2011-02-26, 09:30
Medlem
Hej!

Låt säga att jag läser färdigt utbildningen civ. datateknik, vilka jobb kan jag då ansöka till?

Hur ser ingångslönen ut? Hur mycket ökar det med tiderna?

Hur ser det ut för advokater/jurister?

Hur ser det ut för läkare?

Hur ser det ut för civ. ekonomer?

Hur mycket jobbar man om dagarna på respektive arbete?

Anledningen till att jag undrar allt detta är eftersom att något av dessa jobben är vad jag vill bli när jag läser klart utbildningen, alla verkar lika roliga och det enda som avgör är just nu lönen/hur mycket man jobbar. Vad man har för förmåner, hur mycket man reser osv.
Citera
2011-02-26, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ginhev
Hej!

Låt säga att jag läser färdigt utbildningen civ. datateknik, vilka jobb kan jag då ansöka till?

Hur ser ingångslönen ut? Hur mycket ökar det med tiderna?

Hur ser det ut för advokater/jurister?

Hur ser det ut för läkare?

Hur ser det ut för civ. ekonomer?

Hur mycket jobbar man om dagarna på respektive arbete?

Anledningen till att jag undrar allt detta är eftersom att något av dessa jobben är vad jag vill bli när jag läser klart utbildningen, alla verkar lika roliga och det enda som avgör är just nu lönen/hur mycket man jobbar. Vad man har för förmåner, hur mycket man reser osv.

Med masterexamen så kan man söka till mycket, inte bara de jobb som passar din specifika utbildning.

Ingångslönen för civilingenjörer brukar variera litet, men generellt är det:
Medellön: 33.000:-
Medianlön: 31.000:-
Medianlönen säger lite mer om lönen än medellönen. Det är intressant också att inom, tror det var 2-3 år, så har majoriteten (läs: ca 70%) fått en högre position i sitt företag och ökat sin lön till ca 50.000:- i medel om jag inte minns helt fel.

De andra frågorna kan jag inte svara på med mina nuvarande kunskaper.

//FK
Citera
2011-02-26, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorKudde
Med masterexamen så kan man söka till mycket, inte bara de jobb som passar din specifika utbildning.

Ingångslönen för civilingenjörer brukar variera litet, men generellt är det:
Medellön: 33.000:-
Medianlön: 31.000:-
Medianlönen säger lite mer om lönen än medellönen. Det är intressant också att inom, tror det var 2-3 år, så har majoriteten (läs: ca 70%) fått en högre position i sitt företag och ökat sin lön till ca 50.000:- i medel om jag inte minns helt fel.

De andra frågorna kan jag inte svara på med mina nuvarande kunskaper.

//FK

Tacksam för svaret!

Hoppas andra kan svara på de andra frågorna jag ställde eller kanske komma med annan nyttig information.
Citera
2011-02-26, 11:38
Medlem
Att majoriteten civ ingenjörer skulle tjäna 50 000 efter ett par år finner jag väldigt svårt att tro. Jag vill påstå att såna summor kommer man inte upp i om man inte är en hyffsat högt uppsatt chef, eller har ett jobb med stora tillägg (nattarbete, riskarbete, extremt duktig säljare med provision, etc). Tror dessutom dina nämnda ingångslöner är högt satta. Generellt sett iallafall, finns säkert undantag.

Kolla http://www.lonestatistik.se/loner.as...lingenjor-1161 för att se lite siffror.
Senast redigerad av Beace 2011-02-26 kl. 11:41.
Citera
2011-10-05, 21:28
Medlem
Ja men vartfan kan man te.x jobba i? Och göra vad under dagarna?
Jag sökte till det eftersom det inte fanns mycket o välja på inför vårterminen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in