• 1
  • 2
2011-02-25, 21:27
Medlem
Hallo

Finns det någon här som jobbar som tornkranförare, eller har information om yrket, lön mm?
Det är så att jag har jobbat åt en firma i Norge i lite över 1 år, som maskinförare (Hjullastare Teleskoptruck, Hjulgrävare etc)
Och igår fick jag ett samtal från "Nisse" som jobbar som personalansvarig på firman.
Dom tyckte jag var aktuell för att ta en kurs som tornkransförare.
Jag var dock på jobbet och var lite stressad så det blev ett kort samtal.
Och jag ställde inte så många frågor utan sa bara att jag skulle fundera på det.

Nu är det ju lite sent att ringa "Nisse" och hans jobbmobil är avstängd på helgerna..

Så finns det nån rackare här som:
Har koll på löner i Sverige/Norge?
Kan beskriva en vanlig dag på jobbet?
Vet hur det ser ut med jobb nu/framtiden?
Vet nåt överhuvudtaget så skriv..

/"Nisse K"
Citera
2011-04-01, 11:42
Medlem
QuizMasters avatar
Sitter i nästan samma sits så vore kul ifall du kunde bidra med någon info som du eventuellt fått fram!
Citera
2011-04-01, 11:46
Medlem
Nemesis1s avatar
Klart du skall ta kursen! Finns det något häftigare än en tornkran, liksom?! Sitter du i den har du power! Många kvinnor gillar dessutom män med makt, så om du är man så kan du också imponera på det motsatta könet med ditt yrke!

Lönen vet jag inget om men säkert är den okej... Säger väl nästan sig själv att den som styr tornkranen får gott med pengar, den som styr tornkranen har övertaget som styr löneförhandlingen!
Citera
2011-04-01, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Klart du skall ta kursen! Finns det något häftigare än en tornkran, liksom?! Sitter du i den har du power! Många kvinnor gillar dessutom män med makt, så om du är man så kan du också imponera på det motsatta könet med ditt yrke!

Lönen vet jag inget om men säkert är den okej... Säger väl nästan sig själv att den som styr tornkranen får gott med pengar, den som styr tornkranen har övertaget som styr löneförhandlingen!

Hmm så jag kommer alltså få knulla mer om jag tar kursen, Niiice..
Jag gillar att knulla.
Synd att du inte visste så mycket mer än det.
Citera
2011-04-01, 16:29
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Fet trådstart, tänkte starta nån liknande men så hade du gjort skitgörat åt mig. bra där.

Vad tjänar du som maskinförare i Norge just nu, grundlön + tillägg ?
Citera
2011-04-01, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10FtGanjaPlant
Fet trådstart, tänkte starta nån liknande men så hade du gjort skitgörat åt mig. bra där.

Vad tjänar du som maskinförare i Norge just nu, grundlön + tillägg ?

III*Jag jobbar direkt åt en firma ej genom bemanning*IIII

Just nu kör jag grävmaskin och har 204Nok/h
Så Grundlön a 170H X 204h = 34 680:-
Sen ingår fritt boende, firmabil samt telefon.
Det är väl värt ca 6000:- (hyra 4000nok, bil 1500, tele 500?)

Så totalt 40 680Nok i månaden.

Sen går det givetvis att jobba en del extra för att få upp lönen.
Jag snittar på ca 40-50 timmar extra i månaden.

När det gäller firmabilen så har jag lov att använda den utanför arbetstid.
Upp till 200mil i månaden. Betalar bara för dieseln jag förbrukar.
Citera
2011-04-01, 18:03
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Jaha, låter rätt bra!!

jag blev rekommenderad kranförareutbildning av en jobbcoach när jag tjafsade om truckkort. ("är det inte lika bra o ta en rejäl maskinförarutbildning istället?", typ.)

