2011-02-26, 22:58
Bannlyst
Vad är det för dig? Hur beskriver du detta begrepp? Vad är ett uppdrag?

edit (obs, extremt off-topic): varför jag frågar är för att jag, när jag inte drar ut på det väldigt långt iväg till andra tankar, mest får det och dess tillhörande associationer/tankar i en särskild typ av form. Denna form verkar vara en mer åt hållet som en grundläggande typ; om man tar lite sånt som rör kvantitetstänkande t ex som en annan grundläggande typ. Fan, orkar inte editera mer.. får inte fram orden mer.. men har mina lösa hypoteser.
Senast redigerad av fysikmotor 2011-02-26 kl. 23:53.
Citera
2011-02-26, 23:15
Medlem
turfs avatar
Jag tror redan du förstår vad ett uppdrag är, så gott det går att förstå. Nu var ju inte det din fråga, men det blir ju ändå i slutänden det som är relevant för dig, i och med att allt är subjektivt och kan tolkas på väldigt olika sätt. Så jag både idiotförklarar din fråga och säger att den är lysande på samma gång! Skriv gärna din egen tolkning av ordet så vi har något att bemöta!

Min tolkning kanske skulle vara "ett mål som finns tillgängligt att uppnå" eller "något man blivit tilldelad att utföra/uppnå" eller När jag tänker efter så finns det ingenting sånt som ett uppdrag. Det är i högsta grad en omöjlighet och strider mot meningen med universum då begreppet inbegriper att sätta någon annan i maktposition än dig själv. Är det vad du är ute efter? ...Fan, dehär va ju klurigare än vad jag först trodde!

Bra fråga!
Citera
2011-02-28, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av turf
Jag tror redan du förstår vad ett uppdrag är, så gott det går att förstå. Nu var ju inte det din fråga, men det blir ju ändå i slutänden det som är relevant för dig, i och med att allt är subjektivt och kan tolkas på väldigt olika sätt. Så jag både idiotförklarar din fråga och säger att den är lysande på samma gång! Skriv gärna din egen tolkning av ordet så vi har något att bemöta!

Min tolkning kanske skulle vara "ett mål som finns tillgängligt att uppnå" eller "något man blivit tilldelad att utföra/uppnå" eller När jag tänker efter så finns det ingenting sånt som ett uppdrag. Det är i högsta grad en omöjlighet och strider mot meningen med universum då begreppet inbegriper att sätta någon annan i maktposition än dig själv. Är det vad du är ute efter? ...Fan, dehär va ju klurigare än vad jag först trodde!

Bra fråga!

Jag har samma definition på det. Tycker det är intressant hur "mål" är något abstrakt och önskat tillstånd som uppnås via en process som man oftast måste slutföra för att nå målet.

Visst kan datorer, djur och även människor utföra uppdrag utan att vara medvetna om det. Men om vi inte går så långt utan istället tänker oss att ett uppdrag är en idé (vilket det iofs fortfarande är för uppdragsgivaren åt en dator) så inser man någonstans att alla inte är förmögna till att utföra/slutföra/initiera alla typer av uppdrag då uppfattning/medvetande om ett uppdrag fodrar varierade svårighetsgrader av tänkande, kunskaper och förmågor.

Allt som nämnts om uppdrag hittills har varit mentala saker. Därefter kommer detaljer om ett specifikt uppdrag. Men även dessa detaljer är i sig idéer som kan kräva mentala förmågor som sagt.

Att uppdraget genomförs (och hur) beror även på många personlighetsdrag och mycket annat.

Dit jag vill komma är att jag får diskussioner om begreppet uppdrag till psykologi, eller de idéer/motivation som ett specifikt uppdrag består av. Ett uppdrag är ett knippe idéer där en del av dessa idéer varierar över tid (hur det skall utföras), dvs är variabla. Hur uppdraget utförs beror på idébärarnas sinnesstämningar, personlighetsdrag och liknande preferenser, yttre variabler, kultur (intellektuellt/socialt/kulturellt) och idéerna i uppdraget givetvis då dessa kan liknas instruktioner.

Sen bara växer och växer trädet, där varje ord ur ovanstående stycke kan förgrenas.
Citera
2011-03-01, 15:44
Medlem
turfs avatar
Intressant.
Allt är ju subjektivt (?) så ptja, allt kan ju analyseras på dehär viset igentligen...

(Offtopic?)
En intressant frågeställning skulle kunna vara: Vad är mest avgörande för om den du tilldelar ett uppdrad faktiskt utför uppdraget; orden du använder för att beskriva uppdraget eller din genuina inneboende vilja som du sänder ut "i etern" som önskar få uppdraget utfört.

Alltså, saker tycks åtminstone i mitt liv, fungera så att om det ligger en genuin vilja bakom så är det kraftfullt och kan flytta berg, medan om man bara gör något för att man "tror att det måste" utföras, även om man tycker det är fel, är det inte alls kraftfullt och tenderar att misslyckas på ena eller andra sättet.

Så vilja ligger till grund för att nå målet. Vartifrån kommer viljan och vems är den? Har vi olika viljor eller egentligen samma?

Uppdrag blir såldes en omöjlighet, som sagt. (Sett ur ena synvinkeln, (dvs att vi skapar vår egen mening,) sett ur andra synvinkeln, (att vi behöver uppfylla något,) kan uppdrag vara något underbart)

Allt det jag skrev kanske är självklart. Eller felaktigt. He he, ni väljer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in