andra moderatorer i Aktuella brott postat inlägg i tråden, och våra inlägg är alltså att betrakta som vilka inlägg som helst. Det gäller att skilja på de olika rollerna.

Tråden vill gärna spåra ur och glida över till diskussioner om sidoämnen, som t.ex hur man rent allmänt bör hantera ensamkommande flyktingbarn, invandrarpolitik och liknande. Sådant är absolut inte förbjudet att diskutera, men i den aktuella tråden blir det OT.

I den aktuella tråden ska ju det eventuella brottet diskuteras. Visserligen har TS ställt till det lite grann genom att ha ett ganska spretande diskussionsunderlag i trådstarten, men h*n har dock valt att placera tråden i Krim.
Ett alternativ hade ju varit att låsa tråden direkt och så hade en ny tråd kunnat startas med ett tydligare diskussionsunderlag. Nu blev det inte så och vi får dras med att trådstarten är lite rörig.
Citera
2011-02-27, 15:10
Medlem
Gazaremsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag är en av dem som modererar tråden. Moderatorn du nämner som jobbar med ensamkommande flyktingbarn är inte moderator i Aktuella brott och har alltså inga moderatorkrafter där. H*n skriver inlägg precis som vilken medlem som helst.

För övrigt så har såväl jag som andra moderatorer i Aktuella brott postat inlägg i tråden, och våra inlägg är alltså att betrakta som vilka inlägg som helst. Det gäller att skilja på de olika rollerna.

Tråden vill gärna spåra ur och glida över till diskussioner om sidoämnen, som t.ex hur man rent allmänt bör hantera ensamkommande flyktingbarn, invandrarpolitik och liknande. Sådant är absolut inte förbjudet att diskutera, men i den aktuella tråden blir det OT.

I den aktuella tråden ska ju det eventuella brottet diskuteras. Visserligen har TS ställt till det lite grann genom att ha ett ganska spretande diskussionsunderlag i trådstarten, men h*n har dock valt att placera tråden i Krim. Ett alternativ hade ju varit att låsa tråden direkt och så hade en ny tråd kunnat startas med ett tydligare diskussionsunderlag. Nu blev det inte så och vi får dras med att trådstarten är lite rörig.
Jag tycker att den passar i krim eftersom det handlar om ett aktuellt brott. Disskutioner om GM eventuella påföljder och medias behandling av fallet brukar ju få rymmas i samma tråd?

Känns onödigt att starta flera olika trådar om samma händelse.
En i AB&K om själva brottet.
En i Medier och journalistik om medias hentering av fallet.
En i Brott och brottsbekämpning om eventuella straff för brottet i fråga
Och kanske en i I&I om flyktingbarn förmåga till empati och förståelse för svenska seder och lagar.

Tycker fortfarande att någon/några av de som modererar i tråden raderar en del inlägg som är On Topic i sammanhanget.
Citera
2011-02-27, 15:28
Moderator
blomvattnares avatar
Javisst passar den i Aktuell brott, ingen tvekan om det.
Men om samtliga aspekter ska diskuteras i en och samma tråd blir den ju väldigt lång och väldigt jobbig att följa. Flera av diskussionerna kan ju diskuteras rent allmänt istället - i lämpligt delforum.

I många Krimtrådar blir det samma sak. Det blir sidodiskussioner som till sist blir vansinnigt trista att plöja igenom eftersom det är samma argument varje gång. Då måste det ju vara bättre att ta dessa sidodiskussioner på annan plats.

Man behöver ju inte starta trådar om samma ämne. Man kan lägga upp det på ett annat sätt, nämligen att försöka få till en generell diskussion istället för att specifikt diskutera ett enskilt fall.
Är man t.ex intresserad av att diskutera ensamkommande flyktingbarn så kan man ju göra det i en separat tråd. I den tråden kan man givetvis hänvisa till detta aktuella fall som ett exempel på vad man menar.

Mängder av OT, oneliners och uppepningar har raderats från tråden. Jag tror nog att majoriteten är glad över att slippa vada genom dessa.

Några exempel:

Citat:
När ska folk inse att dessa araber är som djur, om de inte ens har spärrarna som hindrar en ifrån att ge sig på 11 åriga småflickor, vad kommer hända härnäst? Ut med packet säger jag bara, inga frågor, ingen rättegång, bara släng tillbaks skiten

Citat:
Svenska nationalister är oftast skinheads som säger sieg heil vart de än går, för omvärlden anses de vara skinheads eller wannabe nazister men för svennarna anses de vara 'stolta svenskar'.

