2011-02-26, 04:14
Medlem
Keihs avatar
Tycker det är ganska märkligt att du pratar om feg svensk kristendom och drar in Svenska Kyrkan och Livets Ord i samma mening.
Att Svenska Kyrkan har gått och blivit feg men att frikyrkor, såsom Livets Ord ska vara fega kan jag inte riktigt förstå. Det är väl dem som står upp för sin religion på riktigt? De står kvar vid sina "extrema" åsikter. Den Svenska Kyrkan lyssnar inte på kritiken och besvarar den. Utan de lyssnar och sedan ger de efter, de anpassar sig. Fegt, jag håller med dig.
Citera
2011-02-26, 04:19
Medlem
Vet ni om att kristna och muslimer har levt sida vid sida i över 1000 år innan andra världskriget?

Ni är så fulla med er själva att ni glömmer bort den verklighet som finns 5 meter utanför ert jävla fönster.
Citera
2011-02-26, 05:43
Medlem
Och du menar att det skulle vara något negativt att kyrkan inte lägger näsan i blöt därför att...?
Citera
2011-02-26, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Keih
Tycker det är ganska märkligt att du pratar om feg svensk kristendom och drar in Svenska Kyrkan och Livets Ord i samma mening.
Att Svenska Kyrkan har gått och blivit feg men att frikyrkor, såsom Livets Ord ska vara fega kan jag inte riktigt förstå. Det är väl dem som står upp för sin religion på riktigt? De står kvar vid sina "extrema" åsikter. Den Svenska Kyrkan lyssnar inte på kritiken och besvarar den. Utan de lyssnar och sedan ger de efter, de anpassar sig. Fegt, jag håller med dig.

Livets Ord uppvisar uppenbar feghet. Jag har lyssnat på flera av deras tal både på nätet och live. Man vågar offentligt inte nämna islam en enda gång i en mening. Pastorerna är personer som skor sig på en bekväm karriär snarare än att vara engagerade i sitt arbete. Man lär tydligen också ut att man ska älska muslimer mer än svenskar och man lär ut att när islam kritiseras så svarar man med att "alla muslimer är inte sådana...".

Man står också i ett nyårstal och ljuger för att vara bekväm. Ulf Ekman menade på i ett livetal jag såg på nätet att grekernas protester mot Euron berodde på att grekerna trodde att de kunde gå i pension tidigt och sluta tidigt på arbetsdagen - inte att Euron är dömd att misslyckad i sig själv. Lögn predikas alltså till betydande del på Livets Ord. Det kräver ju kurage att stå upp för sanningen, vilket här saknas.
Citera
2011-02-26, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Frågan är väl egentligen vad du vill att vi ska diskutera? Det känns som att du snarare vill få utlopp för din ilska än att nå någon form av konsensus/debatt.

Frågan är egentligen för dig som går kristendomens kanske sämsta väg genom missfostret Svenska Kyrkan. Hur är det med fegheten förresten? Är kristendom bara att le konstant och vara övertrevlig i stunderna av publicitet eller handlar det om att stå upp mot mörkret?
Citera
2011-02-26, 13:57
Medlem
Gahh! Allt religöst är så otroligt förlegat och töntigt! Varför kan inte folk bara vara ödmjuka, visa empati och respekt utan att vara med i någon relion? Sånt gör mig pissed!
Citera
2011-02-26, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technetium
Lögn predikas alltså till betydande del på Livets Ord. Det kräver ju kurage att stå upp för sanningen, vilket här saknas.

Lögner har predikats i LO ända sedan LO startade. Vad vill du ha sagt med det egentligen?
Citera
2011-02-26, 14:23
Medlem
Keihs avatar
Citat:
Livets Ord uppvisar uppenbar feghet. Jag har lyssnat på flera av deras tal både på nätet och live. Man vågar offentligt inte nämna islam en enda gång i en mening. Pastorerna är personer som skor sig på en bekväm karriär snarare än att vara engagerade i sitt arbete. Man lär tydligen också ut att man ska älska muslimer mer än svenskar och man lär ut att när islam kritiseras så svarar man med att "alla muslimer är inte sådana...".

