• 1
  • 2
2011-02-26, 11:02
Medlem
Hej jag undrar om jag kan bli smal på en vecka.
Jag är ganska tjock. Men inte överdrivet tjock.
En vanlig Puma hood tröja storlek XL. Passar mig perfekt.

Nu är problemet att jag dricker för mycket cola.
och har verkligen svårt o lägga av med det.
Det som är problemet är att det är så lätt att gå hämta en cola.
Orkar inte fixa upp en dricka och hålla på.

Jag rör mig varje dag [går]
Men annars inga träningar hemma.

[OBS Behöver inte vara på en vecka Men helst]

Kan någon ge mig bra mat tips kanske?
Eller något annat man kan dricka som är lätt o hämta.

Ge mig alla råd ni kommer på! Jag är verkligen tacksamm.
Citera
2011-02-26, 11:06
Medlem
Krypfisks avatar
sluta dricka cola och fortsätt att promenera så märker du resultat inom några veckor. Drick kyld ramlösa eller loka istället
Citera
2011-02-26, 11:07
Medlem
drick cola zero. om du hade tänkt att det ska hända på en vecka får du nog träna all din vakna tid samt inte förtära annat än vatten
Citera
2011-02-26, 11:08
Medlem
lägg av med drickan,ät mindre , skit mer
Citera
2011-02-26, 11:12
Medlem
pazzions avatar
Om du ärligt tror att du kan bli smal på en vecka så har du en bit kvar innan du är normalviktig!

Men för att svara på din fråga: NEJ!

Du har antagligen lagt på dig vikten under en längre period, och det tar ett tag att bli av med vikten också - om än inte lika lång tid. Beroende på hur tjock du är så räkna på att ha ett underskott på 1000kcal om dagen, så kommer du att gå ner ungefär 1kg i veckan. Det kan låta lite, men på 6 månader är det ca 26kg, och det är en hel del vikt! Det handlar inte om att förlora all vikt på en vecka, utan det handlar om att skaffa nya matvanor, rutiner och en ny inställning till mat. Du måste alltså skaffa ett nytt sätt att se på mat, för att även kunna behålla en hälsosam vikt, och inte lägga på dig allt igen när du slutar att banta.
Citera
2011-02-26, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pazzion
Om du ärligt tror att du kan bli smal på en vecka så har du en bit kvar innan du är normalviktig!

Men för att svara på din fråga: NEJ!

Du har antagligen lagt på dig vikten under en längre period, och det tar ett tag att bli av med vikten också - om än inte lika lång tid. Beroende på hur tjock du är så räkna på att ha ett underskott på 1000kcal om dagen, så kommer du att gå ner ungefär 1kg i veckan. Det kan låta lite, men på 6 månader är det ca 26kg, och det är en hel del vikt! Det handlar inte om att förlora all vikt på en vecka, utan det handlar om att skaffa nya matvanor, rutiner och en ny inställning till mat. Du måste alltså skaffa ett nytt sätt att se på mat, för att även kunna behålla en hälsosam vikt, och inte lägga på dig allt igen när du slutar att banta.

Tack För alla svar !

Nu kan jag undra en dum fråga men.
Hur räknar man ut kcal/dag ?

Tack förhand..
Citera
2011-02-26, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zmutser
drick cola zero. om du hade tänkt att det ska hända på en vecka får du nog träna all din vakna tid samt inte förtära annat än vatten
Zero är mycket Värre det gör dig mer söt sugen sen går du och små äter annan skit ist.
Har läst att den bara ökar sötsuget så drick INTE zero
Citera
2011-02-26, 11:36
Medlem
BoomChickaWahWahs avatar
Rätt svårt att bli "smal" på en vecka, hur du nu än menar.
Du kommer inte gå ner i vikt, medan du äter mer än du förbränner, tänk kalorier in - kalorier ut.

