2011-02-26, 15:11
Medlem
Har funderat på att käka en klick honong varje morgon. Detta då jag tänkte att kroppen har varit utan mat hela natten och därför behöver energitillskott snabbt. Är jag helt ute och cyklar eller är det nyttigt för kroppen att få i sig lite honung varje morgon?
Citera
2011-02-26, 15:15
Medlem
Honung inehåller antioxidanter och motverkar cancer så lite honug på morgonen sitter aldrig fel.
Citera
2011-02-26, 15:20
Medlem
rosenrasandes avatar
Jag tror inte det skadar i alla fall, och honung är gott
Citera
2011-02-26, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ie
Honung inehåller antioxidanter och motverkar cancer så lite honug på morgonen sitter aldrig fel.

Citat:
Ursprungligen postat av rosenrasande
Jag tror inte det skadar i alla fall, och honung är gott

Det har ni mycket rätt i. Tänkte mig dock mer att få i sig druvsocker som kommer att höja blodsockret vilket borde vara positivt när man vaknar?
Citera
2011-02-26, 15:48
Medlem
Thomaspunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qiss
Tänkte mig dock mer att få i sig druvsocker som kommer att höja blodsockret vilket borde vara positivt när man vaknar?
Varför skulle det vara det menar du?
Citera
2011-02-26, 15:52
Medlem
Walvaters avatar
Det är inte nödvändigtvis nyttigt att äta honung, och inte heller nyttigt att göra det direkt på morgonen.

Men honung innehåller, som någon skribent skrev här ovanför, vissa nyttigheter (antioxidanter), och du kan därför ha en klick honung i din första måltid om du vill. Det är dock energirikt och rikt på socker, så ät inga mängder. Ät dock inte honung "bara för att" när du vaknar, utan ta en klick till din första måltid.
Citera
2011-02-26, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Det är inte nödvändigtvis nyttigt att äta honung, och inte heller nyttigt att göra det direkt på morgonen.

Men honung innehåller, som någon skribent skrev här ovanför, vissa nyttigheter (antioxidanter), och du kan därför ha en klick honung i din första måltid om du vill. Det är dock energirikt och rikt på socker, så ät inga mängder. Ät dock inte honung "bara för att" när du vaknar, utan ta en klick till din första måltid.

Okej så det är inte nyttigt att äta det på morgonen? Precis det jag undrar. Tänkte mig att äta honung just "bara för att" av den anledningen att det just innehåller mycket energi och socker som snabbt tas upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Thomaspunkt
Varför skulle det vara det menar du?

Som jag skrev över.
Citera
2011-02-26, 16:23
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qiss
Okej så det är inte nyttigt att äta det på morgonen? Precis det jag undrar. Tänkte mig att äta honung just "bara för att" av den anledningen att det just innehåller mycket energi och socker som snabbt tas upp.
Nej, det är inte bra för att det är mycket energi som tas upp relativt snabbt.
Citera
2011-02-26, 16:39
Medlem
victor.bs avatar
"Bara-för-att", nej om du känner så kan du likaväl skita i honungen. Om du däremot vill ha det på din gröt eller nåt för att det är gott borde du köra på.
Citera
2011-02-26, 16:45
Medlem
guldtrassels avatar
Jag tror nog inte det är en så bra idé då du börjar dagen med en liten sockerchock. Då kommer ditt blodsocker skjuta uppåt, och sedan falla igen och då kommer du bli sugen igen på snabba kolhydrater.
Du påbörjar alltså en blodsocker-bergochdalbana som jag tror kommer bidra till att du kommer stoppa i dig fler onödiga sockersaker under dagen.

Så NEJ, jag skulle starkt avråda från att enbart äta lite honung på morgonen, men som någon annan sa så är det väl bra att kanske ta lite honung på gröten - då får du ju samtidigt i dig långsamma fibrer som bidrar till att lugna ner svängarna i blodsockerkurvan.
Citera
2011-02-26, 18:53
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldtrassel
Jag tror nog inte det är en så bra idé då du börjar dagen med en liten sockerchock. Då kommer ditt blodsocker skjuta uppåt, och sedan falla igen och då kommer du bli sugen igen på snabba kolhydrater.
Du påbörjar alltså en blodsocker-bergochdalbana som jag tror kommer bidra till att du kommer stoppa i dig fler onödiga sockersaker under dagen.
Vi snackar om en klick honung, inte en hel burk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in