Verkar lite halvintressant. Vete fan vad jag skulle hamna på för ingångslön dock om jag drog till Norge efter utbildning inom det . Du har säkert jobbat ett antal år.
Senast redigerad av 10FtGanjaPlant 2011-04-01 kl. 18:07. Anledning: Vettigt tillägg
Citera
2011-04-01, 18:12
Medlem
Citat:
Jaha, låter rätt bra!!

jag blev rekommenderad kranförareutbildning av en jobbcoach när jag tjafsade om truckkort. Verkar lite halvintressant. Vete fan vad jag skulle hamna på för ingångslön dock om jag drog till Norge efter utbildning inom det . Du har säkert jobbat ett antal år.

Hmm lustig jobbcoach..
Ett truckkort + C1/C2(teleskop) = 5 dagars utbilding ca 5000kr.

Tornkranförare 89 timmar teori, 160 lärlingstimmar kostnad ca 50-60 000:-

Ville dom att du skulle pröjsa det själv eller bekostar dom det?
Citera
2011-04-01, 19:36
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
han snackade värmländska + snabbt + sa att ibland betalar dom utbildningar o ibland inte o blah. På han lät det som den kostade 15 k dock. Du kanske syftar på en helt annan utb?

Feting dyrt med 50-60 k, haha.

Är det som du säger tänker jag defintivt köra på truck + få det bekostat via komvux (låter otroligt att dom lägger ut 60 k för att jag ska köra kran.). Maskinförare verkar dock mer som en bredare utbildning med bättre jobbmöjligheter menmen.
Senast redigerad av 10FtGanjaPlant 2011-04-01 kl. 19:44.
Citera
2011-04-01, 20:27
Medlem
Citat:
han snackade värmländska + snabbt + sa att ibland betalar dom utbildningar o ibland inte o blah. På han lät det som den kostade 15 k dock. Du kanske syftar på en helt annan utb?

Feting dyrt med 50-60 k, haha.

Är det som du säger tänker jag defintivt köra på truck + få det bekostat via komvux (låter otroligt att dom lägger ut 60 k för att jag ska köra kran.). Maskinförare verkar dock mer som en bredare utbildning med bättre jobbmöjligheter menmen.

Jag vet inte vad det är för utbildning han snackar om, men 15k för tornkran låter billigt.
Är möjligt att han syftade på någon annan kranutbildning.

Att skaffa ett truckkort kan ju vara en bra början.
Finns ju rätt mycket jobb i Norge som truckförare.
Sen efter att du kört ett tag kan du kolla på andra utbildningar som hjullastarförare mm.
Citera
2011-04-01, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mitt-i-Muffen
Hallo

Finns det någon här som jobbar som tornkranförare, eller har information om yrket, lön mm?
Det är så att jag har jobbat åt en firma i Norge i lite över 1 år, som maskinförare (Hjullastare Teleskoptruck, Hjulgrävare etc)
Och igår fick jag ett samtal från "Nisse" som jobbar som personalansvarig på firman.
Dom tyckte jag var aktuell för att ta en kurs som tornkransförare.
Jag var dock på jobbet och var lite stressad så det blev ett kort samtal.
Och jag ställde inte så många frågor utan sa bara att jag skulle fundera på det.

Nu är det ju lite sent att ringa "Nisse" och hans jobbmobil är avstängd på helgerna..

Så finns det nån rackare här som:
Har koll på löner i Sverige/Norge?
Kan beskriva en vanlig dag på jobbet?
Vet hur det ser ut med jobb nu/framtiden?
Vet nåt överhuvudtaget så skriv..

/"Nisse K"

fråga 1 runt 200-250 nok¨
fråga 2 flytta saker från punkt A till B mkt. Slappt mkt död tid inget för nån som gillar att ha fullt upp
fråga 3 Det är ett bristyrke kommer nog vara det ett bra tag framöver
fråga 4
Citera
2011-04-01, 21:09
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Fullt möjligt att jag uttryckte mig som ett klantarsle. Vet ej om det var just TORNKRANFÖRARE. Nån maskinförare / kranutbildning var det.

Ah du säger det, fett om det dräller av jobb!! Jag är fan sugen på Norge med tanke på lägre arbetslöshet , bättre löner osv.

Lycka till med dina planer btw. Gl Hf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in