Ät mindre kalorier helt enkelt, rör på dig mer, förbränn kalorier.
Tänk på att 7000 kcal = 1 kilo fett. Det betyder att om du minskar ditt dagliga rekommenderade intag av kalorier med 500 kcal om dagen, så kommer du gå ner 0.5 kilo i veckan.

Vad gäller Colan, så drack jag själv mycket Cola förut, drack säkert det varje dag i flera år. Men har inte druckit det sedan november förra året. Dricker bara vatten och mår så mycket bättre faktiskt.
Vatten är inte svårt att "hämta" som du skriver, finns i kranen. Skit bara i att köpa cola eller beställa på restaurang, osv. Inget vidare svårt med det.

Lycka till!
Citera
2011-02-26, 11:38
Medlem
BoomChickaWahWahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozorx
Tack För alla svar !

Nu kan jag undra en dum fråga men.
Hur räknar man ut kcal/dag ?

Tack förhand..

Här räknar du ut ditt BMR (dagliga behov): http://www.dinbmi.se/kaloribehov.asp
Utifrån det måste du också skära ner, läs mitt inlägg ovanför.
Citera
2011-02-26, 11:48
Medlem
Smal kan du inte bli, men du kan göra dig av med mycket vätska. Jag kan på ett milt sätt spola ur 6-7 kg vätska på en vecka. Det jag gör är att först ta bort allt salt ur kosten och alla överflödiga kolhydrater. Jag går sen in för att dricka i genomsnitt 10 liter kranvatten per dag. Kosten består i huvudsak av kvarg blandat och ihoprört med en matsked Fun Light, och en ugnsbakad kycklingfilé här och där kryddad med enbart peppar. Köp absolut inte färdigskivat fågelkött, som slicad kyckling eller kalkon, då den är väldigt salt. Du skulle kunna introducera laxermedel i upplägget på kanske 3:e dagen när du har gott om vätska i kroppen. Har du inte laxermedel så prova att tugga 2 påsar sockerfritt Stimorol på kort tid. Tryck i dig en påse och tugga tills den starka smaken försvinner, spotta ut, tryck i dig en till påse. Det brukar få igång magen. Det som kommer ske är:

- du tar bort salt och kolhydrater som binder vätska så du inte går upp i sån vikt av drickandet
- du dricker mycket kranvatten (mineralvatten kan ha högre mängder salt än kranvatten) för det är enda sättet att spola ut bunden vätska
- du äter en proteinrik kost för att behålla muskler när kroppen annars skulle svälta
- du laxerar dig för att tömma magen och minska vikt+omfång
- bananer äter jag också av och till under dagarna några dagar in; de har kolhydrater, men de hjälper spola ut saltbunden vätska

Det enda du ska vara vaksam på är att njurarna har en maxkapacitet på 15 liter vatten per dygn, och jag vet inte vad som händer om du toppar den, men jag tror inte det är bra. Det här har inte tagit med någon form av träning i bilden, och jag har sjäv gjort det här både med och utan träning. Tränar du, eller bastar du, så kommer du förlora vätska snabbare. Träning gör dig dock hungrigare och törstigare, och med liten kost kommer det sannolikt vara svårare att somna utan sömnpiller.
Citera
2011-02-26, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoomChickaWahWah
Här räknar du ut ditt BMR (dagliga behov): http://www.dinbmi.se/kaloribehov.asp
Utifrån det måste du också skära ner, läs mitt inlägg ovanför.

Så ifall jag dricker en 33 cl cola .
Och Kcal är ungefär 160 .
Betyder det om jag dricker 2 st
så blir det 320 ? :P

tack
Citera
2011-02-26, 14:16
Medlem
BoomChickaWahWahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozorx
Så ifall jag dricker en 33 cl cola .
Och Kcal är ungefär 160 .
Betyder det om jag dricker 2 st
så blir det 320 ? :P

tack

Ja, och det är väldigt mycket.
Du blir ju inte direkt mätt på det.
Tänk att 320 kcal motsvarar mer än två portioner havregrynsgröt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in