2014-01-16, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TNTJOCKE
Klippa med sax är inga problem så länge saxen är med rostfria skär.

WHAT?

Nä nu är du ute och cyklar. Man skall ALDRIG KLIPPA något sådant med sax.
2014-01-16, 20:36
Medlem
Okej, alltid det säkra före det osäkra men du skall ha brutal jäkla otur för att få igång visco med en sax. Tror personligen det är större sannolikhet att du slinter och kör saxen i ögat än blir blind av att smällaren går av...
2014-01-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
WHAT?

Nä nu är du ute och cyklar. Man skall ALDRIG KLIPPA något sådant med sax.

Cyklar? Nä jag ligger i soffan o söker navelludd
Vad kan hända menar du? Att det ska uppstå friktion o stubinen antänder av det eller?
2014-01-16, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mo
Okej, alltid det säkra före det osäkra men du skall ha brutal jäkla otur för att få igång visco med en sax. Tror personligen det är större sannolikhet att du slinter och kör saxen i ögat än blir blind av att smällaren går av...

Nja, risken är ju inte 1/5 direkt om man säger så men att skriva att klippa med sax är ok är helt fel, speciellt för folk som kanske inte sysslar med sådant här läser det...Dom flesta kan inte se skillnad på olika stubiner och i en del finns det kclo4. Och dessutom litar jag inte blint på "kinesiskt" tillverkade visco stubiner och innehållet.

WHAT? Var mer menat som om rostfritt eller ej spelar roll vid friktion/kläm/stöt
2014-01-16, 21:40
Medlem
Lärde mig detta den hårda vägen redan för många år sedan.
Då klippte jag av en stubin med en avbitare.
Gissa om det small i den lägenheten. ....
Min mor va måttligt glad kan jag säga.
Rakblad för min del sen dess ...
2014-01-16, 22:26
Medlem
Citat:
Cyklar? Nä jag ligger i soffan o söker navelludd
Vad kan hända menar du? Att det ska uppstå friktion o stubinen antänder av det eller?

Om du inte vet vad som kan hända skall du nog inte syssla med detta. ( i all välmening)
Och tro att det är vanlig green mix slurry i alla visco sorter och stubiner är också bara okunskap som gör att man INTE skall syssla med detta.

Jag skriver detta som sagt inte för att klanka ner på dig/andra utan för att få folk att ta den säkra vägen framför den osäkra.
2014-01-16, 22:48
Medlem
3ndymions avatar
Citat:
Om du inte vet vad som kan hända skall du nog inte syssla med detta. ( i all välmening)
Och tro att det är vanlig green mix slurry i alla visco sorter och stubiner är också bara okunskap som gör att man INTE skall syssla med detta.

Jag skriver detta som sagt inte för att klanka ner på dig/andra utan för att få folk att ta den säkra vägen framför den osäkra.

Hade en polare som berättade att han gjorde en ''bomb'' genom att skära rätt in i FP3or och plocka ur kruten och dumpa det i en coca-burk
Blev fan förbannad när han sa det men enligt han: ''äh, jag gjorde det på 20st och inget hände så att så farligt är det inte''..

Kanske inte händer på 20st men har du otur så händer det på den 21a och då har du krut från 20 andra precis bredvid dig, utan skyddsutrustning kan du ganska snabbt säga hejdå till både händer och ansikte, kanske t.o.m. ditt liv.

Som sagt, ska ni syssla med blixtljuspulver/flash powder/blp osv som det är i de flesta smällare och raketer så använd aldrig metall i kontakt med krutet, alltid papp eller trä. Inget klippande i stubiner utan bara skära.
Senast redigerad av 3ndymion 2014-01-16 kl. 22:50.
2014-01-16, 23:43
Medlem
Citat:

Ber om ursäkt för den grodan, dumt av mig att skriva så.
Självklart finns ju alltid risken att reaktion uppstår! Chansa aldrig!
Själv skär jag alltid QM men klipper alltid viskon, MEN det är från rulle
Aldrig på pjäs.

Hade jag kunnat så hade jag tagit bort inlägget.
Men samtidigt tror jag inte det finns något fall där sax orsakat
just tändning vid klippning av stubin!
2014-01-16, 23:56
Medlem
Citat:
Men samtidigt tror jag inte det finns något fall där sax orsakat
just tändning vid klippning av stubin!

Det finns en anledning till att det snackas om i alla pyro-forum. Du har troligtvis ingen aning om exakt vad din stubin består av. post

Den största anledningen till att olyckor sker är på grund av dålig information, folk gör dumma saker för att de inte vet bättre.

Så här kan det gå om man inte vet vad man håller på med (OBS mild gore för de känsliga):

Senast redigerad av .username. 2014-01-17 kl. 00:12.
2014-01-17, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3ndymion
Hade en polare som berättade att han gjorde en ''bomb'' genom att skära rätt in i FP3or och plocka ur kruten och dumpa det i en coca-burk
Blev fan förbannad när han sa det men enligt han: ''äh, jag gjorde det på 20st och inget hände så att så farligt är det inte''..

Kanske inte händer på 20st men har du otur så händer det på den 21a och då har du krut från 20 andra precis bredvid dig, utan skyddsutrustning kan du ganska snabbt säga hejdå till både händer och ansikte, kanske t.o.m. ditt liv.

Som sagt, ska ni syssla med blixtljuspulver/flash powder/blp osv som det är i de flesta smällare och raketer så använd aldrig metall i kontakt med krutet, alltid papp eller trä. Inget klippande i stubiner utan bara skära.

Sjukt meningslöst. Varför inte bara köpa en större pjäs från början?
Blir både onödigt dyrt och farligt att göra som din korkade kompis.
2014-01-18, 18:21
Medlem
Hej! Jag har tänkt göra en beställning från Ultrasworld.com. Dem frågar vilken förening man stöttar, ska man fylla i de eller kan bli något dåligt mot klubben?
2014-01-18, 22:07
Medlem
hm, Satt och läste kommentaren om att inte klippa i stubin/smällare osv och det tyckte jag redan innan jag läste det att det verkade korkat. Men, jag är rätt sugen på att få ut lite BLP ur några FP3 Small. Tips på hur jag ska få isär dom på säkrast sätt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in