2011-02-26, 06:01
Medlem
Mikibus avatar
Det finns många som dig, tro inte att du är ensam.
Förstår att det är jobbigt att stå arbetslös helt plötsligt och att inte hitta något trots att man försöker, det skapar ju en slags hopplöshet och frustration.

Jag har ingen aning om exakt vad du borde göra egentligen men ska försöka komma med några tips...
Det viktigaste just nu är att hyran blir betald, låna av någon? Tills du har hittat ett jobb menar jag.
Skriv in dig hos arbetsförmedlingen, gå till socialen och säg att det är kris. Förklara situationen, gråt ut, böna och be. Något måste ju för i helvete hjälpa?
Låna ut lägenheten och flytta in hos mormor/någon släkting. Leta efter någon som du kan tänkas dela lägenheten med, någon student eller liknande som kan tänka sig att betala lite i förskott... Lägg ut en annons på internet.
Ring upp gamla kontakter och be om hjälp.
Något form av jobb måste ju gå att få... Om inte vitt, så svart, om så bara för stunden. Leta överallt, fråga alla du kommer i kontakt med! Visa att du är tillgänglig och arbetsvillig.
Prata med skolan, fråga om de kan hjälpa dig på något sätt.

Tror inte att det finns någon gud, så det är bästa att du stannar här med oss på jorden i stället TS. Ingen himmel som väntar på oss däruppe...
Det där med att du inte har någon polare, du har ju t.ex. berättat nu för oss att du inte är så bra på att snacka osv. vilket gör att man accepterar det på ett annat sätt en vad någon skulle ha gjort i verkliga livet. Börjar du med att säga att 'jag är inte så bra på att prata tyvärr' så gör det att man (jag iaf) har överseende med det på ett annat sätt. Så ett bra tips skulle ju kunna vara att stämma träff med ett par människor från internet. Såg att du redan har fått ett erbjudande om att träffa någon här från FB, hakar gärna på också om du inte bor alltför långt bort.
Viktigast är att du är ödmjuk och tränar på att prata bara...

Hoppas att det löser sig, det är bara att skicka iväg ett PM om du vill snacka.
Citera
2011-02-26, 06:04
Medlem
hedinos avatar
skaffa vilket skit jobb som som helst och bit i hop ?
Senast redigerad av hedino 2011-02-26 kl. 06:50.
Citera
2011-02-26, 06:19
Medlem
Om jag var i din situation skulle jag satsat på ett jobb, vilket skitjobb som helst. Bara att kasta ut arbestansökningar. Du har inte råd att vara petig nu. Sätt upp mindre delmål, så som att bli av med din skuld till hyresvärden prio ett!
Får du bara halvtids tjänst? so what? då har du i alla fall liten inkomst! och som du säkert vet känns också livet mycket mer meningsfullt när man har ett jobb..
Citera
2011-02-26, 08:02
Medlem
hopprepets avatar
TS, jag har för mig att en hyresvärd enligt lag är skyldig att meddela socialtjänsten innan vräkning för att de ska kunna gå in och täcka hyran. Det är väldigt sällan de nekar i sådana fall.
Socialtjänstlagens portalparagraf (den första, största och typ "bibeln" för socialarbetare) talar bland annat om individens "ekonomiska och sociala trygghet", och 4:1 som reglerar försörjningsstöd säger att "Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt." Att bli hemlös räknas definitivt inte som en ekonomisk och/eller social trygghet, oavsett utbildning, etnicitet, familjesituation etc. Den enda acceptabla anledningen att neka dig bistånd är om du har andra inkomster eller tillgångar, eller om du konsekvent vägrar möta socialtjänstens (t.ex. tackar nej till arbetsträning, praktik etc).
Citera
2011-02-26, 09:29
Medlem
jamesbondes avatar
Gissar att du är hudfärgshandikappad, alltså svensk, det tro f-n att du skall få socialbidrag till hyran och käk mm trots detta. Det finns nog inget land i världen där det egna folket behandlas sämre än i Sverige - Reinfeldt & co gör allt för dumpa lönerna och göra svenskar bostadslösa och arbetslösa genom att ge hela j-la världen förtur.
Därför flyttar svenskar till Norge och skalar bananer mm. . .
Självmord är en dålig lösning - dör gör man ändå till sist. Kontakta istället AF och soc. Testa även att ta svartjobb typ annonsera om flyttstädning osv på olika anslagstavlor. Kontakta även din hyresvärd och berätta om ditt prekära läge - kanske kan du få "jobba av" hyran med typ städning etc.
Lycka till.
Citera
2011-02-26, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gummsan0

Livet ar langt, ett liv bestar av manga faser och du rakar vara i en dalig fas just nu. Gor det som ar nodvandigt for att overleva, d.v.s. ga till socialen och om de inte accepterar dig far du ga till harbargen ett tag eller sno mat i affarerna. Om ett halvar kan du bo pa Jamaica och roka spliffs hela dagarna och fa blowjobs av goa svarta brudar, glom inte det.

