• 1
  • 2
2011-02-25, 21:27
Medlem
htebacinoms avatar
Som rubriken säger, hur knäcker du ditt bröd? Är trött på att det ska smula och bli så jävla ojämt, HJÄÄLP!
Citera
2011-02-25, 21:29
Medlem
UAAs avatar
När du skall ta en tugga så ut med läpparna ordentligt men slut dem inte hårt runt brödet, och samtidigt som du biter ner så sug luft, på detta vis så slipper du smulet.

Du ser ut som ett mongo medan du äter, men ingen ser en då man ligger i sängen och äter kaviarmackor.
Citera
2011-02-25, 21:30
Medlem
htebacinoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
När du skall ta en tugga så ut med läpparna ordentligt men slut dem inte hårt runt brödet, och samtidigt som du biter ner så sug luft, på detta vis så slipper du smulet.

Du ser ut som ett mongo medan du äter, men ingen ser en då man ligger i sängen och äter kaviarmackor.

jo har tänkt på detta i-landsproblem också, tackar för det fina tipset!
Citera
2011-02-25, 21:34
Medlem
Gresks avatar
Går det knäcka knäckebröd utan att det smular?
Citera
2011-02-25, 21:35
Medlem
htebacinoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gresk
Går det knäcka knäckebröd utan att det smular?

Fin omskrivning av min fråga, duktigt.
Citera
2011-02-25, 21:46
Medlem
pang olufsens avatar
Om du menar från förpackningen så försöker jag göra trekanter, smulor är oundvikligt.
Citera
2011-02-25, 23:08
Medlem
JoeDevolas avatar
Har en rund trälåda avsedd för knäckebröd. Jag lyfter upp ena kanten på översta brödskivan och slår ett försiktigt karateslag där jag vill/gissar att den ska knäckas. Sedan lyfter jag upp dom skivor jag vill åt, håller dom lodrätt och slår försiktigt på dom så att smulorna ramlar ner över dom undre brödskivorna. En del knäckebröd har en viss likhet med papper, dom kan rivas/knäckas lättare i den ena riktningen imo.

Off topic. Fan vad gott Leksandsbröds nya surdegsknäcke är. Testa med brännvinsost.
Citera
2011-02-25, 23:29
Medlem
El-Knoxs avatar
Försöker trycka in hela knäckebrödet i käften på en gång. Sällan det lyckas men roligt är det.
Citera
2011-02-25, 23:32
Medlem
seccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA

Jag tillämpar också denna metod, fungerar mycket bra.
Citera
2011-02-26, 17:34
Medlem
christerys avatar
Tänker du på en hel rund kaka så kanske att lägga en skärbräda över vart du vill den skall gå sönder och sedan knäcka mot en skarp kant. Typ som man gör när man skär glas.

Annars som smular sägs, ät inte i sängen eller över tangentbord. Jag har just käkat leksands över min nya bärbara och det far omkring en smula under tangenterna vid 8an var den sist jag kände den.
Citera
2011-02-26, 18:04
Medlem
htebacinoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tänker du på en hel rund kaka så kanske att lägga en skärbräda över vart du vill den skall gå sönder och sedan knäcka mot en skarp kant. Typ som man gör när man skär glas.

Annars som smular sägs, ät inte i sängen eller över tangentbord. Jag har just käkat leksands över min nya bärbara och det far omkring en smula under tangenterna vid 8an var den sist jag kände den.

mm, inget smulande vid datorn..
Citera
2016-04-13, 05:49
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htebacinom
Som rubriken säger, hur knäcker du ditt bröd? Är trött på att det ska smula och bli så jävla ojämt, HJÄÄLP!
Själv bryter jag bara lagoma trekanter, oftast med väldigt få smulor.
Minns att morsan på 70-talet ibland tog förskäraren och skar upp flera runda bröd åt gången i trekanter, troligen med mängder av smulor. Men smulorna användes förstås som ströbröd en annan gång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in