• 1
  • 2
2011-02-26, 18:46
Medlem
Tja. Jag hade en äldre dator som var 5-6 år gammal. Den funkade ok ända tills det blev strömavbrott för några veckor sedan. Jag hade en extern hårddisk kopplad till datorn också. Just efter strömavbrottet fungerade datorn men dagen efter, efter ännu ett strömavbrott ville datorn ej starta mer.

Däremot blinkade en lampa på baksidan. Det fick bli en ny dator. Nu undrar jag om det är riskfritt att koppla den gamla externa hårddisken till nya datorn. Den externa hårddisken verkar starta upp när man sätter i strömsladden men stannar sen.

Tacksam för svar.
Citera
2011-02-26, 18:52
Moderator
Arne.Ankas avatar
Allt kan gå sönder men risken att din nya dator skulle gå sönder pga din externa hårddisk är tämligen lite, kan alltid koppla in den via en usb-hub så torde du få lite mer marginaler men inget jag personligen hade brytt mig om.
Citera
2011-02-26, 19:58
Medlem
Snarare att trasiga USB prylar/kablar kan blockerar så att datorn får olika start fel, frysningar eller verka helt död tills USB prylen/kabeln tagits bort.
Citera
2011-02-26, 20:11
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Snarare att trasiga USB prylar/kablar kan blockerar så att datorn får olika start fel, frysningar eller verka helt död tills USB prylen/kabeln tagits bort.

Intressant! Det har jag aldrig stött på...vilka prylar kan ställa till det isåfall? Mus? Tangentbord? Eller mer avancerade saker?
Citera
2011-02-26, 20:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Trasiga eller dåligt fungerande usb-hubbar och defekta externa hårddiskinterface kan få en nyare dator att hänga sig under boot, äldre dator med dålig implementerad usb på moderkortet hängde ibland under boot om usb-mus var inkopplad.

Äger en usb-hub som funkar perfekt med skrivare, möss, tangentbord men såfort jag kopplar in ett usb-minne hänger sig datorn tills usb-minnet tas bort och det spelar ingen roll om usb-minnena kopplas in på usb-hubben eller direkt i usb-portarna på moderkortet.
Det är inget fel på usb-minnena då de funkar perfekt om usb-hubben inte är inkopplad.
Ovanstående är några av de problem jag haft med usb.

När det gäller trasiga moderkort och usb vet jag det kan hända om chassi'ts usb-portar kopplas in fel på moderkortet.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-02-26 kl. 20:38.
Citera
2011-02-26, 21:01
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Trasiga eller dåligt fungerande usb-hubbar och defekta externa hårddiskinterface kan få en nyare dator att hänga sig under boot, äldre dator med dålig implementerad usb på moderkortet hängde ibland under boot om usb-mus var inkopplad.

Äger en usb-hub som funkar perfekt med skrivare, möss, tangentbord men såfort jag kopplar in ett usb-minne hänger sig datorn tills usb-minnet tas bort och det spelar ingen roll om usb-minnena kopplas in på usb-hubben eller direkt i usb-portarna på moderkortet.
Det är inget fel på usb-minnena då de funkar perfekt om usb-hubben inte är inkopplad.
Ovanstående är några av de problem jag haft med usb.

När det gäller trasiga moderkort och usb vet jag det kan hända om chassi'ts usb-portar kopplas in fel på moderkortet.
Se där, då lärde jag mig något nytt idag med.
Jag måste haft tur, för jag har själv aldrig haft några liknande problem och USB-möss av varierande kvalitet har man ju använt X antal år vid det här laget.
Citera
2011-02-26, 21:32
Medlem
Inte bara alla möjliga USB som kan orsaka fel. Vanliga PS/2 varianter, närverks kablar, SATA/IDE kablar har visat sig orsaka fel. Jag har själv sett vanliga PS/2 tangentbord som blockerade så att min var totalt död tills jag drog ur kabeln.

Det här enligt trådar i forumet där folk tillslut hittat felet.
Citat:
Manualer bruka varna att om moderkortet har firewire och chassi'ts usb-portar kopplas till den istället så förstörs alla USB prylar du sätter in i chassits USB portar. Vissa moderkort har olika färger tex blå för USB och röd för firewire och hoppas att folk tänker efter en extra gång.
Senast redigerad av panpo98 2011-02-26 kl. 21:43.
Citera
2011-02-26, 21:43
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Inte bara alla möjliga USB som kan orsaka fel. Vanliga PS/2 varianter, närverks kablar, SATA/IDE kablar har visat sig orsaka fel. Jag har själv sett vanliga PS/2 tangentbord som blockerade så att min var totalt död tills jag drog ur kabeln.

Det här enligt trådar i forumet där folk tillslut hittat felet.

Manualer bruka varna att om moderkortet har firewire och chassi'ts usb-portar kopplas till den istället så förstörs alla USB prylar du sätter in i chassits USB portar.
Mycket intressant detta! Jag trodde jag stött på det mesta man kunde inom datorvärlden men måste haft extrem tur...iofs har jag nog varit med om att nästan allt internt gått sönder, ni verkar haft mer otur utanför burken.
Citera
2011-02-26, 21:46
Medlem
MondoBizarro:
När man hjälper folk så stöter man på rätt många konstiga saker.
Citera
2011-02-26, 22:02
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
MondoBizarro:
När man hjälper folk så stöter man på rätt många konstiga saker.

Insinuerar min herre att jag är ohjälpsam?
Jo, jag vet...jag har som sagt stött på massor av märkliga fel genom åren men varit märkligt förskonad från just såna här fel.
Moderkort som slutar funka, nätagg som brinner upp, skärmar som plötsligt bara blinkar till, grafikkort som helt apropå bara kan visa 16 färger...listan är fan nästan oändlig över allt man varit med om, så jag tycker det är märkligt att jag egentligen aldrig haft problem med externa enheter på det viset.
Citera
2011-02-26, 22:50
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Manualer bruka varna att om moderkortet har firewire och chassi'ts usb-portar kopplas till den istället så förstörs alla USB prylar du sätter in i chassits USB portar. Vissa moderkort har olika färger tex blå för USB och röd för firewire och hoppas att folk tänker efter en extra gång.
Kan råka ut för mindre roliga problem om USBOC-stiftet är inkopplat också, att folk tänker efter extra är tyvärr inte direkt vanligt :/
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Mycket intressant detta! Jag trodde jag stött på det mesta man kunde inom datorvärlden men måste haft extrem tur..
Återkom när du felsökt en dator som hänger under bootning och upptäcker att det beror på att ett av strömstiften på hårddisken har försvunnit
Citera
2011-02-26, 23:15
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Kan råka ut för mindre roliga problem om USBOC-stiftet är inkopplat också, att folk tänker efter extra är tyvärr inte direkt vanligt :/
Återkom när du felsökt en dator som hänger under bootning och upptäcker att det beror på att ett av strömstiften på hårddisken har försvunnit

Då återstår bara frågan...är det mest tur när man ser sånt eller är det för att man uteslutit precis allting annat sen innan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in