2011-02-26, 10:55
Medlem
Dr.Gurkas avatar
En sak som jag lagt märke till efter varit i USA är att lastbilarna är mycket större i avseende på förarens utrymmen.

En amerikansk lastbil har en stor sovkupé nästan lika stor som en mindre lägenhet med massor av extralyx som t.ex. mikrovågsugn, ibland dusch, TV och stereoanläggning. Sängen ser bred och bekväm ut.

När man ser på europeiska lastbilar så är det mycket mer knökat. De sitter på själva motorn, sängarna är precis bakom hytten med minimalt utrymme. De ska vara glada att de får ligga i en liten säng och inte hängmatta.

Hur kommer sig att europeiska lastbilsförare inte unnar sig samma bekvämligheter som amerikanska?
Citera
2011-02-26, 10:59
Medlem
Niccoos avatar
Lagstiftning, i Europa är det ekipagets längd som är begränsningen medan det är trailerns längd i USA om jag minns korrekt
Citera
2011-02-26, 11:17
Medlem
adddicts avatar
Det stämmer som Niccoo säger. Det handlar om lagstiftningen i Europa. Varför man har motorn under sig och inte framför sig är för att spara längd på hela ekipaget.
Citera
2011-02-26, 11:28
Medlem
Ändå skulle jag vilja påstå att europeiska lastbilar har överlägsen säkerhet komfort och ergonomi på allt jämfört med de amerikanska, förutom just när man står still och ligger och sover.

Dr Tinnitus
Citera
2011-02-26, 11:49
Medlem
MrColts avatar
Så illa är inte moderna lastbilar i Europa.
Det finns kylskåp,mikro,kaffekokare,tv,stor stereo.Dock blir det inte lika bekvämt i en 80X200 säng som i en större säng.
Men något tält är det inte.
Detta uppvägs av vad Dr. nämnde förut.Förarergonomi samt en drivlina som får dom amerikanska lastbilarna att framstå som mopeder.
Det är inte för inte som amerikanska truckers kallar Volvo för lastbilarnas Cadillac.
Citera
2011-02-26, 21:06
Medlem
Dr.Gurkas avatar
Varför mäter de längden för hela lastbilen i Europa? Är detta pga av att de ska passa in i färjor bättre?

Jag ser ingen direkt fördel med det förutom då de måste passa in i något bestämt utrymme.
Citera
2011-02-26, 23:01
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Den här ser ju rätt mysig ut ändå: http://www.youtube.com/watch?v=RPH3x...eature=related
Citera
2011-02-27, 19:47
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Gurka
Varför mäter de längden för hela lastbilen i Europa? Är detta pga av att de ska passa in i färjor bättre?

Jag ser ingen direkt fördel med det förutom då de måste passa in i något bestämt utrymme.

Hela trafiknätet är på sätt och vis ett bestämt utrymme. Rondeller och korsningar är konstruerade för att de fordon med tillåten längd ska kunna trafikera dem.
I många stadsdelar har du en tolvmetersregel därför att ett trailerekipage, alt. bil och släp (24alt.25.5m) helt enkelt får stora bekymmer att ta sig fram där tillsammans med övrig trafik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in