2011-02-26, 16:21
Medlem
kent.agents avatar
Begick misstaget och installerade Docky, som är en docka till Xfce och det är ohyggligt värdelöst.

Någon som vet hur man tar bort skiten?

Tack på förhand
Citera
2011-02-26, 16:26
Medlem
Distro?

Antar att det är
Kod:
sudo apt-get remove docky
för dig i terminal.

För övrigt tycker jag docky är helt underbar! Vad är det du inte gillar?
Citera
2011-02-26, 16:32
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Antar att det är
Kod:
sudo apt-get remove docky
för dig i terminal.
autoremove är bättre än remove i det här fallet, så han blir av med eventuella onödiga deps också.
Citera
2011-02-26, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
autoremove är bättre än remove i det här fallet, så han blir av med eventuella onödiga deps också.
Nu blir det OT då men vad är det autoremove gör?
Citera
2011-02-26, 19:26
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mawizda
Nu blir det OT då men vad är det autoremove gör? :)
När du installerar ett program i Linux så kräver det programmet ofta att flera andra små hjälpprogram är installerade. Dessa program kallas "dependencies," eftersom huvudprogrammet beror (eng. depends) på dem. Om du installerar via pakethanteraren så installeras dessa dependencies automatiskt. Däremot när du kör apt-get remove så kommer alla deps vara kvar. remove tar bara bort just det paketet som du anger.

När du i fortsättningen kör pakethanteraren kommer den säga något i stil med "the following dependencies were installed but are not required anymore. Try apt-get autoremove to uninstall them." Då kan man köra bara apt-get autoremove för att få bort dem.

Dock har jag som vana att köra apt-get autoremove <paket> när jag ska avinstallera något, så jag slipper köra autoremove separat.

(Som kuriosa kan nämnas att autoremove är en av de grejerna som verkligen förvandlar apt-get till en gudagåva. Det är alldeles för många pakethanterare som inte har den funktionen. >_< )
Citera
2011-02-26, 19:37
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
När du installerar ett program i Linux så kräver det programmet ofta att flera andra små hjälpprogram är installerade. Dessa program kallas "dependencies," eftersom huvudprogrammet beror (eng. depends) på dem. Om du installerar via pakethanteraren så installeras dessa dependencies automatiskt. Däremot när du kör apt-get remove så kommer alla deps vara kvar. remove tar bara bort just det paketet som du anger.

När du i fortsättningen kör pakethanteraren kommer den säga något i stil med "the following dependencies were installed but are not required anymore. Try apt-get autoremove to uninstall them." Då kan man köra bara apt-get autoremove för att få bort dem.

Dock har jag som vana att köra apt-get autoremove <paket> när jag ska avinstallera något, så jag slipper köra autoremove separat.

(Som kuriosa kan nämnas att autoremove är en av de grejerna som verkligen förvandlar apt-get till en gudagåva. Det är alldeles för många pakethanterare som inte har den funktionen. >_< )
Om man kör autoremove på ett paket, tas dependenties bort även om ett annat isntallerat paket beror på dessa? Om det alltså finns två paket med samma dependenties, och man tar autoremove på ett av de paketen. Behålls depenenties-paketen då?

pacman har ju också detta, om man kör med pacman -Rns $(pacman -Qdtq)
Citera
2011-02-26, 19:42
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
Om man kör autoremove på ett paket, tas dependenties bort även om ett annat isntallerat paket beror på dessa? Om det alltså finns två paket med samma dependenties, och man tar autoremove på ett av de paketen. Behålls depenenties-paketen då?

pacman har ju också detta, om man kör med pacman -Rns $(pacman -Qdtq)
Nej. Bara dependencies som inte behövs längre tas bort. Ja, pacman har också flaggor för det. Likaså har yum. De är de enda tre pakethanterare som jag känner till som har det dock.
Citera
2011-03-01, 02:18
Medlem
fritzfreelings avatar
Testa Awn istället om du inte redan gjort det, smidig,lättviktig docka.
Testade den själv till Lubuntu.
Annars kommer det väl snart Tint2 paneler med möjlighet att ha programstartare och diverse annat.
Citera
2011-03-03, 11:43
Bannlyst
Skulle också rekommendera AWN om du inte gillade docky.
Du kan byta ut hela gnome-panelen (om du nu använder den) med den och använda den som både dockpanel och meny och slänga gnome-panel ut genom fönstret.
Citera
2011-03-03, 22:42
Medlem
Zoms avatar
Finns wbar också om du känner för nåt mer "lättvikt", men kanske är lite väl simpelt.

Kan vara värt ett försök dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in