2011-02-26, 13:37
Medlem
Jag tänkte dra ut i skogen under en månad eller så i sommar. Planen är att ha så lite förnödenheter som möjligt med mig. Jag kom då på att det finns ju gott om grodor här uppe så varför inte nyttja vad naturen erbjuder. Jag undrar då om man kan bli sjuk av att äta groda, och hur tillagar man den?
Citera
2011-02-26, 13:47
Medlem
Du kan käka orm vet ja. Huggorm kan grillas, men käka inte huvudet.
Citera
2011-02-26, 14:17
Medlem
Azaels avatar
Med tanke på att samtliga arter av groda är fridlysta i Sverige är det kanske inte det lämpligaste bytesdjuret. Samma sak gäller för huggorm för övrigt. Den groda man oftast äter är väl den som kallas just ätlig groda och låren går att tillaga på flera olika sätt. Ingen favoriträtt, mer något som man måste smaka någon gång. Lite som sniglar.
Citera
2011-02-26, 16:35
Medlem
dePauls avatar
Alla grodor ut Rana-släktet är ätliga.

Jag åt en mycket trevlig rätt på grodlår någon km utanför Paris. Dessa serverades med en chilisås och nudlar. Mycket gott. Smakmässigt kan man säga att groda påminner om en korsning mellan fisk och kyckling.

~Paul~

PS Alla grodor i vårt land och likaså huggorm är fridlysta (Azael redan har nämnt). Så himla gott har vi inte om dessa djur i vårt land att vi kan slösa med dem!! Undvik att döda dem snälla och ta med dig litet frystorkat i stället . Om du vill så kan jag ge dig lite uppslag på hur man själv kan torka mat i sitt hemkök.
Citera
2011-02-26, 17:03
Medlem
morkfromorks avatar
2 frogs

2 tbsp chopped spring onion

3 tbsp chopped gingers

2 tbsp Chinese parsley

1 section of twisted cruller

Seasoning A :

1 spring onion

1 slice of ginger

1 tsp wine

Seasoning B :

2 tsp salt

1/3 tsp pepper

Method :

Wash the frogs, cut into pieces, and marinate with seasoning A for 5 minutes. Soak the rice and boil it with the broth for one one hour till becoming congee, and add the seasoning B to it. Deep-fry the dried sole till golden yellow, remove and mince. Add minced fried sole to the congee, boil again for 20 minutes, and put the marinated frogs chunks in, bring to a boil. Pour into a bowl, and add the fried cruller sections and chopped spring onion, ginger and Chinese parsley.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in