Nar du fixat livhanken, mat o.s.v. far du se till att stryra upp en plan sa att detta inte intraffar igen och forsok tank igenom vad du vill ha ut av livet, vad skulle gora dig glad och tillfredsstalld. Kanske ar det att hjalpa fattiga i Afrika, kanske ar det att bli entreprenour och tjana feta pengar eller som ovan roka spliffs och kopa horor.

Du bor anda i Sverige, finns hur mycket mojligheter som helst, hade du bott i en by i Afrika med 500 mil till narmaste stad och legat i en hydda nara svaltgransen hade det kanske varit forstaeligt att du inte orkade med saker och ting langre.

Du lever 80-100 ar om du har tur sen kommer du att inte existera mer for ALL FRAMTID, ar det inte vart att leka loss lite och gora det basta av det aven om livet inte blir sa perfekt som du har tankt dig. Bara en sa enkel sak som att kanna doften av regnet och regndropparna kommer du aldrig fa uppleva mer nar du ar dod, PRICELESS my friend!
Citera
2011-02-26, 09:55
Medlem
DeToXs avatar
Jamen sök inte jobb som kräver någon utbildning eller erfarenhet. Sätt dig i kassan på Ica och sluta va så jävla kräsen påg.
Citera
2011-02-26, 10:13
Medlem
gummsan0s avatar
Tack så jättemycket för alla fina svar! Jag visste inte att det var så många som verkligen brydde sig
Det glädjer mig varmt och hjärtat. Men alla er som har sagt något onödigt och taskigt, Va tysta istället om ni inte har något snällt att säga. Ni vet inte hur j***a dåligt jag mår. Men jag ska försöka ta kontakt med min mamma och jag har väl någon kusin i Malmö som jag kan prata med. Tack så jättemycket igen! Inatt sov jag godare än alla andra nätter på det senaste 5 åren. Det kommer säkert bli bra nu. Med allt stöd jag har fått så känner jag att jag har också rätt till att leva. Jag ska kunna leva ett bra liv innan jag dör. Och dö vill jag inte alls. Jag vet bara inte vart jag ska ta vägen ibland, vem jag ska prata med, eller hur jag ska bära mig åt.

Tack igen<3
Citera
2011-02-26, 10:16
Bannlyst
Om Sociala nu inte accepterar att betala ut medel så måste Du ju ha antingen problem med droger eller alkohol, eller?! Det enda de brukar kräva är att man skall infinna sig en timme om dagen på något slags "jobb-center" där Arabiska är första språk.

Kan "Somalie-Berra" lyfta bidrag så kan väl Du?
Citera
2011-02-26, 10:19
Medlem
idontneedtoknows avatar
Hej min käre vän !

I mina öron låter det som att du är fri. Att du nu inte är fast i ett system där du styrs av materiella saker, att du inte styrs av någon. Just nu är du en människa. En människa med alla möjligheter i världen.
Det låter som att du har varit med om mycket, och kan dra nytta av detta. Tro det eller ej.
Det viktigaste just nu är att du ser på ditt liv i ett annat perspektiv, en annan synvinkel, och gör det bästa av situationen.

Om jag vore du. Skulle jag införskaffa mig en penna och papper, skriva ner mål, (hur deprimerad du än må vara), och sedan utföra dessa mål.

Personligen skulle jag liftat ifrån Sverige, till ett annat land, en annan plats, en annan miljö.
Kanske lifta ända ner till djupaste Kina och bli munk ? Kanske lifta ner till Afrika och hjälpa människor ?

I Sverige är vi vana vid tryggheten, när den försvinner, försvinner vårat liv. (detta är vad vi inbillar oss). Men så är självklart inte fallet.

Försök att se utanför ramarna, våga ta steget. Så kommer en ljus framtid visa sig.

Om du behöver prata eller få tips, hjälp osv. PM mig.

- "Efter mörker kommer ljus."

mvh idntk
Citera
2011-02-26, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
För soc måste du stå till arbetsmarknadesn förfogande vilket innebär inget plugg. DÅ får du hoppa av.

Jag hade för mig att sociala kunde bidra med matkostnaderna även om folk inte alltid stod till arbetsmarknadens förfogande. Det är ju inte något lyxliv, men man får åtminstoen något i sig. Sedan kan sociala ibland tillåta att man avslutar utbildningen om det är MYCKET kort tid kvar. Dessutom finns det möjligheter till lån (i nödsituationer). Problemet är väl att de måste vara säkra på att pengarna inte missbrukas... Det gäller att kunna förklara sin situation.
Citera
2011-02-26, 10:29
Medlem
Jag tycker det låter när du skriver som att du bara gjort tråden för att få uppmärksamhet. mao "troll"

Dock om jag har fel, och du verkligen är inne på att ta självmord så låt oss slippa se skiten. "been there done that"

men som sagt självmord är "en permanent lösning på ett temporärt problem". du kan ju liksom inte ångra dig sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in