2011-02-25, 20:35
Medlem
Disco Moskvas avatar
Jag har två skafferier varav ett är ett "kallskafferi" som vid nuvarande utetemperaturer bli ordentligt kallt. Där har jag haft några flaskor olivolja ståendes med resultatet att de koagulerat. När jag använder dem nu tycker jag att smaken förändrats. Den verkar ha blivit mer blommig och liknar nästan den man hittar hos novello-oljor. Har jag hallisar eller är det så att smaken förändras (åt det bättre, om man gillar det alltså) efter nedkylning/koagulering?
Citera
2011-02-25, 20:51
Medlem
sparrdals avatar
Det är troligt att det är kvalitetsolja eftersom den blir "grumlig" av kyla. Lägg olja på bänkskivan i köket permanent och använd det flitigt.

Olivolja är inte som vin och skall konsumeras relativt omgående. Olivolja blir osig av högtemperatur stekning.

Lycka till
Citera
2011-02-26, 08:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparrdal
Det är troligt att det är kvalitetsolja eftersom den blir "grumlig" av kyla. Lägg olja på bänkskivan i köket permanent och använd det flitigt.

Olivolja är inte som vin och skall konsumeras relativt omgående. Olivolja blir osig av högtemperatur stekning.

Lycka till
Några kommentarer. Ja, liksom i värme så är smaken annorlunda i kyla. Det gäller ju i stort sett alla råvaror.

Att ställa olivolja på köksbordet är dock inte optimalt eftersom man vill undvika ljus. Ett mörkt skåp är bättre.

Vissa olivoljor går alldeles utmärkt att använda i samband med höga temperaturer. Det är de som heter Olio di Oliva och som har en rykpunkt på en bit över 200 grader.

Men precis som du nämner så bör man undvika Extra Vergine och Vergine till stekning och fritering.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in