Man står också i ett nyårstal och ljuger för att vara bekväm. Ulf Ekman menade på i ett livetal jag såg på nätet att grekernas protester mot Euron berodde på att grekerna trodde att de kunde gå i pension tidigt och sluta tidigt på arbetsdagen - inte att Euron är dömd att misslyckad i sig själv. Lögn predikas alltså till betydande del på Livets Ord. Det kräver ju kurage att stå upp för sanningen, vilket här saknas.

Har aldrig hört det du har beskrivit. Har sett ett par möten och så men har aldrig märkt av detta. Sen tycker jag inte att kristna pastorer ska stå och tala negativt om islam på sina möten. Förstår inte riktigt meningen av det, möterna är ju till för att hjälpa andra komma närmare till Gud. Och att de skulle ha sagt att vi ska älska muslimer mer än svenskar tror jag inte ett skit på. Möjligen har de sagt att man ska älska muslimer lika mycket som en själv. "Älska din nästa..."

Sen skiljer sig Livets Ord från Svenska Kyrkan när det kommer till t.ex homosexualitet. Där har Svenska Kyrkan gett efter.
Citera
2011-02-26, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Keih
Har aldrig hört det du har beskrivit. Har sett ett par möten och så men har aldrig märkt av detta. Sen tycker jag inte att kristna pastorer ska stå och tala negativt om islam på sina möten. Förstår inte riktigt meningen av det, möterna är ju till för att hjälpa andra komma närmare till Gud. Och att de skulle ha sagt att vi ska älska muslimer mer än svenskar tror jag inte ett skit på. Möjligen har de sagt att man ska älska muslimer lika mycket som en själv. "Älska din nästa..."

Sen skiljer sig Livets Ord från Svenska Kyrkan när det kommer till t.ex homosexualitet. Där har Svenska Kyrkan gett efter.

Livets Ord sköter sig tveklöst när det kommer till homosexualitet. Ingen diskussion. Jag förstår vad du menar när mötena handlar om att man inte ska stå och kritisera högt och profilerat. Frågan är bara om det är så att vi kan dö imorgon så borde detta tas upp.

Efter terrorattentatet Stockholm december 2010 så ville ingen diskutera detta alls. En påstod att Jesus hade en plan för självmordsbombaren men att han avvek denna. Jag ville ha sagt att det är dags att tala om vår egen säkerhet främst, om vad islam är samt främja en politisk debatt. Ingenting görs. Jag är i princip mer kristen om jag bara har min kristna tro och lägger min tid bland Sverigedemokraterna och deras möten istället. Jag tror jag främjar Guds vilja mer då än att lyssna på ännu mer tolerans åt Satan.
Citera
2011-02-26, 15:18
Medlem
Kyrkornas behandling av evangelierna har blivit en lång process för att rädda Jesus från hans ”extremism”.
Jesus opponerade sig konsekvent mot våld. Ändå har kyrkan genom historien utövat våld, inte minst genom att alliera sig med staten.

Jesus tog avstånd från teokrati, som innebär att religionen blir statsbärande ideologi. Ändå blev kristendomen stadsreligion på 300-talet, ett förhållande som har varat ända in i vår tid.

Jesus attacker mot religionen, så som den praktiserades under hans tid var förödande enligt berättelserna. Han opponerade sig mot riter utan inre innehåll. Han attackerade templet, prästerskapet, offren, den rituella reningen, offentliga böner, fasta, sabbats- och dietregler, saddukéernas, fariseséernas och de skriftlärdas regler. Han accepterade bara hjärtats religion, den inre renheten och den mystiska föreningen med fadern.

Jesus inre religion var inte mindre krävande. Den krävde en fullständig rening av hjärtat. Detta är några av många exempel på Jesu moraliska exceptionalitet.

Vad var det då för religion som Jesus opponerade sig emot? Den som var självförhärligande. En religion som var självrättfärdig, snabb att döma och att fördöma, redo att lägga bördor på andra utan att göra något för att lyfta dem. En religion som var stolt för sin grannlåt, som byggde monoment över sig själv. En religion som negligerade fattiga, fjäskade för de rika, föraktade utslagna och smickrade politiska ledare. En religion som inte respekterade den enskilde. En religion som inte poängterade det inre livet. En religion som inte praktiserade jämställdhet. En religion som använde våld.
Om detta stämmer med den religion vi känner, då kan vi se hur långt ifrån religionen Jesus stod.

