• 1
  • 2
2011-02-27, 16:06
Medlem
thereisalight...s avatar
Här finns en intressant artikel för dem som är intresserade av tryffelns livscykel. Det går att odla vissa typer av tryffel även om det ter sig rätt komplicerat. Inte minst Gotlandstryffeln är bevis på det.
Den italienska albatryffeln har man däremot inte lyckats odla ännu.

http://www.trufflegrowers.com.au/wp-...%20SciAmer.pdf
Citera
2011-02-27, 17:59
Medlem
troengs avatar
Tryffelolja är gott, men det smakar inte tryffel direkt..

Vill man ha riktig tryffelsmak men utan att lägga dyra pengar på något som kan vara en smaklös gummibit så tycker jag man ska köpa tryffeljuice. Det är avkoket från tryffel.
Räkna med att betala 250 kr/100g.
Citera
2011-04-09, 17:14
Medlem
Jag experimenterar en hel del med olika kryddor i matlagningen - naturligtvis gick jag på detta med "tryffelolja" för 5 år sedan, och det smakade ganska gott, men jag fann att rostad vitlök (skivad i tunna skivor) som man efter rosningen i en torr stekpanna smakar ungefär lika bra - och till en hundradel av priset av sk tryffelolja!
Citera
2011-04-10, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naise
Jag experimenterar en hel del med olika kryddor i matlagningen - naturligtvis gick jag på detta med "tryffelolja" för 5 år sedan, och det smakade ganska gott, men jag fann att rostad vitlök (skivad i tunna skivor) som man efter rosningen i en torr stekpanna smakar ungefär lika bra - och till en hundradel av priset av sk tryffelolja!

Savini Tartufi står det på min tryffelolja. Det är en liten 55ml flaska men det räcker med några droppar i maten så den är ganska dryg.
Jag tycker det är otroligt gott med tryffelolja i olika maträtter. Detta trots att det inte är äkta vara. Gäster blir ofta positivt överaskade och undrar varför maten smakar så gott. Jag använder den tex i svampsoppa och även i omelett.

Jag har inte testat att rosta vitlök i panna men väl i olja tills den nästan blir bränd. Det är verkligen gott men jag tycker inte det är en ersättare till tryffeloljan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in