• 1
  • 2
2011-02-26, 17:15
Medlem
TheSituations avatar
Tryffelolja varierar ju som bekant oerhört i pris och lika bekant är det ju att nämnda olja inte innehåller ett spår av tryffel utan endast tryffelarom. Vad är det som gör att dessa oljor kan kosta från 40 kronor och upp emot 400~ kronor flaskan? Jag har inte gjort någon noggrannare undersökning av innehållet i dessa men jag antar att det i princip rör sig om samma aromämne. Kvaliteten på oljan kan ju givetvis variera men inte så att det påverkar priset i den utsträckningen för att marknadsföra det som tryffelolja.

Utöver ovanstående har jag en annan tryffelfundering. Har endast haft tryffel hemma vid ett fåtal tillfällen, de flesta då någon vänlig själ tagit med sig från Italien. Vad skiljer egentligen tryffeln, vars "skördeperiod" infaller på vintern från sommartryffeln (som jag förstått är den vi har på Gotland).

Nå för att få till något diskussionsunderlag så slänger vi in ytterligare en fråga: Har någon funnit någon tryffelolja som ens kan liknas vid smaken av riktig tryffel?

Edit. Ännu en fråga.. vad är det som gör att det inte går att odla tryffel som man gör med andra svampar? Torde ju vara en tämligen lukrativ verksamhet, kräver den lilla svampen sådana komplexa biologiska förhållanden att det inte är gångbart av människohand åstadkomma sådana?
Senast redigerad av TheSituation 2011-02-26 kl. 17:17.
Citera
2011-02-26, 17:23
Medlem
Azaels avatar
"Tryffel"olja känns ju som du säger lite som ett bedrägeri. Jag har inget att bidra med i frågan dock, förmodligen kan det vara som du säger att det är oljekvalitén som skiljer sig eller så rör det sig bara om "finare" märke, förpackning och försäljning riktad mot rikare och/eller dummare kunder. Tycker inte att jag smakat någon olja som riktigt påminner om äkta tryffel.

Många svampar verkar vara väldigt svårodlade och kräva speciella förutsättningar. En betydligt vanligare svamp som kantareller går ju inte heller att odla till exempel.
Citera
2011-02-26, 17:26
Medlem
Metropers avatar
Här fanns det lite matnyttigt att läsa:

http://www.faktoider.nu/tryffelolja.html
Citera
2011-02-26, 17:27
Medlem
svinpäls7s avatar
Jag kan tyvärr inte bidra med några svar, skall dock följa tråden med intresse.
Jag köpte en billig olja (Zeta) för ett tag sen, det närmaste jag kan komma är att det påminner mest om vitlök.
Nån som har ätit äkta tryffel som kan beskriva smaken?
Citera
2011-02-26, 18:53
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svinpäls7
Jag kan tyvärr inte bidra med några svar, skall dock följa tråden med intresse.
Jag köpte en billig olja (Zeta) för ett tag sen, det närmaste jag kan komma är att det påminner mest om vitlök.
Nån som har ätit äkta tryffel som kan beskriva smaken?

Oj, smaken är ju så komplex!
Ja Zetas tryffelolja smakar ju inte mycket av tryffel men vad som är mest intressant i sammanhanget är ju att dyrare oljor inte heller gör det.
Läste runt lite och fann tryffelsalt framställt av riktig tryffel och salt (förstås). Konserveras svampen bättre i salt än i exempel olja då den ju inte alls håller länge (och heller inte bidrar med någon smak till oljan).

Citat:
Många svampar verkar vara väldigt svårodlade och kräva speciella förutsättningar. En betydligt vanligare svamp som kantareller går ju inte heller att odla till exempel.
Javisst men kantareller betingar ju inte ett särdeles högt pris och är väl därför billigare att gå ut och plocka. Med tanke på tryffelns höga pris torde det nästan vara ekonomiskt gångbart att ta fram unika miljöer för dessa i laboratorier eller dylikt?
Citera
2011-02-26, 19:01
Medlem
Azaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Javisst men kantareller betingar ju inte ett särdeles högt pris och är väl därför billigare att gå ut och plocka. Med tanke på tryffelns höga pris torde det nästan vara ekonomiskt gångbart att ta fram unika miljöer för dessa i laboratorier eller dylikt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Truffle...29#Cultivation

Verkar som att det går att odla tryffel trots allt, dock inte i konstgjorda miljöer ännu, men genomet på svart tryffel är kartlagt.
Citera
2011-02-27, 03:04
Medlem
TheSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azael
http://en.wikipedia.org/wiki/Truffle...29#Cultivation

Verkar som att det går att odla tryffel trots allt, dock inte i konstgjorda miljöer ännu, men genomet på svart tryffel är kartlagt.

