Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-26, 21:11
  #1
Medlem
kanulas avatar
Detta är den nya tråden om smuggelsmällare. Den förra tråden blev alltför stor och tungmodererad och dessutom ställdes samma frågor om och om igen. Därför skapar jag denna tråd med en ordentlig länksamling i trådstarten och mycket fakta är hämtad från den gamla tråden. Jag listar de vanligaste butikerna, samtliga är seriösa och har grönats ett antal gånger:

JGS
http://www.jgs.pl/
+ Bra leveranstid (en arbetsvecka), brett sortiment och väldigt billiga.
- Varierad svarstid på mail, de inte hinner svara på alla mejl. Kvalitén på produkterna kan variera.

JGS saluför i princip hela Tropics sortiment, även om inte allt finns på lager. Tropics webbplats hittar du här: http://www.tropic.pl/index_en.php.

Betalning sker via DotPay eller banköverförning. DotPay rekommenderas då banköverföring brukar ta 3-5 dagar. Du kan betala till DotPay via PayPal om så önskas. När du betalar med DotPay kan det hända att varukorgen behåller allt innehåll även efter beställningen. Gör då om beställningen och välj ”Advance Pay”. I meddelanderutan skriver du att du redan betalat och anger DotPay-numret.

När en order godkänts uppdateras orderstatusen till ”Pending”. Statusen förblir denna, även när paketet har skickats.

PyroGate (förkortas PG)
http://www.pyrogate.eu/
+ Bara kvalitetsprodukter som man får vad man betalar för. Unika produkter. Bra service via mail.
- Något dyrare än andra butiker och begränsat sortiment. Stor variation i leveranstid.

PyroGate skiljer sig mot andra butiker då de inte har ett lika stort sortiment smällare. Medan flera butiker satsar stort på smällare har PyroGate andra intressanta produkter för semi pro och professionell användning. Exempelvis har de en rad olika stubiner, e-matches, PyroClock, scenpyro med elektrisk antändning, etc. De har också gott om rök-effekter.

Betalning sker via PayPal och det är inga konstigheter med det. Leveranstiden uppges vara mellan 6 och 25 arbetsdagar. Undertecknad fick dock paketet efter 5 arbetsdagar.

De har god mejlkommunikation, men det händer ibland att de missar mejl. Har du inte fått svar på tre-fyra dagar kan du skicka mejlet igen.

Sklep militarny (förkortas oftast till Sklep)
http://www.sklep-militarny.com.pl/
+ Väldigt stort utbud, snabb leverans och mycket bra priser.
- Delvis ostrukturerad sida, bristande språkkunskaper i engelska, dyr frakt.

Sklep säljer förutom fyrverkerier även matkonserver, luftvapen och annat som kan relateras till militär kultur. Man kan behöva ta hjälp av Google translate då inte hela sidan är översatt till engelska. Det har kommit fram att personen bakom Sklep inte är så duktig i engelska så språkförbistring kan förekomma vid mejlkontakt. Google translate kan även här hjälpa till med översättning till och från polska.

Vid registreringen på webbsidan ska födelsedatum anges i formatet MM/DD/ÅÅÅÅ. Hos Sklep kan du betala med PayPal men de har sedan 12 nov 2010 gått ut med att de har en bugg i webbsystemet och all betalning bör ske direkt till deras PayPal-konto och inte via webbsidan.

Då Euro Pyro inte längre är aktiv så är nu den infon dold i spoilern nedan. /mod


Bombashop
http://www.bombashop.com/
+ Bra priser, snabb frakt (4-6 arbetsdagar).
- Begränsat med recensioner av butiken, ordervärde på minst 50 €.

Bombashop är ett syster-/dotterbolag till Ultrasshop, som också är gröna. Ultrasshop är mer inriktade på huliganverksamhet och de har därför lagt över fyrverkeridelen på Bombashop. Bombashop har ett blandat sortiment av fyrverkerier, även professionella tårtor.

Betalning sker via banköverföring, PayPal, konto-/kreditkort eller Westen Union.

The Purple Magus
http://purplemagus.free.fr/
+ Rejält utbud, snabb frakt (ca en arbetsvecka).
- Riktigt sunkig webbsida, dyr.

The Purple Magus har en stor mängd smällare och andra fyrverkerier, bl.a Cobra-serien. De är dyra men frakten är inkluderad i priset. Styrkeklassificeringen som finns listad ska tas med en nypa salt.

Beställning sker via mejl eftersom webbutik saknas. PayPal används som betalningsmedel.


FAQ

Vilka smällare rekommenderas?
Color Salute (CS), La Bomba och FP3 är de vanligaste och räcker långt. CS kan jämföras med ett hagelskott. CS är en aning skarpare än La Bomba men det är marginellt. FP3 ligger någonstans mittemellan CS och La Bomba. Achtung är också ganska vanlig och ska enligt uppgift ligga på ungefär samma nivå som CS, storleken till trots.

