• 1
  • 2
2011-02-27, 13:50
Medlem
Fris avatar
Jag vill lära mig laga om klassiska smakkombinationer. Jag vill förstå vad det är som eftersträvas med tillagningen av en viss rätt, snarare än att bara följa instruktioner. Ni får gärna rekommendera böcker, filmer, webbsidor som håller tillräckligt hög kvalitet.

Youtube är ju fullt av matlagningsklipp, men samtliga är av usel kvalitet! Tragiskt hur folk förnedrar sig genom att lägga ut filmer av sina äckliga klanterier. I övrigt hittar jag bara recept på webben. Om en riktig kock lär sig laga en maträtt, så måste han ju ha en förståelse för vad han gör, vilken smakupplevelse som eftersträvas, vilka ingredienser som behöver balanseras, vilka som behöver värmas hur mycket o.s.v.
Citera
2011-02-27, 13:59
Medlem
Fris avatar
Det är sånt här jag söker, en ingående text om hur och varför man saltar mat:
http://www.finecooking.com/item/1335...cation-of-salt
Senast redigerad av Fri 2011-02-27 kl. 14:31.
Citera
2011-02-27, 14:50
Medlem
Farenheits avatar
Hade jag varit dig, så skulle jag nog försökt ta en kurs eller två i matlagning. Då man delvis lär sig en massa grunder som du kanske inte är intresserad av lär du har en kursledare (kompetent kock) som kan lära dig hur man identifierar smaker i såser, kött etc.

Visst kan man lära sig saker från youtube, men på en kurs garanterar jag att du lär dig otroligt mycket mer. Sedan kan man också (beroende på hur mycket tid du har på händerna) E-maila restauranger och kanske be om att söka en praktik om det så bara gäller någon timme varje vecka..
Citera
2011-02-27, 17:22
Medlem
Jag kan lova dig att precis den inställningen att vilja veta tanken bakom ett recept, varför man gör så, och vad som passar ihop som alla idag stora kockar en gång börjat med.

En bra utgånspunkt för dig så att säga!

Jag håller med föregående talare, sök dig till en utbildning du tycker passa dina önskemål.
Det finns hur mycket kompetenta föreläsare som helst som vill bidra med sin kunskap om råvaror.
Citera
2011-02-28, 00:45
Medlem
Fris avatar
Jag tänker bara laga för eget behov, och för vänner vid tillfälle. På så sätt kan jag plocka ut enstaka kulinariska kunskaper för enstaka maträtter. Jag har inte intresse eller talang för att bli kock, men det kan ju bli en hobby om man nu ändå ska laga mat tusentals gånger under sitt liv. Min diet är lite speciell eftersom jag inte äter några spannmålsprodukter, majs, potatis, morötter eller ärtor eftersom de är farliga kalorifällor. Så jag är främst intresserad av att göra goda såser till mitt kött, fisk och wokade grönsaker.

Av allmänintresse vore kanske med länkar till matlagning av högre kvalitet än det praktiska eller amatörmässiga. Kan man lära sig 'på distans' att laga en maträtt som håller guide michelin-standard?
Citera
2011-02-28, 09:54
Medlem
Heston Blumenthal the Fat Duck Cookbook.
Harold McGee on Food and Cooking.

Ta inspiration från traditionella kokböcker, applicera vetenskapen från dessa kokböcker - succé.
Citera
2011-02-28, 11:16
Medlem
CimGoodFellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w3rsting
Heston Blumenthal the Fat Duck Cookbook.
Harold McGee on Food and Cooking.

Ta inspiration från traditionella kokböcker, applicera vetenskapen från dessa kokböcker - succé.

Ta även och kolla på Heston Blumenthals "In Search of Perfection" om du inte gjort det. Där går han genom recept väldigt ingående med fysiken och kemin som ligger bakom. De ligger ute på youtube men med usel bildkvalité. Ladda ner är mitt tips.
Citera
2011-02-28, 15:11
Medlem
CimGoodFellas avatar
Glömde tipsa om "Good Eats" med Alton Brown. Fjorton säsonger med matnörderi av hög nivå. Ladda ner bums.
Citera
2011-03-03, 15:25
Medlem
Fris avatar
"In Search of Perfection" är en strålande länk! Tackar!
Jag känner verkligen hur jag vill köpa en blåslampa och laga mitt kött i ugnen 24 timmar!

Och att snubben provsmakar på en strip club är sååå not made in PK-Sweden. Trevlig serie!

"Good Eats" börjar bra också! Tack för suveräna tips!
(Utropstecken efter varje mening, but I mean it!)
Senast redigerad av Fri 2011-03-03 kl. 15:54.
Citera
2011-03-04, 08:47
Medlem
CimGoodFellas avatar
Kul att det uppskattades.
Citera
2011-03-04, 13:27
Medlem
Min rekommendation är att laga mycket mat och äta mycket mat (både egen och andras). Att läsa om och titta på matlagning kan ge inspiration men egen tillagning och avsmakning anser jag ger väldigt mycket mer.

/Martin
Citera
2011-03-05, 15:37
Medlem
arnold2k5s avatar
Jag är långt ifrån någon Heston men har stor passion för matlagning och älskar att såväl tillaga som äta ny mat. Har själv utvecklats något fruktansvärt senaste i året i köket. Har blivit så pass bra att man flickvän kom hem efter att ha käkat ute på en hyffsat välrenomerad restaurang, lite lätt besviken eftersom "maten hemma är godare".

Hur har jag gjort? Förkovrar mig i alla recept jag kommer över, kollar in massa matlagningsprogram, lagar en del ganska direkt från recept(iaf första gången kg gör nått) och försöker sen sätta min personliga prägel osv osv Ser verkligen till att utmana mig själv iaf nån gång i veckan. Nästa projekt blir att bygga en sous videmaskin för mer experimerande

För att kunna ge dig några bättre tips då vore de en fördel o veta hur vass du är på en skala mellan 1 och 10 typ has

Edit: ett allmänt tips, ät och smaka på så mycket du bara kan! Experimentera med kryddor, när du äter fundera på vad som ger vad till smaken/lär dig smaka av vad maten innehåller, grubbla på hur du tror att du kan förbättra rätter osv
Senast redigerad av arnold2k5 2011-03-05 kl. 15:41.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in