Citat:
Ursprungligen postat av Technetium
Bli katolik istället för att slösa tiden i en påhittad, försvenskad variant av kristendomen kallad Svenska Kyrkan.
Både Svenska Kyrkan och Livets Ord har förvandlat kristendom till underhållning. Livets Ord är ett statusforum där de mest välbeställda får uppmärksamhet och det handlar om att stå på scen i rampljuset. Notera att de med rika föräldrar är de talare som når upp till scenframträdande - inte de skickligaste talarna.
Livets ord har jag aldrig försvarat. Jag uppskattar varken deras värdegrund, teologi eller elitistiska/karismatiska ledning.
Katolik kan jag inte heller bli då jag varken accepterar påven som kyrklig ledare eller kan ställa mig bakom samma anledningar som gjorde att Martin Luther bröt med katolicismen. Givetvis har katolska kyrkan förändrats sedan dess, men inte tillräckligt för att jag ska känna mig hemma i deras teologi.
Hur menar du med försvenskad variant av kristendomen? Eller än mer intressant - anser du att kristendom har en geografisk tillhörighet? Är t.ex Syriens kristendom mer rätt eller äkta?