Finns det större smällare?
Cobra finns i olika storlekar och spelar i en helt annan liga än CS och de övriga. Det finns även ännu större rackare men tänk på att riskerna ökar med storleken. Med en CS i näven flyger fingrarna, Cobra kan blåsa bort en underarm. Större bomber är direkt dödliga.

Var kan man köpa kinaskott?
EP har haft tillfälliga partier med dessa smällare. Man bör nog inte utesluta att de kan dyka upp igen. [EP är ej längre tillgänglig/mod]

Thunder King då?
Dessa är inte vanligt förekommande och det är inte heller troligt att de kommer att säljas mer. Men OM de dyker upp så lär det vara EP som har dem.

Hur fungerar tändningen på de smällare som saknar stubin?
Dessa har en rivtändning likt en tändsticka. Du kan tända den genom att dra den mot plånet på en tändsticksask eller genom att elda på den. Smällarna innehåller en fördröjning som oftast består av långsamtbrinnande krut. De större smällarna av högre kvalité är säkra, men det har hänt små incidenter med mindre smällare där krutet brunnit för fort och smällaren exploderat i handen. Om man vill vara helt säker kan man tejpa fast en bit pålitlig stubin på smällarens tändyta.

Är det lagligt att importera fyrverkerier från utlandet?
Nej. Alla fyrverkerier som får säljas i Sverige måste vara godkända av MSB, vilket inte de utländska är. Frakten är inte heller legal då det finns särskilda regler för transport av explosiv vara, detta bör dock vara säljarens problem eftersom det är säljaren som skickar på fel sätt. Det är oklart vad straffet kan bli vid en eventuell beslagtagning, men troligen handlar det om böter eller fängelse upp till ett år.

Har någon åkt fast för illegal import?
Nej, inget känt fall har rapporterats, men någon gång är alltid den första. Du måste alltid vara medveten av riskerna och kunna stå för konsekvenserna om oturen skulle vara framme. Paket inom EU tullas inte men undersöks av knarkhund. Dock har paketet i ett känt fall konfiskerats av tjeckisk tull.


Regler för denna tråd

Det finns mycket bra information i den gamla tråden. Sök först där innan du frågar i denna tråd. Länk: https://www.flashback.org/t586202

Vi håller en bra nivå på diskussionen i denna tråd. Oneliners som ”Vilken smällare är bäst?” och ”Var kan jag köpa pjäs ’supermegaübersmällare’?” kommer att raderas som OT och tillsägelse delas ut. En del fakta får man faktiskt ta reda på själv och skedmatning ogillas. All förekomst av försök till handel mellan användare bryter mot regel 1.01 och kan resultera i en varning. Rapporter av inlägg som bryter mot någon regel mottas tacksamt.

Om du publicerar bilder på ditt senaste inköp, UNDVIK att ta med bilder på lådan. Risken finns att tullen plockar nästa paket som ser likadant ut.

Saknas något viktigt i FAQn, eller har jag missat någon bra butik? Förekommer det någon felaktighet? Skriv då detta i tråden eller skicka PM till mig eller någon annan moderator, så lägger vi in detta. Om du skrivit ett inlägg kommer detta att raderas efter att trådstarten uppdaterats.

Ha kul och akta fingrarna!
__________________
Senast redigerad av Fieldleaf 2011-12-08 kl. 20:37.
2011-02-26, 22:07
  #2
Medlem
legopelles avatar
Bra inititativ. Lite väl många kewlbombers i förra tråden, eh?

Vill bara lägga till att smällare med plån har en stubin under själva plånet, den gör det bara enklare att tända. En extrastubin är lite onödigt men vissa känner att en synlig brinstel är trevligare.

Ju mindre smällande i tätbebyggelse desto längre får vi hålla på! Ta med några kompisar och åk ut till något grustag eller mitt i skogen. Ni kommer ha kul.
2011-03-02, 02:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legopelle
Bra inititativ. Lite väl många kewlbombers i förra tråden, eh?

Vill bara lägga till att smällare med plån har en stubin under själva plånet, den gör det bara enklare att tända. En extrastubin är lite onödigt men vissa känner att en synlig brinstel är trevligare.

Ju mindre smällande i tätbebyggelse desto längre får vi hålla på! Ta med några kompisar och åk ut till något grustag eller mitt i skogen. Ni kommer ha kul.

En smällare med plånfunktion smällde av i min polares hand nästan direkt när han tände den för några veckor sedan, som tur var så var det en piccolo skitsmällare så inget dramatiskt hände. Hade det varit en megatresk så hade det varit hejdå finger och hörsel, men såna brukar vi alltid tejpa stubin på.