Kristendomen har inte misslyckats. Den har aldrig prövats!
Citera
2011-02-26, 15:58
Medlem
Keihs avatar
Citat:
Livets Ord sköter sig tveklöst när det kommer till homosexualitet. Ingen diskussion. Jag förstår vad du menar när mötena handlar om att man inte ska stå och kritisera högt och profilerat. Frågan är bara om det är så att vi kan dö imorgon så borde detta tas upp.

Efter terrorattentatet Stockholm december 2010 så ville ingen diskutera detta alls. En påstod att Jesus hade en plan för självmordsbombaren men att han avvek denna. Jag ville ha sagt att det är dags att tala om vår egen säkerhet främst, om vad islam är samt främja en politisk debatt. Ingenting görs. Jag är i princip mer kristen om jag bara har min kristna tro och lägger min tid bland Sverigedemokraterna och deras möten istället. Jag tror jag främjar Guds vilja mer då än att lyssna på ännu mer tolerans åt Satan.

Jag tror vi är ganska överens på dessa punkter. Tyckte bara det kändes aningen orättvist att dra in Livets Ord (och andra frikyrkor) i samma kategori som Svenska Kyrkan, som enligt mig endast är ett stort skämt.

Jag kan inte säga att jag tycker det vore relevant att stå och diskutera nyheter såsom självmordsbombningen på ett möte. Däremot tycker jag man ska kunna prata mer om islam, hur man ska bemöta den. Hur man ska försvara sig, detta saknas helt i svenska, kristna församlingar. Islam är helt klart ett hot, man borde bemöta det bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange
Kyrkornas behandling av evangelierna har blivit en lång process för att rädda Jesus från hans ”extremism”.
Jesus opponerade sig konsekvent mot våld. Ändå har kyrkan genom historien utövat våld, inte minst genom att alliera sig med staten.

Ja, Jesus opponerade sig konsekvent mot våld. Men sedan att "kyrkan" har utövat våld har ju inte ens med saken att göra. Det var personerna själva som gjorde misstag, det var dem som förde sig själva längre från Jesus. Människan kan vara mycket ond, inte något Jesus låg bakom. Kristna ska egentligen gå den fredliga vägen, men när det har behövts så har man tagit till våld, vid försvar t.ex. Finns också flera olika krig i bibeln. Korståget är helt klart något kristna inte kan vara stolta över, det var inte de kristnas "väg" egentligen. Många utnyttjade Guds namn för att få mer makt&pengar. Men jag tror också att många inte riktigt visste vad de gav sig in på, de trodde verkligen att de var ledda av Gud. Men att gå bersärkargång hela vägen till Jerusalem är endast sjukt, inget annat.

Citat:
Jesus tog avstånd från teokrati, som innebär att religionen blir statsbärande ideologi. Ändå blev kristendomen stadsreligion på 300-talet, ett förhållande som har varat ända in i vår tid.

Även här tog människan saken i egna händer. Människan har alltid haft en fri vilja, det är det förhållandet med Gud går ut på. Att vi har en fri vilja att göra beslut, som antingen för oss närmare eller längre bort från Gud.

Kyrkan ska aldrig ha politisk makt, punkt!

Citat:
Kristendomen har inte misslyckats. Den har aldrig prövats!

Har kristendomen aldrig prövats? Borde jag påminna dig om det moderna&postmoderna projektet?
Citera
2011-02-26, 16:12
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Frågan är egentligen för dig som går kristendomens kanske sämsta väg genom missfostret Svenska Kyrkan. Hur är det med fegheten förresten? Är kristendom bara att le konstant och vara övertrevlig i stunderna av publicitet eller handlar det om att stå upp mot mörkret?
Förväntar du dig svar när du är så otrevlig och aggressiv i tonen? Jag återkommer gärna när du höjer din argumentationsnivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in