Ja se där, tack för länken! Vi får kanske ställa frågan i biologidelen av forumet för att få svar på varför svampar är så svåra att kultivera trots vissa svampars höga pris.

Nu måste jag bara få detta sagt... Jag kan verkligen inte med människor som gör någon rätt och kallar denna för "tryffelX" eller "X.. med tryffel" när det är tryffelolja som används. Det är ju likställt med att skriva kycklingXXX.. men använda quorn istället för kyckling. Finns det ingen lag mot att använda så förvirrande namn? Vad kan egentligen klassas som tryffelolja? Fårticka som ibland används som substitut är ju faktiskt ett angenämare alternativ än denna förfärliga oljebaserade... tingest.

Är jag, måhända, för subjektiv för ett relevant diskussionsunderlag?
Citera
2011-02-27, 09:27
Medlem
liljenstars avatar
Det finns ju även tryffelolja där det ligger en liten sorglig bit som skall föreställa tryffel i flaskan.
Är detta tryffel överhuvudtaget eller första bästa sten från gårdsplanen.
Sist jag var i kontakt med en sådan flaska var det en liten hård tingest som låg i.
Om det inte går att göra tryffelolja på riktig tryffel känns det ju rätt bortkastat att lägga i en bit riktig tryffel för att det skall se mer autentiskt ut.
Citera
2011-02-27, 09:40
Medlem
Kriminalpolisens avatar
Lägger man i tryffel i olja så kommer den säkerligen att ruttna i oljan. Äkta tryfffelolja är en omöjlighet då tryffeln inte innehåller den essensolja som smakämnena finns lagrade i, som det t ex finns i vitlök och citron. Den tryffelolja som säljs är falsk och troligtvis smaksatt med hemliga aromer som vi omjligen kan veta vad de innehåller. Kanske komocka från Japan! Min information kommer från Mats-Eric Nilssons bok "Den hemlige kocken".
Citera
2011-02-27, 10:12
Medlem
dePauls avatar
Att lägga tryffel i olja är tämligen meningslöst eftersom ingen eller ytterst lite arom kommer att lösas ut i oljan.

Tryffelolja är som bekant bluff. I stort sett alla oljor (olivolja som bas) är smaksatt med kemiska essenser. Det finns några få märken som innehåller en liten bit tryffel men i ärlighetens namn så smakar de inte mycket. En sådan flaska köpte jag för något år sedan, endast för att konstatera att den var värdelös och i stort sett smaklös.

Problemet med utvinningen av "tryffelsmak" är att den inte är oljelöslig. Till detta krävs starkare doningar, som t ex alkohol eller kokning. En av produkterna som har dykt upp på marknaden de senaste åren är tryffelsmaksatt vodka. Denna smakar autentiskt och är infuserad med äkta tryffel. En del kockar börjar därför gå över till denna produkt i stället för att använda den usla tryffeloljan. I samband med matlag så bör man förstås koka bort alkoholen i vodkan.

~Paul~
Citera
2011-02-27, 10:29
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
En av produkterna som har dykt upp på marknaden de senaste åren är tryffelsmaksatt vodka. Denna smakar autentiskt och är infuserad med äkta tryffel. En del kockar börjar därför gå över till denna produkt i stället för att använda den usla tryffeloljan. I samband med matlag så bör man förstås koka bort alkoholen i vodkan.

~Paul~

Intressant!
Hittade denna variant:
http://www.blackmothvodka.com
http://www.thewhiskyexchange.com/P-12162.aspx

Nästan värt att testa!
Citera
2011-02-27, 11:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liljenstar