• 1
  • 2
2011-02-25, 22:07
Medlem
narlysimpeltons avatar
Frgan om bild eller inte bild i CV?

CV:t nedan r akademiskt men fr tankarna till psalmschemat p en begravning i domkyrkan

http://www.lu.se/upload/LUPDF/Studen.../CV_PetraP.pdf

Nsta CV r fr mig frsch och lsarvnligare men grnsar p klipp och lekis facebook/myspacevarning

http://soppapaenspik.com/wp-content/...miracfeyiz.jpg

Resa har varit en stor del i mitt liv och r en stor del i vem jag r. Det har fyllt upp en hel del tid i mitt liv. Jag reste i ett r fr inte s lnge sedan p mnga vad man kan kalla national geographic platser och tillsammans med ett fotointresse har jag ganska talande bilder.

Jag tycker personligen att resande r en meriterande erfarenhet. Gr det att diskret fra in det i bildform broschyrform i CV:n som mannen i den senare CV:n fr ett yrkeshgskole, frvaltande yrke eller blir det bara klipp och lek facebookvarning hur man n gr?
Citera
2011-02-25, 23:33
Medlem
Tirpitzs avatar
Kan i rlighetens namn sga att jag valt bort kandidater vid senaste rekryteringen pga deras visningsbild. Hade personen inte bifogat bild i CV:t hade jag kallat till intervju...

Men, jag kan ven tro att en bra bild kan vga upp ett smre CV och resultera i intervju ven om jag inte personligen sttt p det n.

Rent krasst r det vl som mycket annat i samhllet... Har du bra bild som passar fr jobbet du sker. Mjligt bifoga bild. Ser du ut som en pse jordntter. Ingen bild...
Citera
2011-02-26, 00:59
Medlem
narlysimpeltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tirpitz
Kan i rlighetens namn sga att jag valt bort kandidater vid senaste rekryteringen pga deras visningsbild. Hade personen inte bifogat bild i CV:t hade jag kallat till intervju...

Men, jag kan ven tro att en bra bild kan vga upp ett smre CV och resultera i intervju ven om jag inte personligen sttt p det n.

Rent krasst r det vl som mycket annat i samhllet... Har du bra bild som passar fr jobbet du sker. Mjligt bifoga bild. Ser du ut som en pse jordntter. Ingen bild...

Tack fr kommentaren. Jag ser bra ut och har en bra bild men jag tnker att det kanske r ide att skicka ett kort och koncist introCV. Om de sen vill ha mer s kan man skicka allt annat s att man inte framstr som ver ambitis med bilder och alla kurser ect ect. Det kanske ter sig som om man frsker fr hrt
Citera
2011-02-26, 01:25
Medlem
eXtremos avatar
Skall du prompt bifoga bild skall det inte ske som i ditt exempel, det CV:t var, i min mening, oerhrt fult. Det skulle knnas som att personen lade ned mer tid p att skapa ett flashigt CV n att gra ngonting mer serist, som att finputsa sitt personliga brev.

Fr vrigt mste det vara en FB:are som har skrivit det mer "akademiska" CV:t d Petra bor p "Bakvgen".
Citera
2011-02-27, 13:50
Medlem
narlysimpeltons avatar
Jag hade precis klippt av CV:n p mitten och bara lmnat det mest vsentliga, ren och enkel utan bilder. Nu lser jag i deras egen text att de vill ha redogrelser fr alla anstllningar och utbildningar och en komplett redogrelse fr den totala kompetensen. Aaah
Citera
2011-02-27, 14:20
Medlem
Beror p om du r kvinna eller man.
Citera
2011-02-27, 16:04
Medlem
Kulles avatar
Jag tycker inte det r lmpligt att ha en bild i ett CV. Ett mjligt undantag r om jobbet man sker r ett s kallat "serviceinriktat jobb". Rent generellt br man vl undvika sdant som kan riskera att ge upphov till frutfattade meningar. Grafiska CV:n, som det andra exemplet du lnkande till, fungerar kanske om du sker jobb p en mindre traditionell arbetsplats, men inte annars.

Det faktum att du har rest mycket, och vilka eventuella erfarenheter du tror det har gett dig, kan du nmna kort i levnadsbeskrivningen/personligt brev.
Citera
2011-02-27, 16:12
Medlem
Kristofferssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Skall du prompt bifoga bild skall det inte ske som i ditt exempel, det CV:t var, i min mening, oerhrt fult. Det skulle knnas som att personen lade ned mer tid p att skapa ett flashigt CV n att gra ngonting mer serist, som att finputsa sitt personliga brev.

Fr vrigt mste det vara en FB:are som har skrivit det mer "akademiska" CV:t d Petra bor p "Bakvgen".

Varfr utesluter det ena det andra? Knns rtt naturligt att ett CV uppenbarligen mnat fr ett jobb inom en grafisk sektor har en del designmssiga kvaliter.

Ett CV gr att gra bda professionellt och visuellt stimulerande. Det frgglada exemplet uppe fr diskussion ovan lyckades dock inte.

Angende TS frga:
r du man och ser professionell ut r det ingen nackdel att ha ett foto i ditt CV. Kvinnor br dremot akta sig.
Senast redigerad av Kristoffersson 2011-02-27 kl. 16:17.
Citera
2011-02-27, 17:05
Medlem
Du ska inte inkludera foto om det inte uttryckligen bes om detta.
Citera
2011-02-27, 17:16
Medlem
narlysimpeltons avatar
Den hr ser professionell ut men jag hoppar nog ver alla bilder. Det blir prostituerat om de inte ber om det

http://maurice.deviantart.com/art/Cu...tae-2-84257765
Citera
2011-02-27, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tirpitz

Det gr ett proffsigare intryck att undvika bil i de flesta cv:n.
Citera
2011-02-27, 17:35
Medlem
Bild skulle det st.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem