2011-02-26, 15:18
Brasklapp för framtida historiker:
Här är mönstret som kommer leda till en glansperiod inom vetenskapen under ca 100 år framöver:
Lag: I varje fall så är en enhet bara en enhet men så fort en blir flera så uppstår relationer och enheterna tillsammans med relationerna ger upphov till mönster.
Detta innebär att summan blir mer än delarna fast i en annan dimension. Detta är ointuitivt. Men ifall man betänker det så är ordnad existens i sig oinuitivt.
1 Matematiska planet
Enheter: Mängder, Geometriska figurer
Relation: Matematik
Mönster: Mönster
2 Rumtidsplanet
Enheter: Punkter
Relation: Utsträckning
Mönster: Rumtid
3 Materiella planet
Enheter: Energi, Materia
Relation: Gravitation
Mönster: Universum
4 Musikaliska planet
Enheter: Toner
Relation: Takt
Mönster: Musik
5 Evolutionära planet
Enheter: Gener
Relation: Evolutionslagar
Mönster: Utveckling
Efter varje begrepp i uppställningen följer numera en definition. Detta behövs inte på den universella nivån eftersom de begreppen är ganska bra definierade redan.
6 Upplevelseplanet
Enheter: Nervimpulser = Det begrepp som kommer närmast enheten som ger upphov till upplevelser. Det behöver alltså inte vara så att det tex är hela nervimpulserna som ger upphov till upplevelser men i brist på bättre ord så blir det detta.
Relation: Upplevelser = Grundupplevelsen är smärta. När vi levt ett tag och samlat på oss erfarenheter så blir upplevelserna till känslor.
Mönster: Motivation = Vilja, i grunden vår drift att slippa smärtan. Allteftersom livet går kan motivation även få andra innebörder.
7 Erfarenhetsplanet
Enheter: Intryck = I grunden bara insamlande av data från våra sinnen.
Relation: Skalor = När vi får vårt andra intryck så kommer detta att jämföras med det första och skalor uppstår, exempelvis större-mindre, varmt-kallt, ljust-mörkt osv. Med erfarenhet så tillkommer tex avancerade former som skalor.
Mönster: Kategorier = De platser i hjärnan där intrycken samlas och lagras.
8 Tankeplanet
Enheter: Symboler, Ord = Bilder som markerar olika mer komplexa intryck och fenomen.
Grammatik = När olika symboler kopplas ihop så uppstår grammatik.
Tankar = Meningsbärande kombinationer av symboler och grammatik.
9 Kulturella planet
Enheter: Medvetanden = Kloka individer helt enkelt.
Relation: Kommunikation = Språk
Mönster: Samhälle = Många kloka individers resultat.
10 Idéella planet
Enheter: Memer = http://en.wikipedia.org/wiki/Meme http://sv.wikipedia.org/wiki/Mem
Relation: Evolutionslagar = De lagar som gynnar en mem framför en annan.
Mönster: Utveckling = Framåtskridande mot mer komplexa former.
Det finn en del återkoppling i mönstret men exakt hur denna är strukturerad överlämnar jag till andra att utreda.
Implikationer av mönstret:
Filosofi: Allt förändras inom filosofin
Matematik: Vet inte exakt men det finns nog en del implikationer
Fysik: En helt ny syn på fysiken och universum och dess historia kommer uppkomma
AI-forskning: Vi kommer veta vad som krävs för att skapa intelligens
Musik: Spännande implikationer
Historia: På sikt hoppas jag att motsättningen mellan materialister och idealister försvinner som resultat av mönstret osv
Generellt: Mycket kommer förändras men det kommer inte gå fort.
Frågeställningar: Finns det något att tillägga? Kommer du på fler implikationer eller användningsområden för mönstret? Har du invändningar emot uppställningen eller bra argument emot den?

Mina inlägg är många, över 4000 i dagsläget. Jag vill klargöra ett och annat för det som till äventyrs fått det på sitt bord att skapa en bild av mig. Många inlägg är direkt dumma, en del är osmakliga, en del är omåttligt visa och en del är fyllda med allmänt ovett. De kloka överväger dock till antalet och de riktigt sylvassa är många. Så blir det när deras antal är är så stort.
De politiska utfallen ska aldrig tas ur sin kontext. Kontexten kommer ofta vara helt omöjlig att redogöra för i efterhand då den förändras från månad till månad vilket innebär att mycket liten vikt ska sättas till de politiska utfallen. Jag är till naturen en motvallskärring och detta förklarar mycket av mitt beteende här på forumet. Mina inlägg i politisk filosofi äger dock relevans utanför en smal tidsperiod.
De politiska utfallen ska aldrig tas ur sin kontext. Kontexten kommer ofta vara helt omöjlig att redogöra för i efterhand då den förändras från månad till månad vilket innebär att mycket liten vikt ska sättas till de politiska utfallen. Jag är till naturen en motvallskärring och detta förklarar mycket av mitt beteende här på forumet. Mina inlägg i politisk filosofi äger dock relevans utanför en smal tidsperiod.
Här är mönstret som kommer leda till en glansperiod inom vetenskapen under ca 100 år framöver:
Lag: I varje fall så är en enhet bara en enhet men så fort en blir flera så uppstår relationer och enheterna tillsammans med relationerna ger upphov till mönster.
Detta innebär att summan blir mer än delarna fast i en annan dimension. Detta är ointuitivt. Men ifall man betänker det så är ordnad existens i sig oinuitivt.
Universella nivån
1 Matematiska planet
Enheter: Mängder, Geometriska figurer
Relation: Matematik
Mönster: Mönster
2 Rumtidsplanet
Enheter: Punkter
Relation: Utsträckning
Mönster: Rumtid
3 Materiella planet
Enheter: Energi, Materia
Relation: Gravitation
Mönster: Universum
4 Musikaliska planet
Enheter: Toner
Relation: Takt
Mönster: Musik
5 Evolutionära planet
Enheter: Gener
Relation: Evolutionslagar
Mönster: Utveckling
Medvetandenivån
Efter varje begrepp i uppställningen följer numera en definition. Detta behövs inte på den universella nivån eftersom de begreppen är ganska bra definierade redan.
6 Upplevelseplanet
Enheter: Nervimpulser = Det begrepp som kommer närmast enheten som ger upphov till upplevelser. Det behöver alltså inte vara så att det tex är hela nervimpulserna som ger upphov till upplevelser men i brist på bättre ord så blir det detta.
Relation: Upplevelser = Grundupplevelsen är smärta. När vi levt ett tag och samlat på oss erfarenheter så blir upplevelserna till känslor.
Mönster: Motivation = Vilja, i grunden vår drift att slippa smärtan. Allteftersom livet går kan motivation även få andra innebörder.
7 Erfarenhetsplanet
Enheter: Intryck = I grunden bara insamlande av data från våra sinnen.
Relation: Skalor = När vi får vårt andra intryck så kommer detta att jämföras med det första och skalor uppstår, exempelvis större-mindre, varmt-kallt, ljust-mörkt osv. Med erfarenhet så tillkommer tex avancerade former som skalor.
Mönster: Kategorier = De platser i hjärnan där intrycken samlas och lagras.
8 Tankeplanet
Enheter: Symboler, Ord = Bilder som markerar olika mer komplexa intryck och fenomen.
Grammatik = När olika symboler kopplas ihop så uppstår grammatik.
Tankar = Meningsbärande kombinationer av symboler och grammatik.
9 Kulturella planet
Enheter: Medvetanden = Kloka individer helt enkelt.
Relation: Kommunikation = Språk
Mönster: Samhälle = Många kloka individers resultat.
10 Idéella planet
Enheter: Memer = http://en.wikipedia.org/wiki/Meme http://sv.wikipedia.org/wiki/Mem
Relation: Evolutionslagar = De lagar som gynnar en mem framför en annan.
Mönster: Utveckling = Framåtskridande mot mer komplexa former.
Det finn en del återkoppling i mönstret men exakt hur denna är strukturerad överlämnar jag till andra att utreda.
Implikationer av mönstret:
Filosofi: Allt förändras inom filosofin
Matematik: Vet inte exakt men det finns nog en del implikationer
Fysik: En helt ny syn på fysiken och universum och dess historia kommer uppkomma
AI-forskning: Vi kommer veta vad som krävs för att skapa intelligens
Musik: Spännande implikationer
Historia: På sikt hoppas jag att motsättningen mellan materialister och idealister försvinner som resultat av mönstret osv
Generellt: Mycket kommer förändras men det kommer inte gå fort.
Frågeställningar: Finns det något att tillägga? Kommer du på fler implikationer eller användningsområden för mönstret? Har du invändningar emot uppställningen eller bra argument emot den?