En 'svensk nationalist' mentalitet ligger på samma nivå som arabens eller negerns.

Citat:
saxat från badets hemsida...

Vill du ha ett annorlunda kalas för ditt barn?
Då har vi något roligt och spännande att erbjuda!
Äventyrsbad i tropisk miljö!

Citat:
Nej, jag vart helt vilseledd och stödröstade t.o.m. på centerpartiet för att hjälpa dom över tröskeln så alliansen skulle vinna. JAG har i alla fall insett mitt misstag efter att grävt lite efter information.

Måste dock tillstå: Det Billström SA låter förbaskat bra. Jag gick på det med hull och hår! Men inte längre!
Citera
2011-02-27, 17:02
Medlem
ormanoffs avatar
Jag modererar inte i det forumet men har kollat igenom en hel del inlägg. Tycker det är föredömlig modererat, och de raderade inläggen utgör inte direkt någon förlust för flashbacks läsare.

Vill man, likt TS, diskutera ensamkommande flyktingbarn i stort finns det väl ett otal trådar om detta i bland avskrädet i I&I.
Citera
2011-02-27, 21:20
Medlem
Salfords avatar
Tycker också att det är bra modererat. Men det brukar alltid vara så iaf i I&I att folk från båda sidor gnäller på moderatorer för att inlägg tas bort och skyller på att moderatorerna tar bort inlägg eftersom dom har en motsatt politisk uppfattning.

Men framför allt skall väl denna diskussionen tas via PM med moderatorerna?
Citera
2011-02-28, 07:44
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Jag modererar inte i det forumet men har kollat igenom en hel del inlägg. Tycker det är föredömlig modererat, och de raderade inläggen utgör inte direkt någon förlust för flashbacks läsare.

Vill man, likt TS, diskutera ensamkommande flyktingbarn i stort finns det väl ett otal trådar om detta i bland avskrädet i I&I.
Eftersom jag är den moderator som indirekt utpekas av TS här ovan, så får jag väl återigen - precis som jag gjort i tråden - klargöra att jag inte har ett skit med modereringen av AboK att göra, utan mina superhjältekrafter är begränsade till I&I. Jag deltar alltså i debatten på samma villkor som alla andra, och har inga möjligheter whatsoever att radera inlägg eller utdela tillsägelser.

Sen vet jag inte heller hur mycket moderator ormanoff brukar begagna sig av I&I, men i detta "avskräde" så finns det många vettiga och kvalitativa trådar och skribenter, samt många infallsvinklar och idéer som inte diskuteras någon annanstans i det offentliga Sverige. När det gäller "avskrädet" så hoppas jag förstås att han precis som alla skickar RP när det upptäcks.

Förutom just den delen så håller jag med - det finns ett flertal trådar där det går att först läsa igenom och sen diskutera de flesta aspekter av allt som har med ensamkommande asylsökande ungdomar att göra. Åldersbedömningar, ekonomi, könsfördelning, statistik osv osv. Jag har också i flera inlägg hänvisat till dessa trådar, för att få chansen att svara på frågorna som ställts.
Citera
2011-02-28, 15:06
Medlem
oyinbozs avatar
Helt enkelt ett skolboksexempel på hur moderering bör gå till. Hatten av.

Jag har flertalet gånger tänkt att bemöta anklagelser mot mig att vara en "Bantamneger", "idiot", "kretin", SFI drop out m.m. Bäst var ändå "Men jag förstår också att det säkerligen är SAMHÄLLETS fel, så ta inte åt dig - du är enbart ett av dess olycksbarn? För ingenting faller ju på dina axlar, eller hur?" med tanke på att det faktiskt är ett gäng stackare som tänkt trotsa kylan och i tunna led minsann manifestera sitt avsky för denna samhällsinducerade gruppvåldtäkt/våldtäkt/sexuellt ofredande/förargelseväckande beteende/...?

Hursom, jag har inte svarat på ovan och det med respekt för just modereringen. I bästa möjliga mån skyfflas högvis med dynga bort i syfte att hålla topic. Standarden och ribban är satt FB-"hög" och sänder en klar signal att man bör hålla sig ifrån att tramsa. Genom detta finns det inget behov att gå i clinch med nötter och bemöta OT.

Jag hoppas kriget mot OT fortsätter även nu när både EXPO och AB kastats in i leken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in