2011-02-26, 23:50
Medlem
otkurs avatar
Sitter på en Packard Bell Easynote B3705 D och det är heelt att installera något os..
Har provat med ett flertal olika versioner av XP och det går verkligen inte.

Har blåst bort allt på C disken vilket var den enda partitionen jag kunde hitta, dock har några it-polare sagt till mig att det kan finnas någon dold partition? Dom har försökt men lyckas inte längre än vad jag gör...

Följande meddelande dyker upp när jag ska installera os:

"An error occurred while setup was updating partition information on:
Den valda partitionen
Setus cannot continue. "

Någon som kan hjälpa mig med detta?
Citera
2011-02-27, 00:14
Medlem
hasenfrasens avatar
Använd en XP med SP3 pålagt eller ställ in i BIOS att hårddisken skall vara i IDE-compatible mode.
Citera
2011-02-27, 00:16
Medlem
Kaustis avatar
Hur stor gjorde du den nya partitionen?
Citera
2011-02-27, 00:48
Medlem
otkurs avatar
Nu har vi lite nya upptäckter, vid uppstart och i bios finns inte kan man inte hitta nånting om att hårddisken existerar. Kan inte ändra Primary/Secondery Master IDE kan dock ändra boot ordning.

Sen när jag kommer in till installtions-läget då man väljer partition, så kan jag varken skapa någon ny för att den används till Windows Xp filer eller vad det stod.
När jag försöker radera den gamla partitionen (som för övrigt är på 73gb) så står det att det inte går och att jag får välja någon annan i listan...

Någon som har någon idé eller tanke?
Citera
2011-02-27, 07:27
Medlem
Men du har väl ändrat boot ordningen så att datorn startas från Windows CD/DVD skivan?
Citera
2011-02-27, 13:26
Medlem
otkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Men du har väl ändrat boot ordningen så att datorn startas från Windows CD/DVD skivan?

Självklart..
Citera
2011-02-27, 14:58
Medlem
Har du satt i några USB prylar/kablar så att den kanske försöker starta från dom (Tex USB mus/externt tangentbord osv)?

Jag antar att det är en bärbar så pröva att ta bort all kringutrustning utom strömkabeln innan du startar datorn och försöker igen.
Citera
2011-02-27, 16:12
Medlem
otkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Har du satt i några USB prylar/kablar så att den kanske försöker starta från dom (Tex USB mus/externt tangentbord osv)?

Jag antar att det är en bärbar så pröva att ta bort all kringutrustning utom strömkabeln innan du startar datorn och försöker igen.

Nope, hade endast laddaren i...
Yes är en bärbar.
Citera
2011-02-28, 13:01
Medlem
otkurs avatar
Ingen som har någon lösning?
Citera
2011-03-01, 00:41
Medlem
DiamondDices avatar
Ta bort recovery partitionen med något partioneringsprogram.

Detta har jag alltid gjort innan jag installerat något OS på mina bärbara genom åren.

http://gparted.sourceforge.net/ = gratis programvara som du bränner ut en iso och sedan bootar med.

Kan också göras genom windows installationsprogram.

Se till att den nya partitionen är sk primary.

1.Bort med all partitioner
2. Nya Partitioner, förslagsvis 2st, en primary för OS och en extended för lagring.
3. Installera OS.

PS. Avaktivera också möjligheten att använda sk recovery i bios om detta är valbart där.
Senast redigerad av DiamondDice 2011-03-01 kl. 00:44.
Citera
2011-03-02, 18:11
Medlem
otkurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiamondDice
Ta bort recovery partitionen med något partioneringsprogram.

Detta har jag alltid gjort innan jag installerat något OS på mina bärbara genom åren.

http://gparted.sourceforge.net/ = gratis programvara som du bränner ut en iso och sedan bootar med.

Kan också göras genom windows installationsprogram.

Se till att den nya partitionen är sk primary.

1.Bort med all partitioner
2. Nya Partitioner, förslagsvis 2st, en primary för OS och en extended för lagring.
3. Installera OS.

PS. Avaktivera också möjligheten att använda sk recovery i bios om detta är valbart där.

Lät för bra för att vara sant.. Fick det inte till att funka.. Stod att det inte var någon bootbar skiva?
Citera
2011-03-07, 10:10
Medlem
DiamondDices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otkur
Lät för bra för att vara sant.. Fick det inte till att funka.. Stod att det inte var någon bootbar skiva?

Då har du gjort något fel. Jag har använt programmet massa gånger.

Har du varit klantig och inte bränt iso som typ "burn image" och istället bara bränt isofilen "vanligt" ?

Du måste köra "burn image" (eller liknande beronde på vilket brännarprogram du har) annars går det inte att boota med skivan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in