Citat:
Ursprungligen postat av greenhorn
Tack! Ska kolla upp det.

Himla kul initiativ! Se om jag kan kommentera något som intresserar mig...
Jo, det här först!
"5 Evolutionära planet
Enheter: Gener
Relation: Evolutionslagar
Mönster: Utveckling"
Det råder en mycket märklig splittring idag inom evolutionsteorin när det gäller huruvuda selektion kan ske bara på individnivå eller på individnivå och gruppnivå samtidigt.
Alla som har ett visst mått av matematisk intuition förstår omedelbart att selektion måste ske både på individnivå och gruppnivå samtidigt. Debatten om detta har blivit infekterad då klassiska darwinister som bara tror på individselektion, inte kan förklara altruism och empatiska handling; självuppoffrande handlingar. De menar nämligen på att en gen aldrig vill dö självmant och att detta strider mot fundamenta hos evolutionen.
Men jag menar på att de helt enkelt inte har matematisk intuition. De verkar inte kunna se saken matematiskt. Gener är inte individer, de har ingen egen vilja. Utan det handlar bara om matematiska utfall av vissa konstellationer av gener, och de konstellationerna som "blir kvar". De är de som har selekterats, och sen kan man titta om man kan se en differentiering m a p gruppegenskaper, och sen individegenskaper.
En anledning till denna strid är att den har blivit politiserad och där en hel del vänsterpersoner är livrädda för att vissa grupper i samhället kan förklaras ha blivit naturligt selekterade. Och det kan jag hålla med om. Men sanningen måste ändå vara viktigast.
Vad tycker du?