2013-08-15, 15:10
Medlem
The foxs avatar
Låter nästan som paketet destruerats eller liknande.
2013-08-15, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Dom tror väl att det är knark eller något..... ringer dom nu för att fråga..

Det är kemikalier, och mig veterligen skall det inte vara olagligt att beställa?
Ringde kemikalieinspekionen och stämde av med dom, och det enda dom hade synpunkter på var hur mycket osv...

Återkommer...

Detta var alltså lösa kemikalier? Hur mycket ungefär?

De flesta kemikalier är inte olagliga i Sverige. Det är bara för att blanda dem som man behöver tillstånd.
2013-08-15, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Detta var alltså lösa kemikalier? Hur mycket ungefär?

De flesta kemikalier är inte olagliga i Sverige. Det är bara för att blanda dem som man behöver tillstånd.

Bara kemikalier, dom "värsta" var kaliumklorat och kaliumperklorat ca 5 kilo sedan var det ofarliga små mängder av annat, ringde tullverket men dom var dom mest otrevliga människor jag pratat med... Fick 0 info.

Dom säljs ju på nätet i Sverige, skulle väl vara om man ev behövde införseltillstånd!?

Vad tror ni om det hela?
2013-08-15, 16:44
Bannlyst
Citat:
Bara kemikalier, dom "värsta" var kaliumklorat och kaliumperklorat ca 5 kilo sedan var det ofarliga små mängder av annat, ringde tullverket men dom var dom mest otrevliga människor jag pratat med... Fick 0 info.

Dom säljs ju på nätet i Sverige, skulle väl vara om man ev behövde införseltillstånd!?

Vad tror ni om det hela?

Svårt att säga. Det är ju inte helt ovanligt att myndigheter sätter sig över lagar, så även om du rent formellt inte har gjort något olagligt kanske tullen behåller dina grejer. Det är dock första gången någonsin som jag har hört att tullen har tagit något från utlandet som rörde pyroteknik.
2013-08-15, 16:47
Medlem
PettaXs avatar
Dom kanske börjar få upp ögon nu för import av diverse pyroteknik
2013-08-15, 17:04
Bannlyst
Citat:
Mitt paket har fått denna uppdateringen?
Känns ju inget vidare?

Disposed due to customs request

Jag ber om ursäkt om frågorna jag tar upp ställts tidigare i tråden..

Alltså, det meddelandet antyder ju att tullen slängt paketet p.g.a (möjligen) säkerhetsrisk.
Fyrverkerier samt andra sprängämnen måste skickas med bilspedition i särskilda transporter, så om detta paket gått med vanlig post så har "katastroflarmet" löst ut hos tullen och paketet tagits omhand för den explosionsrisk det utgör i en sådan terminal.
2013-08-15, 17:06
Bannlyst
Citat:

Vad tror ni om det hela?

Alltså, hade de packat alla kemikalier i en och samma låda så går det ju under bestämmelserna om "fara för allmänfarlig ödeläggelse". Man FÅR INTE packa kaliumklorat tillsammans med annat brännbart t ex.
2013-08-15, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff
Jag ber om ursäkt om frågorna jag tar upp ställts tidigare i tråden..

Alltså, det meddelandet antyder ju att tullen slängt paketet p.g.a (möjligen) säkerhetsrisk.
Fyrverkerier samt andra sprängämnen måste skickas med bilspedition i särskilda transporter, så om detta paket gått med vanlig post så har "katastroflarmet" löst ut hos tullen och paketet tagits omhand för den explosionsrisk det utgör i en sådan terminal.

Disposed= anordnad. Jag tolkar det som det är så att dom skall kolla närmare på paketet.

Tiden får väl utvisa hur dom ser på saken.

Jag är unhappy för tillfället...
2013-08-15, 17:15
Medlem
Citat:
Alltså, hade de packat alla kemikalier i en och samma låda så går det ju under bestämmelserna om "fara för allmänfarlig ödeläggelse". Man FÅR INTE packa kaliumklorat tillsammans med annat brännbart t ex.

Är det avsändaren som har det ansvaret eller åker jag isåfall på det tror ni?
Vilken soppa det blev...
2013-08-15, 17:31
Medlem
Citat:

Ursäkta mitt spam kring detta..

Men dom skriver såhär.

. Reagents are packaged in sealed, double or triple zipper bags

Men visst allt är packat i samma låda(Verkar det som)
2013-08-15, 17:56
Bannlyst
Citat:
Disposed= anordnad.

Öhh, det kan även betyda "bortskaffad/disponerad".
Jag tvivlar t ex på att man i filmer menar "anordna honom" när man säger "dispose of him" i gangster-sammanhang.

Citat:
Jag tolkar det som det är så att dom skall kolla närmare på paketet.

Då hade det stått "suspended" i sökrutan.

Citat:
Ursäkta mitt spam kring detta..

Men dom skriver såhär.

. Reagents are packaged in sealed, double or triple zipper bags

Men det spelar ingen roll så länge det ligger i samma låda.
Ponera att bilen som kör paketet krockar och paketet demoleras.
Hur säkerställer man att reagenterna inte blandas med varandra under sådana förhållanden?

I'm telling you, I know this stuff.

Men HUR har det skickats, med vanligt postpaket eller?

Citat:
Är det avsändaren som har det ansvaret eller åker jag isåfall på det tror ni?
Vilken soppa det blev...

Det är avsändarens problem men Du åker förmodligen på kostnader för frakt och vidare hantering av paketet nu när det väl är här i Sverige.
Senast redigerad av Ippskiff 2013-08-15 kl. 18:00.
2013-08-15, 18:03
Medlem
Citat:
Öhh, det kan även betyda "bortskaffad/disponerad".
Jag tvivlar t ex på att man i filmer menar "anordna honom" när man säger "dispose of him" i mord-sammanhang.

Då hade det stått "suspended" i sökrutan.

Men det spelar ingen roll så länge det ligger i samma låda.
Ponera att bilen som kör paketet krockar och paketet demoleras.
Hur säkerställer man att reagenterna inte blandas med varandra under sådana förhållanden?

I'm telling you, I know this stuff.

Men HUR har det skickats, med vanligt postpaket eller?

Tack för dina svar även om dom ger mig en viss ångest
Men krockar en långtradare med "fyrverkeri" så är det ju värre oavsett då allt är väl blandat.

Vet ärligtalat inte hur dom har skickat det, men brännbart finns med i kartongen såsom Magnalium. Dock skall det vara packat på"säkert" sätt enligt leverantör.

Låg med en jävligt dyr "ballmill" i samma kartong.

Efterdina svar anar jag det värsta möjliga, frågan är väl om det är straffbart om nu dom skickat det på "inkorrekt" sätt eller om det är jag som mottagre som får ta smällen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in