2011-02-26, 15:43
Medlem
Brookuss avatar
En grupp elever i Söderhamn har systematiskt försökt tillrättavisa en turk. Turken flippade och slog sönder en flaska att ha som vapen två gånger om.

En av eleverna i gruppen skrev en populär kommentar på sidan Facebook. Där förkunnades det att han blev avstängd pga att han skulle "slakta en turk". Hela 16 personer valde att aktivt stödja eleven genom att trycka på "Gilla"-knappen, även kommentarer skrevs. Vuxna som såg gillandena chockades dock svårt av den traumatiska texten.

Citat:
Rasism och dödshot på skola i Söderhamn

Eleven utsattes för hot och rasistiska påhopp.
Till slut brast det för honom - han greppade en krossad flaska, tog sig in i skolans matsal och sa att han skulle döda någon av mobbarna.

Hoten haglade.

- Man skulle döda varandra

Före jul orkade den ensamma killen inte längre, säger rektorn.

- Det brast för honom och han slog av en glasflaska och skulle ge sig på en annan elev.

Till slut brast det för honom - igen.

Rektorn säger att eleven även denna gång hittade en flaska och tog sig via varuintaget in till skolans matsal.

- Han sa att han ska slå ihjäl någon av de i gänget, men vaktmästaren lyckades stoppa honom, säger rektorn.

Enligt rektorn skriver en av eleverna i gruppen samma dag på Facebook att "Man vart ju avstängd från skolan för att man skulle slakta en turk". 16 personer tryckte på den så kallade "Gilla"-knappen som finns intill skrivna kommentarer.
http://helahalsingland.se/soderhamn/...la-i-soderhamn

Var det rätt av eleverna att tillrättavisa den turkiska eleven?
Gjorde han rätt som hotade gruppen av elever två gånger om med en flaska?
Fler synpunkter?
Senast redigerad av Brookus 2011-02-26 kl. 16:05.
Citera
2011-02-26, 15:46
Medlem
F86s avatar
fixa fram deras facebook
Citera
2011-02-26, 15:47
Medlem
Här stås två av mina starka åsikter ihop.

Jag hatar mobbning och ogillar invandrare som beter sig illa. Att gadda ihop sig mot en ensam turk är inte fair, men jag vet inte hur läget såg ut. Känns som ett typiskt högstadieproblem. Provokation, humörsvängningar och rasierutbrott.
Citera
2011-02-26, 15:50
Medlem
Brookuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maci
Här stås två av mina starka åsikter ihop.

Jag hatar mobbning och ogillar invandrare som beter sig illa. Att gadda ihop sig mot en ensam turk är inte fair, men jag vet inte hur läget såg ut. Känns som ett typiskt högstadieproblem. Provokation, humörsvängningar och rasierutbrott.
Svårt att veta orsaken till att gruppen av elever försökte tillrättavisa turken. Kan mycket väl vara så att han sexuellt trakasserat svenskor under en längre tid i Söderhamn. Till slut så brast det för en grupp av elever som till varje pris ville tillrättavisa honom
Citera
2011-02-26, 15:50
Medlem
Zurghls avatar
Hatar mobbing, äckel.
Citera
2011-02-26, 15:54
Moderator
Humbugs avatar
Killen gjorde rätt. Mobbing är aldrig ok och jag hade gjort likadant. Jag hoppas att den oförskämda slyngeln till mobbare blir reglerad.
Citera
2011-02-26, 15:57
Medlem
Vad är egentligen bakgrunden till att just den här killen blev så avskydd, han kan väl knappast ha varit skolans enda invandrare?
Citera
2011-02-26, 15:59
Medlem
Brookuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll
Vad är egentligen bakgrunden till att just den här killen blev så avskydd, han kan väl knappast ha varit skolans enda invandrare?
Bra fråga.

Vi behöver folk från Söderhamn till tråden!
Citera
2011-02-26, 15:59
Medlem
fraKturs avatar
Hmm..TS - du skriver att de skulle "tillrättavisa en turk". När de i själva verket är ren och skär mobbning.

Att du går fram och tillbaks, heilandes i käller bryr jag mig inte om. Men att du försöker vända detta till att mobbarna har behandlats orättvist kan jag inte förbise.
Citera
2011-02-26, 16:01
Medlem
fraKturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rock N Roll

Självklart - det är ju offret det är fel på...
Citera
2011-02-26, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Det var väl att dra det lite långt att skylla allt på det eventuella offret tycker jag...

Du kan alltså fastslå att det bara finns en sida utav saken?
Senast redigerad av Rock N Roll 2011-02-26 kl. 16:07.
Citera
2011-02-26, 16:07
Medlem
Brookuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraKtur
Trevligt att vi har en här som stödjer mobbarna. Varför? Vet du något om turken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in