Tejpa stubin på de större modellerna. Bara att ta stubiner från tigerraketer om man inte har köpt stubintråd.
2011-03-02, 23:40
  #4
Medlem
Fieldleafs avatar
Varför tror ni att en NY tråd skapades om detta ämne? Var det för att den förra urartade till en chattråd som slutade med att man inte kunde hitta information i den? Ja, så var det. Och vad händer omedelbart i denna? Chaten startar på nytt.

Denna tråd heter inte: Här skriver vi våra trevliga historier om smällare och postar skräpinlägg.

Meningen med denna tråd är att vi ska ha en informativ tråd där man kan skriva tillägg och upplysa om inköp samt information om utländska smällare. Så ja, det är bra att vi fick upplysningar om att plåntändningar KAN vara farliga. Men vi behöver inte ha de första sidorna fyllda där vi repeterar samma information.

Kortfattat, håll er till topic och började inte använda tråden som en chat så slipper vi ett regn av tillsägelser till. Denna tråden skapades för att den andra spårade ur, och därför kommer vi hålla nivån uppe i denna.

/Mod
2011-03-03, 09:43
  #5
Medlem
legopelles avatar
Då fattar vi oss kort då:
  • De dyrare plånsmällarna är mycket osannolikt defekta
  • Extrastubin rekommenderas dock till oerfarna
2011-03-04, 01:39
  #6
Medlem
Vill passa på att ge ut en liten varning om Ultrasshop/Bombashop. Då dom är grönade kan dom dock också ibland få för sig att stöka till det ordentligt. Min order uteblev och det tog ca 2-3 månader innan jag lyckades få en återbetalning (tack paypal!).

Feedback från andra:
http://z6.invisionfree.com/UltrasTif...howtopic=12599
http://z6.invisionfree.com/UltrasTif...howtopic=12986
2011-03-13, 00:30
  #7
Medlem
K.R.Kroenens avatar
Bra med en ny tråd, kan passa på att återigen ställa min fråga som aldrig blev besvarad i förra tråden, kanske bättre lycka denna gång:

Är dessa utländska smällare generellt mer kraftfulla än de "vanliga" svenska varianterna vi hade förr i tiden?

Om man tittar exempelvis på Purple Magus utbud så är där några varianter som kostar en tre-fyra euro för en 10-pack, och som enligt beskrivning är 5cm långa.
Måttar jag 5cm på en linjal blir det ungefär samma storlek som en "ryss"-smällare som man köpte ett 50-pack för en tia förr i tiden hade och som var så klena att det mest gjorde lite ont om man råkade smälla en i handen...

Är det ungefär samma sak fast hutlöst överpris, eller är det helt enkelt mer krut per storlek i dessa utländska varianter?
2011-03-13, 00:39
  #8
Medlem
legopelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.R.Kroenen
Är dessa utländska smällare generellt mer kraftfulla än de "vanliga" svenska varianterna vi hade förr i tiden?
De som du pratar om skiljer sig inte nämnvärt från våra gamla.

Dock är "utländska smällare" generellt inte av den sorten, utan av de mycket mer kraftfullare flash-smällarna, ex La Bomba eller FP3. Dessa är de absolut vanligaste som köps, och kan inte jämföras med våra äldre.

Specificera dig gärna vilka du syftar på, alternativt PM:a, så håller vi tråden ren.
2011-03-13, 16:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaputchi
Vill passa på att ge ut en liten varning om Ultrasshop/Bombashop. Då dom är grönade kan dom dock också ibland få för sig att stöka till det ordentligt. Min order uteblev och det tog ca 2-3 månader innan jag lyckades få en återbetalning (tack paypal!).

Feedback från andra:
http://z6.invisionfree.com/UltrasTif...howtopic=12599
http://z6.invisionfree.com/UltrasTif...howtopic=12986


Någon annan som har haft problem med dom?

För dom har fått in lite nya saker så dom uppdaterar ju sidan iaf..

Tänkte lägga en stor beställning ikväll isåfall...
2011-03-24, 22:01
  #10
Medlem
EP's nya sida är uppe nu tänkte registrera mig vet inte om jag är efterbliven eller inte men

MM DD YYYY

Och jag har fyllt i mitt såhär tex, men får upp "Please enter a valid full date."

06 12 1986
2011-03-24, 22:44
  #11
Medlem
EP-COMs avatar
Hello,

Which browser do you use?

Regards
EP Support
2011-03-25, 09:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EP-COM
Hello,

Which browser do you use?

Regards
EP Support

Hello.

I've tried with firefox on 2 different computers and with Internet Explorer on a PC computer.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback