Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-26, 08:34
Medlem
essentiellas avatar
Hej FB!

tänkte bara slänga ut en snabb fråga och hoppas att någon kan hjälpa mig.

det är så att jag har en stationär dator med windows XP. den har gått som en klocka nu i 4a år MEN..... i förrgår började det surra och låta lite extra om den, jag anade ugglor i mossen men vad göra tänkte jag. Nu till problemet, vid startup igårkväll så startar den upp normalt till stadiet att alla ikoner kommer upp på skrivbordet, dock så startar inte MSN, Avast och andra liknande program, klickar man på vad som helst så fryser datan totalt.

vill gärna kunna rädda innehållet på hårddisken/helst få igen den igen.

så kan det vara fläkten eller ngt allvarligare?

mvh
Citera
2011-02-26, 08:47
Medlem
Ja!s avatar
Surrar det kan det ju vara någon fläkt. Testa att starta datorn med chassit öppet.
Citera
2011-02-26, 08:48
Medlem
Testa att starta datorn i Felsäkert Läge/Safe Mode då kommer du in i Windows utan att datorn startar massa onödigt. Där kan du sedan rädda all din data/filer.

Jag befarar att ditt OS är helt slut efter 4år så en ominstallation bör göras innan du är säker på att det är nått annat fel på datorn.

Länk till hur man startar datorn i Felsäkert Läge/Safe Mode: http://www.microsoft.com/resources/documentation/windows/xp/all/proddocs/en-us/boot_failsafe.mspx?mfr=true

Lycka Till
Citera
2011-02-26, 08:57
Medlem
essentiellas avatar
ska prova det där med felsäkert läge. !EDIT! kan jag starta i felsäker läge även om jag inte kan klicka på något när datan startar upp? inte ens startmenyn el dyl

ang chassit så ville jag öppna det igår, skruvade bort några skruvar, men FAN va hårt metallchassit satt ändå, började bända lite men det ville inte ge sig.

ett relaterat problem är att jag kör ett ljudkort via firewire, men inga nya datorer har ju FW verkar det som, det suger
Citera
2011-02-26, 09:13
Medlem
essentiellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussianBear
Dags att träna upp armarna och sitta lite mindre vid datorn?

haha,njae, tränar ganska regelbunden, dock satt det verkligen, skruvade borrt alla skruvar men kanterna var liksom ihopböjda vid vissa kanter för att hålla ihop det, började bända som sagt men metallet gav med sig och blev böjd, sen var jag inte säker om några komponenter satt fast i den delen av chassit
Citera
2011-02-26, 16:02
Medlem
essentiellas avatar
kan uppdatera situationen lite.....

öppnade chassit, var bara att slida det bakåt och upptäckte REJÄLT med damm, överallt.

dammsög ordentligt och startade sedan upp datorn och den verkar flyta på normalt, stängde dok av den och inväntar extren hårddisk så jag kan spara allt innan jag börjar använda den regenbundet igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in